Preferences
WIHO'S PORTAL
X
  • Oud-president Biden haalt in toespraak uit naar Trump: 'Wow, wat een loser'

    In een toespraak heeft de Amerikaanse oud-president Biden zijn opvolger Trump zwaar bekritiseerd. De 83-jarige Biden noemde zijn politieke rivaal een narcist, corrupt en een loser. Hij deed de uitspraken op een evenement in Maryland waar geld werd ingezameld voor de Democratische Partij.

    Biden somde een lange reeks kwesties op waar Trump volgens hem de plank misslaat. "En dat is niet alleen zijn bewuste verstoring en vernietiging van de NAVO en het feit dat hij Poetin verkiest boven Amerikaanse bondgenoten." Hij noemde verder de toekenning van amnestie aan bestormers van het Capitool en de bouw van een balzaal in het Witte Huis.

    Renovatie van vijver

    De mislukte renovatie van de iconische vijver naast het Lincoln Memorial werd ook benoemd door de Democratische oud-president. "Hij heeft zelfs zijn eigen pool guy ingehuurd om de vijver te repareren. Wow, wat een loser!" Biden stelde dat de huidige regering tot op het bot corrupt is. "Het is corruptie op een schaal die we nog nooit hebben gezien in de geschiedenis van de VS."

    Bekijk hier een paar uithalen van Biden:

    De toespraak duurde ongeveer tien minuten. Biden oogde broos. Vorig jaar werd bij hem prostaatkanker vastgesteld. De ziekte is uitgezaaid naar zijn botten, maakte zijn vrouw Jill onlangs bekend. De 83-jarige oud-president is niet meer te genezen.

    "Joe zal de rest van zijn leven met kanker moeten leven, wat betekent dat hij speciale medicijnen krijgt", zei de voormalige first lady in een interview naar aanleiding van de publicatie van haar memoires. Het boek heeft geleid tot kritiek van Democratische politici.

    'Biden mogelijk gedrogeerd'

    In het boek beschrijft Jill het debat met Trump in 2024 dat voor haar man en de Democraten rampzalig verliep. Volgens haar kreeg Biden die avond een beroerte en had ze hem "nog nooit zo gezien". Ze speculeerde ook dat haar man mogelijk was gedrogeerd.

    "Oude wonden openrijten is het laatste wat we nu kunnen gebruiken", zei een anonieme Democraat tegen CNN over Jill Bidens onthullingen. Met de tussentijdse verkiezingen op komst wil de partij zo min mogelijk worden herinnerd aan het debacle van twee jaar geleden.

    Het verwarde optreden van Biden leidde destijds tot een interne crisis. Trump won uiteindelijk glansrijk de presidentsverkiezingen van de op het laatste moment naar voren geschoven Kamala Harris. In zijn tweede termijn haalt Trump nog altijd aan de lopende band uit naar Biden en alles wat er in diens vier jaar als president fout zou zijn gegaan.

    Biden weinig populair

    In november zijn de midterms, de verkiezingen waarin het volledige Huis van Afgevaardigden en een deel van de Senaat worden vervangen. Met optredens in meerdere staten probeert Biden de Democratische Partij een steuntje in de rug te geven. Sinds zijn aftreden heeft hij weinig toespraken gehouden, maar de laatste tijd stond hij weer een paar keer op een podium.

    De ex-president geniet echter weinig populariteit. Volgens een nieuwe CNN-peiling kijkt iets minder dan een derde van de volwassen Amerikanen positief terug op Bidens prestaties in het Witte Huis. Voor oud-president Obama is dat aandeel fors hoger: 57 procent.

  • Restauranteigenaar waar bruiloftsfeest in water liep: 'Veertig jaar werk verloren'

    Al ruim een week staat het leven van restauranteigenaar Martin Bels uit het Twentse Mander op zijn kop. Vorige week vrijdag trad vanwege hevig noodweer een beek buiten zijn oever, waardoor grote hoeveelheden water zijn restaurant binnenstroomden. Binnen was een bruiloftsfeest aan de gang.

    Een week later blijkt de schade bij restaurant Watermolen Bels gigantisch. "Ik woon hier al 58 jaar en ik heb nog nooit zoiets verschrikkelijks meegemaakt. In een half uur is alles verloren gegaan waar ik minstens veertig jaar werk en liefde in heb gestoken", zegt Bels tegen RTV Oost. "Je kunt gewoon niks meer doen."

    Het water kwam tot een meter hoog te staan. De 150 bruiloftsgasten moesten door de brandweer in veiligheid worden gebracht. Niemand raakte gewond. Het restaurant blijft voorlopig dicht.

    Zo werden de bruiloftsgasten verrast door het water:

    "Het water kwam van alle kanten op ons af", zegt Bels, die nog snel een aantal zandzakken voor de deuren kon plaatsen. "Dan zie je hoe de deur het begeeft, hoe het water via de ramen naar binnen komt en hoe waardevolle spullen wegspoelen. De schade gaat volgens hem richting de twee miljoen euro.

    "Ik heb Watermolen Bels van mijn ouders overgenomen en wil hen nog iedere dag trots maken", zegt hij. "Na deze catastrofe ben ik naar het kerkhof in Vasse gegaan. Ik wilde even bij mijn ouders zijn en daar steun zoeken."

    Veel steun ontvangen

    Vanuit het hele land ontvangt Bels steunbetuigingen, donaties en hulpacties. Een aannemersbedrijf leverde gratis zand, de groenteboer bracht een bestelling niet in rekening en via een crowdfundingsactie is al meer dan 32.000 euro opgehaald.

    De massale steun doet de restauranteigenaar goed. "Ik krijg er kippenvel van. Als ik hier nu in het restaurant sta, begin ik te trillen. Ik ben er stil van dat zoveel mensen aan ons denken."

    Bels is vastberaden om de deuren weer te openen, al weet hij nog niet precies hoe. "We moeten eerst goed nadenken hoe we dit gaan aanpakken. De vloer in het restaurant moet er sowieso uit en de muren zitten vol vocht. Het lijkt nu meer op een ruïne dan op mijn bedrijf", zegt hij.

    Dochter in verwachting

    Tussen de ellende door kreeg hij ook een bericht dat hem even liet glimlachen: hij wordt opa. Zijn dochter is in verwachting en dat geeft hem iets om naar uit te kijken. "Dat is het mooie nieuws waar ik me nu aan vasthoud."

  • ​​​​​​​BBC: Infantino maakte tijdens WK 27 vluchten met privéjet

    FIFA-voorzitter Gianni Infantino heeft tijdens de groepsfase van het WK voetbal in Noord-Amerika zeker 27 vluchten gemaakt met een privéjet. Dat meldt de BBC op basis van een analyse van de vliegbewegingen van een toestel dat aan de wereldvoetbalbond wordt gelinkt.

    Volgens de BBC was Infantino in zestien dagen tijd bij 24 wedstrijden in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Daarbij zou het vliegtuig ruim 50.000 kilometer hebben afgelegd en meer dan 66 uur in de lucht zijn geweest.

    De langste vlucht was van Vancouver naar Miami, een afstand van ruim 4500 kilometer. Op sommige dagen maakte het toestel drie vluchten, zodat de Zwitserse FIFA-voorzitter meerdere wedstrijden op één dag kon bezoeken.

    Exacte uitstoot niet bekend

    De BBC schat dat het toestel in deze periode ongeveer net zoveel CO2 heeft uitgestoten als de gemiddelde jaarlijkse uitstoot van 78 mensen wereldwijd. De berekening is gebaseerd op het geschatte brandstofverbruik van een Gulfstream G650ER, het type toestel waarvan wordt aangenomen dat Infantino ermee reisde.

    De exacte uitstoot is niet vast te stellen, onder meer omdat onbekend is hoeveel passagiers aan boord waren en hoeveel brandstof het toestel daadwerkelijk heeft verbruikt.

    'Efficiënt en kosteneffectief'

    De FIFA bevestigde in een reactie aan de BBC niet dat Infantino met het betreffende toestel heeft gereisd. Wel laat de wereldvoetbalbond weten dat de voorzitter "regelmatig reist voor werkzaamheden en toernooigerelateerde verplichtingen". Volgens de FIFA wordt daarbij soms gebruikgemaakt van lijnvluchten en soms van een gecharterd privévliegtuig, afhankelijk van wat het meest efficiënt en kosteneffectief is.

    Op aanvullende vragen van de BBC, onder meer over het aantal inzittenden en eventuele compensatie van de uitstoot, gaf de bond geen antwoord.

    Grote afstanden

    Klimaatorganisaties noemen het intensieve gebruik van een privéjet moeilijk te rijmen met de duurzaamheidsambities van de FIFA. De bond heeft zich ten doel gesteld de uitstoot tegen 2030 te halveren en in 2040 klimaatneutraal te zijn.

    Het WK van 2026 wordt afgewerkt in zestien speelsteden verspreid over de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Daardoor zijn de reisafstanden tussen de wedstrijden veel groter dan tijdens het WK van 2022 in Qatar, waar alle stadions relatief dicht bij elkaar lagen.

  • Corruptiezaken stapelen zich op, partijtop houdt vast aan Spaanse premier

    De Spaanse Socialistische Partij (PSOE) van premier Sánchez bevindt zich in zwaar weer. Onderzoeken naar mogelijke corruptie en belangenverstrengeling raken de partij en zelfs de directe omgeving van de premier. Hoewel veel zaken juridisch nog niet zijn afgerond en mogelijk niet allemaal tot rechtszaken leiden, neemt de politieke druk op Sánchez toe.

    Zijn positie was dan ook het belangrijkste onderwerp tijdens de bijeenkomst van het federale comité van de PSOE dit weekend in Madrid. Daar bleek dat het grootste deel van de 'baronnen', oftewel regionale partijleiders, Sánchez blijft steunen. De premier gebruikte de bijeenkomst om zich voor te bereiden op de landelijke verkiezingen, die voorlopig in 2027 staan gepland.

    Uitgedaagd

    Aanleiding voor de toenemende druk op Sánchez zijn meerdere lopende corruptieonderzoeken. Het Spaanse lagerhuis riep de premier deze week in een niet-bindende motie op om, vanwege die onderzoeken, af te treden of een vertrouwensstemming aan te vragen.

    De premier legde deze oproep naast zich neer en daagde de oppositie uit om een formele motie van wantrouwen in te dienen. Die is nog niet ingediend omdat de rechts-conservatieve oppositiepartij Partido Popular (PP) weet dat daarvoor onvoldoende steun is in het lagerhuis.

    Oppositieleider Alberto Núñez Feijóo reageerde fel. Hij noemde de regering van Sánchez de meest corrupte in de Spaanse geschiedenis en beschuldigde hem van ongehoorzaamheid aan het parlement.

    Maar volgens Sánchez zelf zijn de verschillende corruptiezaken rond zijn partij ten onrechte op een stapel gegooid. Volgens hem speelt de Partido Popular een politiek spel om hem en zijn partij te beschadigen.

    Mondkapjesdeal

    De grootste politieke schade komt uit de zaak rond voormalig minister van Transport José Luis Ábalos en zijn adviseur Koldo García. Deze affaire draait om dubieuze contracten voor mondkapjes tijdens de coronapandemie. Volgens de rechtbank speelde zakenman Víctor de Aldama een centrale rol bij het organiseren van betalingen en gunsten.

    Ábalos werd afgelopen week veroordeeld voor onder meer corruptie en deelname aan een criminele organisatie. Volgens de rechtbank ontving hij ongeveer 448.000 euro aan voordelen en betalingen. Koldo García kreeg eveneens een lange gevangenisstraf opgelegd. De zakenman De Aldama werd ook veroordeeld, maar kreeg door zijn samenwerking met justitie een veel gunstigere behandeling.

    Toen de zaak begin 2024 openbaar werd, nam Sánchez snel afstand van Ábalos. Hij vroeg hem zijn parlementszetel op te geven. Toen Ábalos weigerde, schorste de PSOE-fractie hem.

    Oud-premier Zapatero

    Heel anders reageerde Sánchez op het corruptieonderzoek José Luis Zapatero, premier van 2004 tot 2011. Hij is een van Sánchez' belangrijkste vertrouwelingen en de premier heeft herhaaldelijk zijn steun aan hem uitgesproken. Zapatero wordt onderzocht in verband met de omstreden staatssteun van 53 miljoen euro die luchtvaartmaatschappij Plus Ultra tijdens de coronacrisis ontving.

    Zapatero zegt dat hij niets verkeerd heeft gedaan en stelt dat zijn contacten voortkwamen uit zijn rol als voormalig premier. Een deel van het bewijs in het Plus Ultra-onderzoek kwam via Amerikaanse autoriteiten. De verdediging van Zapatero stelt dat eerst moet worden vastgesteld of dit bewijs legaal en betrouwbaar is verkregen.

    In de zaak ontstond ook een aparte onderzoekslijn rond dure juwelen die in het kantoor van Zapatero werden aangetroffen. De vraag is vooral waar de juwelen met een waarde van 1,3 miljoen euro vandaan komen en of ze correct zijn aangegeven. Bonnetjes of invoerdocumenten lijken te ontbreken.

    Premiersvrouw

    Ook de familie van Sánchez ligt onder de loep. Zijn vrouw Begoña Gómez wordt onderzocht vanwege mogelijke invloed en belangenverstrengeling rond haar zakelijke en academische activiteiten. Ze heeft geen politieke functie. De zaak wordt behandeld door een onderzoeksrechter in Madrid.

    De klacht tegen Gómez werd ingediend door Manos Limpias ('Schone Handen'), een radicaal-rechtse vakbond die gebruikmaakt van het Spaanse rechtssysteem. Daarbij kunnen burgers of organisaties als aanklager optreden zonder direct slachtoffer te zijn. Sánchez noemt de zaak politiek gemotiveerd.

    Broer van de premier

    Manos Limpias diende ook een klacht in tegen David Sánchez, de broer van de premier. Hij wordt onderzocht vanwege zijn aanstelling bij de provinciale overheid van Badajoz als coördinator van een muziek- en operaprogramma.

    De vraag is of de functie normaal tot stand kwam of speciaal voor hem werd gecreëerd. In beide gevallen is er wel genoeg bewijs gevonden om een zaak te beginnen, maar zijn er nog geen strafbare feiten bewezen.

    De Partido Popular, die de verkiezingen van 2023 won maar geen regering kon vormen, profiteert politiek van de problemen bij de PSOE. In verschillende peilingen staat de partij op winst bij nieuwe verkiezingen.

    Corruptiedossiers liggen er óók rond politici van de PP, dat zelf in 2018 het landsbestuur moest opgeven na een omvangrijk financieringsschandaal. Het verschil is dat de partij momenteel niet de landelijke regering leidt.

  • Vliegtuig vol parachutisten stort neer in Frankrijk: elf doden

    Bij de noordelijke Franse stad Nancy is een klein vliegtuig met parachutespringers neergestort. Alle elf inzittenden zijn daarbij omgekomen. Het gaat om de piloot, vijf instructeurs en vijf leerlingen.

    Het toestel stortte rond 11.00 uur neer in een straat in Tomblaine, een voorstad van Nancy. Even daarvoor was het vertrokken van het nabijgelegen vliegveld Nancy-Essey.

    Het vliegtuig kwam terecht op een grasveld langs een weg, dicht bij huizen. Op de grond raakte niemand gewond. Over de toedracht van het ongeluk is nog niets bekend.

    Een ooggetuige zegt dat het vliegtuig plotseling neerstortte. "Ik was onderweg naar de supermarkt toen ik het toestel naar beneden zag duiken en zag neerkomen", zegt de getuige tegen de krant l'Est Républicain.

    Verpleegkundigen

    De voorzitter van een regionale vereniging van verpleegkundigen zegt tegen Franse media dat onder de slachtoffers verpleegkundigen waren. Ze gingen voor het eerst een parachutesprong maken.

    De politie heeft de omgeving afgezet. Hulpdiensten, waaronder meerdere brandweereenheden, zijn massaal uitgerukt.

    De Franse minister Nuñez van Binnenlandse Zaken heeft een bezoek gebracht aan de plaats van de crash en sprak daar de pers toe. Namens de regering en het hele land uitte hij zijn medeleven aan de nabestaanden, van wie sommigen het ongeluk zagen gebeuren. Zij zullen worden opgevangen door een noodhulpteam.

  • Russische ex-militair en blogger opgepakt na kritiek op leger en oproep aan Poetin

    Een Russische ex-militair en blogger is vermoedelijk opgepakt nadat hij president Poetin in een veelbekeken video had opgeroepen hem live op televisie te ontvangen. De man, Alexander Loenin, zei dat hij met Poetin wilde praten om misstanden binnen het Russische leger aan de kaak te stellen.

    Het Duitse persbureau DPA meldt dat Loenin elf dagen in administratieve hechtenis is gezet. DPA baseert zich daarbij op een bericht van iemand die zich de beheerder noemt van het Telegramkanaal van Loenin. Ook zegt diegene een goede bekende van de familie van Loenin te zijn.

    "Vandaag belde de vrouw van Alexander mij en vertelde hoe de situatie werkelijk is: Alexander is levend en in goede gezondheid, hij is administratief aansprakelijk gesteld en voor elf dagen vastgezet. Als er nieuws is, zal ik dat melden", klinkt het. De aanhouding van Loenin is niet officieel bevestigd.

    Martelingen van militairen

    Loenin, een 39-jarige veteraan uit de regio Voronezj die grenst aan Oekraïne, kreeg de afgelopen dagen veel aandacht met een video op Instagram, het socialemediakanaal dat in Rusland is geblokkeerd. De video werd miljoenen keren bekeken.

    In het filmpje beschuldigt Loenin de Russische commandanten ervan militairen op "zelfmoordmissies" te sturen. Volgens de voormalige militair worden soldaten die zulke bevelen weigeren of geen geld aan hun commandanten afstaan opgesloten, gemarteld, mishandeld en soms gedood. Vervolgens zouden zij als vermist worden opgegeven om hun lot te verhullen.

    Voor die beschuldigingen leverde hij geen bewijs. Wel komt wat Loenin omschrijft overeen met eerdere kritiek die uit het Russische leger naar buiten is gekomen.

    Woning doorzocht en aangehouden

    Loenin eiste een persoonlijk gesprek met Poetin tijdens een live-uitzending op de Russische televisie om, zoals hij zei, "de hele waarheid" over de situatie aan het front te vertellen. Daarbij dreigde hij dat "het leger zijn wapens op het Kremlin zal richten" als zo'n ontmoeting uitblijft.

    Ook zei hij dat hij die boodschap namens hooggeplaatste militairen en functionarissen overbracht, maar ook daarvoor leverde hij geen bewijs.

    De video leidde tot vragen aan het Kremlin. Woordvoerder Peskov zei vrijdag dat hij van het bestaan van de oproep had gehoord, maar hij zou de video nog niet hebben bekeken. Hij noemde de gebruikte bewoordingen "vreemd" en zei pas te willen reageren nadat hij de inhoud had bestudeerd.

    In de nacht voorafgaand aan zijn aanhouding is bij de woning van Loenin in de regio Voronezj een huiszoeking uitgevoerd. Zijn vrouw deelde daarover een video op TikTok die ze later verwijderde.

    Ze zei dat agenten onder meer computers en gegevensdragers in beslag hadden genomen en dat haar man op dat moment niet thuis was. Volgens haar was hij kort daarvoor naar Moskou vertrokken. Nadien zou hij niet meer bereikbaar zijn geweest.

    Prigozjins opmars naar Moskou

    Openbare kritiek op de Russische oorlogvoering is in Rusland riskant en wordt regelmatig bestraft. Dat een voormalig militair met een groot bereik zulke beschuldigingen uit en openlijk een ontmoeting met Poetin eist, is uitzonderlijk.

    Een laatste bekend voorbeeld van kritiek op het Russische leger door militairen dateert van 2023. Toen kwam de Wagner-groep onder leiding van Jevgeni Prigozjin in opstand. Een gewapende colonne van het beruchte huurlingenleger trok toen richting Moskou na een open conflict met de Russische legerleiding.

    Prigozjin haalde steeds steviger uit naar het Kremlin, omdat hij zich in de steek gelaten voelde. Zo zou hem munitie worden onthouden. De opmars werd gestopt na onderhandelingen, waarna Prigozjin twee maanden later omkwam bij een vliegtuigcrash.

  • Tabaksgigant laat AI 'publieksreacties' schrijven tegen strengere EU-regels: 'Dit is valsspelen'

    Om nieuwe, strengere tabakswetten te beïnvloeden maakt tabaksfabrikant Philip Morris op slinkse wijze gebruik van kunstmatige intelligentie. De Europese wetsvoorstellen zijn nu in publieksconsultatie en bijna driekwart van de Nederlandse reacties erop is volledig door AI geschreven. Met een tekstgenerator van Philip Morris.

    De onderzoekredactie van de NOS en journalistiek platform Pointer (KRO-NCRV) legden zo'n 65.000 reacties uit vijftien EU-landen voor aan de AI-detector van Pangram. Ongeveer 30 procent blijkt te zijn geschreven met kunstmatige intelligentie. Maar in sommige landen ligt dat percentage veel hoger.

    Na Portugal komt het grootste aandeel AI-reacties uit Nederland. Van de Nederlandse reacties is 71 procent vrijwel zeker volledig door AI geschreven.

    Op dit moment worden twee Europese tabakswetten voorbereid in Brussel. Het gaat om de grootste aanscherpingen in vijftien jaar. De wetsherzieningen gaan vooral over alternatieven voor sigaretten, zoals vapes, e-sigaretten, verhitte tabak en nicotinezakjes (snuss). Inmiddels bestaat 40 procent van de omzet van Philip Morris uit deze producten.

    Er is de fabrikant daarom veel aan gelegen om het beleid te beïnvloeden. Naast tientallen lobbyisten zet het bedrijf nu een vernuftige AI-tool in die bezorgde berichten van burgers naar het Europees Commissie stuurt, tijdens de zogeheten publieksconsultatie. In die fase voorafgaand aan het definitieve wetsvoorstel kunnen burgers hun mening kenbaar maken aan de Europese Commissie.

    Op de wetsvoorstellen zijn inmiddels 80.000 reacties binnengekomen, terwijl de meeste andere Europese wetten in consultatie niet meer dan duizend reacties krijgen.

    Affiches met QR-code

    Philip Morris ging als het volgt te werk. In tabakszaken hingen gele affiches met een QR-code erop, onder de noemer 'Your Voice Your Choice'. Wie de code scant, wordt doorgestuurd naar een tool waarin je multiplechoicevragen krijgt over tabaksproducten en rookbeleid.

    Op basis van de antwoorden schrijft de tool vervolgens een tekst in de ik-vorm, met argumenten waarom je tegen strengere wetten bent. Daarna kun je ervoor kiezen de tekst naar de EU-website te versturen. Dat gebeurde alleen al vanuit Nederland meer dan 700 keer.

    Volgens Philip Morris zijn de reacties uiteindelijk allemaal afkomstig van gewone, bezorgde burgers, maar dat kunnen de NOS en Pointer niet controleren.

    Verschillende experts omschrijven het als een bekende lobbytactiek, waarbij een industrie georganiseerde steun laat doorgaan voor de spontane burgerstem. AI is daarbij het nieuwe instrument, maar de strategie zelf is oud.

    Het is ook niet de eerste keer dat bedrijven zulke tools gebruiken. In 2024 berichtte de krant The Mirror dat British American Tobacco bij de consultatieronde voor een Brits wetsvoorstel over vapes driekwart van de 120.000 reacties automatisch had laten genereren.

    Reactie Europese Commissie:

    De Europese Commissie zegt zeer bezorgd te zijn over deze ontwikkeling. "Wij veroordelen de vermeende pogingen van de tabaksindustrie", laat een woordvoerder weten.

    "Het is van cruciaal belang dat de standpunten van burgers niet worden gemanipuleerd of verkeerd worden weergegeven, juist omdat de publieke participatie een belangrijke prioriteit is voor de Commissie. Het is van groot belang dat onze openbare raadplegingen de publieke opinie over een bepaald onderwerp goed weergeven."

    De Commissie zegt wel rekening te houden met campagneactiviteiten (inclusief AI-campagnes) in de analyse van de inspraak.

    Ook in de Tweede Kamer is de verontwaardiging over de handelswijze van Philip Morris groot. "De tabaksindustrie die de democratie kaapt is gewoon af", zegt fractievoorzitter Bikker van de ChristenUnie. "Eigenlijk is hiermee die inspraak corrupt geworden, omdat de tabaksindustrie mensen aanmoedigt om iets in te dienen wat zíj willen, niet de overtuiging van de burgers."

    Volgens haar CDA-collega Bontenbal zegt het iets over de mentaliteit van het bedrijf "dat ze bereid zijn allerlei truken uit te halen". "Je speelt gewoon vals. En als je via valsspelen je zin probeert te krijgen, dan sta je bij mij sowieso op 5-0 achterstand."

    Bikker zegt te begrijpen dat de industrie ruimere regels wil. "Gaan we dat doen? Vanzelfsprekend niet, want onze jongeren moeten worden beschermd."

    Philip Morris zegt in een reactie gebruik te maken van standaard AI-instellingen om teksten leesbaar, coherent en relevant te maken. Het bedrijf ziet de campagne als "een legitieme bijdrage" aan het democratisch proces en ontkent dat de reacties in een bepaalde richting worden gestuurd.

    Klacht longartsen

    Dat ziet een groep Nederlandse artsen heel anders. Zij hebben een klacht ingediend tegen de tabaksgigant bij de Reclame Code Commissie. Volgens hen overtreedt Philip Morris met de campagne onder andere het reclameverbod op tabak en aanverwante producten. Bovendien wordt de consument misleid, stellen ze.

    Gebruikers die zich verzetten tegen regulering worden door de AI-tool uitgebreid geholpen bij hun argumenten. Wie een ander geluid wil laten horen, krijgt geen tips, zeggen ze.

    Een van de artsen gebruikte de tool en gaf daarbij duidelijk aan juist voor een verbod te zijn. Uiteindelijk kwam er tekst uit die vooral wijst op de alternatieven voor traditionele tabaksproducten, die "minder schadelijk" zouden zijn.

    Meer weten?

    Lees hier het uitgebreide artikel van Pointer.

  • Broodjes uitdelen na bevingen in Caracas: 'Ik wil niet thuis blijven zitten'

    Op Plaza Altamira in Caracas slapen mensen in tentjes of soms op een matras onder de straatlampen. Ze zijn hun appartementencomplex ontvlucht na de zware aardbevingen eerder deze week. Zussen Wendy en Winifred Velazquez lopen met een koelbox langs de tenten in de Venezolaanse hoofdstad. Ze delen arepa's en pasteitjes met kaas uit.

    "We willen ons steentje bijdragen en de mensen in nood helpen", zegt Wendy (22). "We brengen in de ochtend ontbijt, in de middag lunch en 's avonds doen we nog een ronde om eten aan mensen uit te delen." Ze maken het eten thuis, en volgens de zussen is alles vers en met zorg gemaakt.

    Scheuren in de muur

    Hun flatgebouw staat er nog. Er zijn wel wat scheuren in de muur, en aan de buitenkant is er wat steen afgebrokkeld tijdens de aardbevingen van woensdag. Het Venezolaanse bureau van Openbare Werken heeft een controle uitgevoerd en er is geen gevaar dat het gebouw kan instorten, zo is aan hen medegedeeld.

    Vele tienduizenden huizen en gebouwen zijn beschadigd of verwoest door de zware beving. Er zijn nog steeds naschokken, zoals de beving van gisteravond (Nederlandse tijd) met een kracht van 5,6. De natuurramp heeft tot nu toe ruim 1400 mensen het leven gekost. Er zijn duizenden gewonden en minstens 70.000 personen zijn als vermist opgegeven.

    Het lukt reddingswerkers nog altijd om overlevenden onder het puin vandaan te halen:

    "Ik weet nog precies wat er gebeurde", zegt Winifred (33) terwijl ze een broodje geeft aan een man die voor een tentje zit. "Ik werd duizelig, en alles begon te schudden. Ik stond op een trap en heb me vastgeklampt aan de leuning, het was doodeng", zegt ze.

    In wijken als Altamira en Los Palos Grandes in Caracas zijn verschillende gebouwen ingestort. Maar het zwaarst getroffen gebied ligt buiten de hoofdstad, in La Guaira. In deze bij toeristen populaire kustregio zijn de meeste slachtoffers gevallen.

    Venezolaanse reddingswerkers krijgen ondertussen hulp van internationale hulpdiensten, ook uit Nederland, om nog zo veel mogelijk mensen te redden.

    'Beseffen ons geluk'

    "Ik besef hoeveel geluk we hebben gehad dat ons huis er nog staat, en dat ik geen naaste familieleden heb verloren", zegt Winifred. "Ik wil niet thuis blijven zitten en online de ellende via allerlei filmpjes bekijken. Ik wil iets doen, vandaar dat we eten uitdelen."

    Verderop, in de wijk Los Palos Grandes, loopt Ana Reinaldi met haar zoon stilletjes over straat. Ze bekijken de ingestorte voorgevel van een flatgebouw. Het is avond en dan stoppen de graafmachines. Nu komen vele vrijwilligers in actie om te zoeken. Met een schep in de handen en een helm op bieden ze hun diensten aan bij reddingswerkers.

    Deze aardbeving herinnert Reinaldi aan die van 1967. Ze was toen nog een kind. "Ik weet nog dat ik heel veel heb gehuild toen en doodsbang was." De aardbeving uit 1967 had een kracht van 6,5 en was daarmee lichter dan de dubbele aardbeving van een paar dagen geleden van 7,2 en 7,5.

    Reinaldi loopt langs een gebouw met scheuren in de voorgevel en tuurt naar boven. Haar zoon trekt haar snel weg. "Het gebouw kan instorten", zegt hij bezorgd. "Er wonen ook geen mensen meer in, en dat is niet voor niets."

    Beangstigend

    Ze had dagen voor de ramp al een voorgevoel dat er iets zou gebeuren. En dat was niet alleen haar gevoel. Het viel de moeder op dat er zo'n stevige wind stond in de stad. "Ik weet niet of dat er iets mee te maken had maar als ik er op terugkijk vond ik dat al niet normaal", zegt ze.

    Veel Venezolanen houden hun hart vast. De sfeer is gespannen, zwaar verdriet hangt voelbaar in de lucht. "We weten dat we in een regio wonen waar soms wel lichtere bevingen zijn, wat er nu gebeurd is zo beangstigend'' zegt Reinaldi. "We zijn als land en bevolking in diepe rouw."

  • Dit verandert per 1 juli: belverbod voor bedrijven, duurder pakje uit China

    We zijn alweer bijna halverwege het jaar en dat betekent dat er weer nieuwe wetten, regels en belastingen aankomen. Want niet alleen op 1 januari, ook op 1 juli gaan deze vaak in. Wat verandert er dit keer?

    Minimumloon en uitkeringen omhoog

    Ieder halfjaar past de overheid het minimumloon aan om het mee te laten stijgen met de cao-lonen. Het minimumloon gaat nu van 14,71 naar 14,99 euro per uur bruto. Dat bedrag geldt voor iedereen van 21 jaar en ouder.

    Op basis van de verhoging van het minimumloon gaan ook uitkeringen omhoog. Zo gaat de AOW voor alleenwonenden van 1558,15 naar 1581,55 euro netto per maand. Ook andere uitkeringen zoals de bijstand, WIA en Wajong stijgen.

    3 euro voor pakketje uit China

    Bestel je iets in een webshop uit China of een ander land buiten de EU? Dan moet je voortaan 3 euro aan invoerrechten betalen. Tot nu toe hoefde dat niet voor kleine bestellingen van onder de 150 euro. De EU schaft deze vrijstelling nu af.

    Die 3 euro geldt per soort product dat je bestelt. Bestel je bijvoorbeeld twee T-shirts dan betaal je dus 3 euro. Maar bestel je een T-shirt en een USB-kabel, dan betaal je 6 euro.

    Belverbod bedrijven

    Bedrijven mogen consumenten niet bellen zonder toestemming, ook niet meer als iemand klant is of is geweest. Tot nu toe was er een uitzondering op het belverbod als je ergens klant was, maar die uitzondering vervalt. Bedrijven moeten nu dus altijd toestemming hebben om je te bellen.

    Er zijn wel een paar uitzonderingen: goede doelen, loterijen die geld geven aan goede doelen en uitgevers van kranten en tijdschriften.

    Huurverhoging

    Heb je een sociale huurwoning? Per 1 juli is er weer de jaarlijkse huurverhoging. Die is dit jaar in principe maximaal 4,1 procent. Een sociale huurwoning mag maximaal 932,93 euro kosten.

    Voor mensen met een hoog inkomen kan de huurverhoging meer zijn. Afhankelijk van hoeveel je verdient is de verhoging dan 50 of 100 euro.

    De corporaties hebben al gezegd dat ze hun huren gemiddeld met 3,6 procent verhogen, minder dan het maximum van 4,1 procent dus. De gemiddelde huur wordt 666 euro. De maximale huurverhogingen voor middenhuurwoningen (6,1 procent) en vrijesectorwoningen (4,4 procent) golden al sinds 1 januari.

    Registratie sigarettenverkopers

    Verkopers van sigaretten, vapes en andere rookwaren moeten zich voortaan verplicht registreren. De overheid wil het aantal verkooppunten terugdringen en beter zicht krijgen op waar nog sigaretten worden verkocht.

    Supermarkten mogen al geen sigaretten meer verkopen. De komende jaren komen er verboden voor nog meer plekken. De registratie loopt via de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

    Wachtlijst stroomaansluiting

    Vraag je 1 juli of later een zwaardere stroomaansluiting aan voor je huis? Omdat je bijvoorbeeld een laadpaal wilt of een warmtepomp?

    Dan kan je op een wachtlijst terechtkomen, afhankelijk van hoeveel ruimte er lokaal is op het stroomnet. Tot nu toe waren er alleen wachtlijsten voor grootverbruikers, maar voortaan kunnen ook kleinverbruikers zoals huishoudens en kleine bedrijven op die wachtlijsten komen.

    Voor Noord-Brabant en een groot deel van provincie Utrecht is al duidelijk dat nieuwe aanvragen op de wachtlijst komen. Want voorlopig zijn daar geen nieuwe aansluitingen of verzwaringen van bestaande aansluitingen mogelijk.

    Camera in auto

    Elke auto die nieuw wordt verkocht in de EU moet voortaan een nieuw veiligheidssysteem hebben. Dat heet Advanced Driver Distraction Warning (ADDW) en dat is een camera die in de gaten houdt of de bestuurder wel op de weg let. Doet die dat te lang niet, dan gaat er een alarm af. Deze EU-regel gaat niet op 1 maar 7 juli in. EU-regels gaan vaker op onlogische dagen in.

    Banktransacties tegenhouden

    Banken kunnen worden verplicht bepaalde transacties tegen te houden. Ze moeten dat doen als de Financial Intelligence Unit hen dat opdraagt. Dat is een overheidsinstelling waar banken en andere financiële dienstverleners ongebruikelijke transacties moeten melden.

    Krijgen ze de opdracht, dan moeten banken een transactie maximaal vijf dagen tegenhouden. Het gaat dan om geld dat mogelijk is gelinkt aan witwassen of het financieren van terrorisme. In die vijf dagen kunnen opsporingsdiensten dan bijvoorbeeld beslag leggen op het geld.

    Vrachtwagenheffing

    Over rekeningrijden voor personenauto's wordt al tientallen jaren gesproken, maar het komt er steeds niet van. Voor vrachtwagens is het nu wel een feit: eigenaren van vrachtwagens gaan betalen per gereden kilometer.

    In dit artikel lees je meer over de zo geheten vrachtwagenheffing:

    De heffing geldt niet voor alle wegen, maar vooral voor snelwegen en een deel van de provinciale N-wegen.

    Tegelijkertijd verdwijnt de wegenbelasting voor vrachtwagens tot 12.000 kilo en gaat die voor zwaardere trucks omlaag. Maar vanwege de hoge dieselprijzen verdwijnt de wegenbelasting tijdelijk voor alle vrachtwagens. Dat is voor een half jaar, tot eind 2026.

    Ook wordt de vrachtwagenheffing 22,3 procent lager dan eerder gepland, ook als tijdelijke maatregel tot eind dit jaar vanwege de hoge brandstofprijzen door de oorlog in het Midden-Oosten.

    De vrachtwagenheffing betekent minder vaste maar meer variabele kosten dus. Hoe schoner en lichter de truck is, hoe lager het bedrag per kilometer. En een groot deel van het opgehaalde geld gaat naar subsidie voor verduurzaming. Bijvoorbeeld voor elektrische vrachtwagens.

    Wegenbelasting omhoog en omlaag

    Voor een aantal soorten auto's gaat de wegenbelasting omhoog. Voor rijdende winkels, zoals de aloude SRV-wagen, betaalde je tot nu toe maar 25 procent van de normale wegenbelasting. Die uitzondering stopt, eigenaren betalen voortaan dus 100 procent.

    Ook het speciale tarief voor kermis- en circusexploitanten vervalt. Die betaalden ook maar 25 procent voor auto's en vrachtwagens die ze alleen gebruiken om kermis- of circusbenodigdheden te vervoeren. Hetzelfde geldt voor personenauto's en vrachtwagens die zijn ingericht als werkplaats, met gereedschap en een werkbank.

    Tegelijk met bovenstaande verhogingen gaat de wegenbelasting tijdelijk omlaag voor bestelauto's. Dat is vanwege de huidige hoge brandstofprijzen. De belasting gaat 50 procent omlaag tot eind dit jaar.

    Tachograaf voor bestelbusjes

    Voor vrachtwagens van 3500 kilo en meer was de tachograaf al verplicht. Maar dat wordt die nu ook voor bestelwagens tussen de 2500 en 3500 kilo. De tachograaf is een apparaat dat de rij- en rusttijden van een chauffeur registreert, evenals de snelheid en afgelegde afstand van een voertuig.

    De verplichting komt vanuit de EU en geldt alleen voor internationaal vervoer. Dus als er met de bestelbus bijvoorbeeld wordt gereden tussen Nederland en Duitsland. Maar ook als een Nederlands bedrijf in het buitenland rijdt of een buitenlands bedrijf binnen Nederland.

    Zo wil de EU de concurrentie tussen vrachtwagen- en bestelautovervoerders eerlijker maken. En het risico verminderen dat er met bestelauto's gevaarlijk lang wordt doorgereden.

    Eisen gastouderopvang

    Er komen strengere eisen voor gastouders. Dat zijn mensen die tegen betaling kinderopvang bieden aan een kleine groep kinderen, vaak in eigen huis. Nu mag je met allerlei onderwijs- en zorgopleidingen gastouder zijn, voortaan moeten gastouders altijd een pedagogische module hebben gevolgd. Dit geldt alleen voor nieuwe gastouders, niet voor bestaande.

    Voor gastouderbureaus komen er ook strengere regels.

    Ongevallen met uitzendkrachten

    Als er een ongeluk gebeurt op het werk, moet de werkgever dat nu al verplicht melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Als het om een uitzendkracht gaat, moet het bedrijf het voortaan ook melden bij het uitzendbureau. En dat uitzendbureau moet vervolgens ook melding doen bij de Arbeidsinspectie.

    Dit moet ervoor zorgen dat uitzendbureaus en bedrijven samen zorg dragen voor de veiligheid van mensen. Het uitzendbureau moet na een ongeluk ook controleren of een bedrijf wel genoeg veiligheidsmaatregelen heeft genomen.

    Milieueisen voor gebouwen

    De milieuprestatie-eisen voor gebouwen worden aangescherpt. Het gaat daarbij om hoeveel de gebruikte bouwmaterialen en bouwmethode het milieu mogen belasten. Bijvoorbeeld op het gebied van CO2-uitstoot en luchtvervuiling.

    Voor kantoren gaat de eis omhoog. Voor andere gebouwen als scholen, winkels, zorginstellingen en fabrieken komen er voor het eerst eisen.

    Voor woningen gaan de eisen niet omhoog. Strengere eisen zouden volgens de overheid soms kunnen leiden tot een langere bouwtijd. En omdat er snel veel woningen bij moeten komen, is besloten de regels niet aan te scherpen.

  • Wekdienst 28/6: Onafhankelijkheidsfeest VS in Brussel • Eerste knock-outwedstrijd op WK voetbal

    Goedemorgen! Vandaag wordt in het Brusselse Jubelpark een groot feest gevierd rond 250 jaar onafhankelijkheid van de VS. Op het WK voetbal wordt de eerste wedstrijd in de knock-outfase gespeeld tussen Canada en Zuid-Afrika.

    Eerst het weer: veel zon en enkele wolkenvelden wisselen elkaar af. Bij een matige westenwind wordt het maximaal 25 tot 31 graden. Daarmee is het minder heet dan de afgelopen dagen. Aan het eind van de middag kan langs de grens met Duitsland een onweersbui voorkomen. De komende dagen is het aangenaam zomerweer.

    Lees hier alles over de zware onweersbuien van afgelopen nacht.

    Ga je vandaag op pad? Hier vind je het overzicht van de files en wegwerkzaamheden en hier alles over de situatie op het spoor.

    Wat kun je vandaag verwachten?

    Wat heb je gemist?

    De Verenigde Staten hebben opnieuw doelen in Iran aangevallen. Iran zegt als vergelding Amerikaanse militaire doelen in Koeweit en Bahrein te hebben aangevallen.

    Het is de tweede dag op rij dat de VS aanvallen uitvoert in Iran, nadat vorige week een staakt-het-vuren werd overeengekomen tussen beide landen.

    Volgens het Amerikaanse militaire commando in het Midden-Oosten zijn de aanvallen een reactie op een Iraanse droneaanval op een commerciële tanker in de Straat van Hormuz. Dat schip, de M/T Kiku, vaart onder Panamese vlag en had volgens Centcom meer dan 2 miljoen vaten ruwe olie aan boord.

    Centcom zegt dat Amerikaanse gevechtsvliegtuigen onder meer Iraanse militaire bewakingsinfrastructuur, communicatiesystemen, luchtafweerinstallaties, drone-opslagplaatsen en mijnenlegcapaciteit hebben aangevallen in de omgeving van de Straat van Hormuz.

    Ander nieuws uit de nacht

    En dan nog even dit:

    Venezuela werd woensdag getroffen door twee grote aardbevingen en gisteren door een derde. Reddingswerkers zoeken nog steeds naar mensen onder het puin. Vrijdag werd een baby levend onder het puin vandaan gehaald.

    Fijne dag!

  • Nacht met zware onweersbuien en veel schade na dagen verzengende hitte

    Na opnieuw een hete dag zijn gisteravond en vannacht zware onweersbuien over het land getrokken, plaatselijk met hagelbuien en zware windstoten. Overal in het land ging het los. Veiligheidsregio's ontvingen veel meldingen van schade. Op verschillende plekken brak brand uit na blikseminslag.

    In Eindhoven werden windstoten van 90 kilometer per uur gemeten. In buurgemeente Veldhoven kwam de kap van een molen los door zware windstoten. Die kwam met wieken en al naast de monumentale molen uit 1858 terecht. Huizen en auto's in de buurt raakten beschadigd. Niemand raakte gewond.

    Op beelden is te zien dat de schade aan de molen groot is. Ook het moment dat de wieken loskwamen is vastgelegd:

    "Er is een grote stellage naar beneden gekomen", zegt burgemeester Delhez van Veldhoven. "Een deel hangt nog aan de romp van de molen. Dat wordt verwijderd zodat er niet nog meer naar beneden valt."

    De eigenaar van de molen wil het bouwwerk graag herstellen. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt Janus Kerkhofs tegen persbureau ANP. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."

    Volgens Kerkhofs zijn de kap en wieken deels op een uitbouw gevallen, maar is de schade beperkt. "En er zijn geen gewonden gevallen of nog erger. We hebben erg veel geluk gehad."

    Blikseminslagen

    Bij een woningbrand in Landsmeer is een persoon gewond geraakt. De brand ontstond rond 02.00 uur op de zolder van het huis. In een appartementencomplex in Nunspeet heeft kort brand gewoed. Bewoners moesten uit voorzorg hun woning verlaten en zijn tijdelijk opgevangen in een nabijgelegen café.

    In het Groningse Toornwerd kwamen twee kalveren om bij een schuurbrand. De brandweer kon voorkomen dat het vuur oversloeg naar een nabijgelegen stal, waar zo'n 150 koeien stonden.

    In Snelrewaard in de provincie Utrecht veroorzaakte de bliksem een grote brand aan een rieten dak. De brandweer meldde tijdens bluswerkzaamheden dat er geen mensen meer aanwezig waren in de woning.

    Ook waren er branden in onder meer Amsterdam, Wassenaar, Geldrop, Helmond en Beek en Donk. Vermoedelijk allemaal door blikseminslagen.

    Uit het hele land kwamen beelden binnen van het onweer:

    De NS meldde vannacht en vanochtend veel storingen op trajecten door bomen en takken op het spoor. Het treinverkeer rond Gouda is sinds gisteravond door blikseminslag verstoord. Ook reden er geen treinen tussen Groningen en Leeuwarden door een stroomstoring, veroorzaakt door bliksem.

    Meldkamers van sommige veiligheidsregio's kregen dusdanig veel meldingen, dat die dreigden overbelast te raken. Zo kreeg veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland veel meldingen binnen van wateroverlast.

    Extra meldkamer

    Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant had het zo druk dat op een brandweerkazerne een extra meldkamer werd ingericht. Mensen in die regio werden opgeroepen de hulpdiensten alleen te bellen bij direct gevaar, zodat de meldkamer beschikbaar bleef voor spoedeisende situaties.

    Code oranje voor onweer werd vannacht verlengd van 04.00 uur tot 05.00 uur. Om 05.36 werd code oranje voor heel Nederland opgeheven; nu geldt voor alle provincies alleen nog code geel voor hitte.

    Volg alle weerupdates in ons liveblog:

  • VS voert opnieuw aanvallen uit in Iran, Teheran valt Amerikaanse bases aan

    De Verenigde Staten hebben opnieuw doelen in Iran aangevallen. Iran zegt als vergelding Amerikaanse militaire doelen in Koeweit en Bahrein te hebben aangevallen.

    Het is de tweede dag op rij dat de VS aanvallen uitvoert op Iran, nadat beide landen vorige week een staakt-het-vuren overeenkwamen.

    Volgens het Amerikaanse militaire commando in het Midden-Oosten (Centcom) zijn de aanvallen een reactie op een Iraanse droneaanval op een commerciële tanker in de Straat van Hormuz. Dat schip, de M/T Kiku, vaart onder Panamese vlag en heeft volgens Centcom meer dan 2 miljoen vaten ruwe olie aan boord.

    Centcom zegt dat Amerikaanse gevechtsvliegtuigen onder meer Iraanse militaire bewakingsinfrastructuur, communicatiesystemen, luchtafweerinstallaties, drone-opslagplaatsen en mijnenlegcapaciteit hebben aangevallen in de omgeving van de Straat van Hormuz.

    Volgens het Amerikaanse leger ging het om tien Iraanse militaire doelen op verschillende locaties in en rond de zeestraat. "Iran had de kans zich aan het staakt-het-vuren te houden, maar koos ervoor dat niet te doen", schrijft het leger in een verklaring.

    Dreigende taal Trump

    Trump bevestigde de aanvallen op Truth Social en bezigde opnieuw dreigende taal richting Iran. Volgens hem kan er een moment komen waarop de VS "niet langer redelijk" kan zijn en "gedwongen worden de klus militair af te maken". Als dat gebeurt, "zal de Islamitische Republiek Iran niet langer bestaan".

    Volgens Iraanse staatsmedia waren explosies op verschillende plekken te horen. IRIB, de Iraanse staatsomroep, zegt dat meerdere projectielen neerkwamen op het eiland Qeshm in de Straat van Hormuz.

    Reactie Iran

    De Iraanse Revolutionaire Garde zegt als vergelding raket- en droneaanvallen te hebben uitgevoerd op Amerikaanse militaire doelen in Koeweit en Bahrein. Dat meldt het aan de staat gelieerde Iraanse persbureau Tasnim. Het Bahreinse ministerie van Binnenlandse Zaken meldde eerder al dat het luchtalarm was afgegaan.

    "Het schenden van het staakt-het-vuren is in strijd met artikel 1 van het memorandum en zal leiden tot een volledige stopzetting van alle diplomatieke processen", zegt de Revolutionaire Garde volgens de Iraanse staatszender Press TV.

    Een anonieme Amerikaanse functionaris bevestigt aan persbureau Reuters dat Iran meerdere raketten en drones heeft afgevuurd op buurlanden, waaronder Bahrein en Koeweit. Volgens de hoge ambtenaar zijn er vooralsnog geen Amerikaanse slachtoffers en is er geen grote schade aan Amerikaanse locaties in de regio gemeld.

    Staakt-het-vuren

    Gisteren voerde de VS ook al aanvallen uit op Iraanse opslagplaatsen voor raketten en drones. Volgens het Amerikaanse leger was die reeks aanvallen ook een vergelding van een Iraanse aanval op het vrachtschip M/V Ever Lovely in de Straat van Hormuz.

    Iran voerde daarop aanvallen uit op aan de VS gelieerde militaire doelen in Bahrein. Met de nieuwe aanvallen komt het wankele staakt-het-vuren tussen de VS en Iran verder onder druk te staan. De afspraken in de vorige week overeengekomen intentieverklaring moesten juist een einde maken aan de vijandelijkheden rond de Straat van Hormuz.

    De smalle zeestraat is sinds de ondertekening van het akkoord weer grotendeels geopend. Ook schepen die onder de Nederlandse vlag varen, voeren donderdag voor het eerst sinds maanden weer door de Straat van Hormuz.

  • Dodental in Venezuela opgelopen tot 1430, ook weer nieuwe aardbeving

    In Venezuela heeft een nieuwe aardbeving plaatsgevonden in de buurt van La Guaira. De nieuwe beving had een kracht van 5,6, meldt het Europees-Mediterraans Seismologisch Centrum (EMSC).

    Het is nog niet duidelijk of er slachtoffers zijn. Parlementsvoorzitter Jorge Rodriguez zegt dat de autoriteiten de naschokken in de gaten houden.

    De Venezolaanse regering meldt ondertussen dat het aantal mensen dat is omgekomen door de verwoestende aardbevingen van woensdag, is opgelopen tot 1430. Ook raakten 3200 gewond en zijn 3100 mensen dakloos geworden. Met tienduizenden mensen is nog altijd geen contact.

    Buitenlandse hulpverleners

    Volgens de Venezolaanse autoriteiten zijn inmiddels meer dan 1600 internationale hulpverleners aangekomen in het land en zijn er nog meer reddingsteams onderweg.

    Ook Nederland heeft een reddingsteam van USAR (Urban Search and Rescue) met 64 mensen en acht honden naar het land gestuurd. Zij zijn vandaag geland en zijn direct ingezet.

    Onder het puin is een levende baby gevonden:

    Venezuela werd woensdag rond 18.00 uur lokale tijd getroffen door twee grote aardbevingen kort na elkaar. De eerste aardbeving had een kracht van 7,2 en de tweede een kracht van 7,5.

    Bijna 7 miljoen Venezolanen zijn volgens de Internationale Organisatie voor Migratie getroffen door de aardbevingen. Onder hen zijn zo'n 2 miljoen mensen uit de hoofdstad Caracas.

    Frustratie over hulpverlening

    Ondertussen neemt de frustratie toe bij de Venezolanen. Zij verwijten de regering dat de noodhulp te langzaam op gang komt. Volgens hen is de regering onvoldoende voorbereid op de omvang van de ramp.

    Reddingswerkers zijn op zoek naar overlevenden en lichamen onder het puin. Volgens familieleden van slachtoffers en vrijwilligers is er een tekort aan zwaar materieel en zijn de Venezolaanse autoriteiten te weinig aanwezig in het getroffen gebied.

    In de zwaar getroffen havenstad La Guaira graven sommige mensen met hun handen door het puin op zoek naar vermiste familieleden. De toegang naar het gebied wordt beperkt door de autoriteiten omdat de verkeersdrukte de reddingsoperatie bemoeilijkt.

  • Onbegrip voor afgelaste festivals, maar ambulancezorg al 'zwaar onder druk'

    Verschillende evenementen werden vandaag afgelast vanwege de hitte. Zo gingen festivals in de regio Rotterdam niet door na een oproep daartoe van de veiligheidsregio en de GGD GHOR.

    Festivalorganisatoren en bezoekers waren teleurgesteld. De organisatie van dance- en gabberfestival Parkzicht Outdoor in Vlaardingen sprak van "een bittere teleurstelling". Niet alle festivalgangers begrepen de beslissing. "Een beetje onweer, een beetje hitte. We zijn niet van suiker", zei een van hen.

    Maar voor de zorg was het een verstandig besluit, zegt Yara Basta van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisendehulp-artsen (NVSHA). "De verwachting was dat de EHBO-posten op die festivals door de extreme weersomstandigheden niet voldoende zouden zijn om de grote aantallen patiënten te behandelen."

    Advies veiligheidsregio

    Alle burgemeesters in de regio Rotterdam-Rijnmond kregen gisteren een brief van de veiligheidsregio. Sportevenementen en festivals laten doorgaan was volgens de veiligheidsregio onverantwoord. De ambulancezorg stond volgens de brief al "zwaar onder druk". Ook was de opnamecapaciteit van de ziekenhuizen "beperkt".

    De gemeente Rotterdam trok daarop de vergunningen in van het Nous'klaer Festival in Delfshaven, het Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. De gemeente Vlaardingen nam vandaag een zelfde besluit: ook Parkzicht Outdoor ging niet door.

    Bezoekers van Parkzicht Outdoor snapten niet waarom het besluit pas twee uur voor de start van het festival kwam:

    De organisatie van Parkzicht Outdoor kon "begrip opbrengen voor het advies van de Veiligheidsregio en de GHOR". Wel voerde de organisatie aan dat er al extra maatregelen waren getroffen vanwege code oranje.

    De organisatie van I Love Urban vond het "een enorme klap" dat het festival niet mocht doorgaan. "Zoals jullie begrijpen, zijn wij het niet eens met het besluit", schreef de organisatie op Instagram. "De afgelopen dagen hebben wij, samen met alle betrokken partijen, met man en macht gewerkt aan een uitgebreid hitteplan."

    Ademhalingsklachten

    "Ik kan me voorstellen dat het voor de organisatie en de mensen die daarvoor kaartjes hebben een domper is", zegt SEH-arts Basta. Toch noemt ze het verstandig dat de festivals niet doorgingen.

    Juist op festivals raken mensen sneller oververhit, zegt ze. Als mensen dansen, produceren ze veel warmte, legt ze uit. Daarnaast hebben mensen door alcohol en drugs volgens haar niet goed door wanneer ze water moeten drinken of moeten eten. "Dat kan leiden tot een toename in hitteberoertes, maar ook van mensen die flauwvallen en zich daarbij bezeren."

    Extra patiënten was voor de zorg een grote belasting geweest, zegt ze. Afgelopen week was het al druk op de spoedeisende hulpposten in Noord-Holland, Brabant, Gelderland en de regio Rotterdam. "Met name met mensen die last hebben van ademhalingsklachten en het hart."

    Ook waren in verschillende ziekenhuizen mensen met hitteberoertes, zegt Basta. Sommigen hadden temperaturen van meer dan 43 graden. "Met enkelen gaat het nu goed, enkelen liggen nog op de intensive care."

    Vervolgstappen onderzoeken

    De organisatie van het Buiten Gewoon Festival meldde op Instagram pas rond middernacht te hebben gehoord dat de vergunning werd ingetrokken. "Op een moment dat het hele festival al opgebouwd was en alles klaar was om jullie te ontvangen. Daarom is onze teleurstelling enorm."

    Ook I Love Urban uitte op Instagram ongenoegen over de communicatie. "Juist omdat het besluit zo laat is genomen en wij geen mogelijkheid hebben gekregen om hierover in overleg te treden, hebben wij ook geen reële kans gehad om het besluit tijdig door de rechter te laten toetsen." De festivalorganisatie zei te onderzoeken welke vervolgstappen er mogelijk zijn.

X
X
X
  • Buurman Roel ziet woning tegenover hem in brand na blikseminslag: "De kans is zo klein"

    Roel was even een ijsje eten om de hoek toen hij een enorme knal hoorde. De bliksem sloeg in bij een woning recht tegenover zijn huis in de Toldwarsstraat in Zuid.

    Om 22.28 uur sloeg de bliksem in en ontstond er een behoorlijke brand. Op beelden die AT5 kreeg toegestuurd, is te horen hoe omstanders geschrokken gillen op het moment van de inslag. De lucht kleurde wit door de hevigheid van de blikseminslag. Het dak van het huis in de Toldwarsstraat moest meer dan een half uur lang geblust worden; er zijn geen gewonden gevallen. 

    ''Het was serieus'', zegt buurman Roel vanmiddag. ''Een knal en echt een milliseconde erna was de inslag." Hij wist het zeker: dit moest in zijn buurt zijn. ''Ik woon hier schuin tegenover. Gek genoeg heb ik er nooit aan gedacht dat het ook wel eens mijn huis zou kunnen zijn. De kans leek zo klein, maar ja, ik woon vijftig meter verderop."

    Duizend meldingen

    Zijn buurtgenoten moesten buiten in de stromende regen wachten. Terwijl de brandweer bezig was, schoten de bliksemflitsen nog door de hemel. De brandweer kreeg afgelopen nacht meer dan duizend meldingen van schade en overlast door het onweer. Inmiddels is het gros daarvan afgehandeld.

  • Zwemmen in open water? Na noodweer kan je beter een paar dagen wachten

    Wie het idee had om met het warme weer een duik te nemen in open water in Amsterdam, Diemen of Weesp doet er goed aan om zeker drie dagen te wachten. Dat waarschuwt het Waterschap. Vanwege de hevige regenval afgelopen nacht is er op sommige plekken rioolwater in terechtgekomen, met mogelijke ziekteverwekkers als bacteriën en virussen. 

    In veel oudere wijken is nog sprake van een gemengd rioolstelsel, waarbij regen- en afvalwater door dezelfde buizen stromen. Bij flinke neerslag kan dat systeem de hoeveelheid water niet altijd verwerken, waardoor overtollig rioolwater wordt geloosd in onder meer grachten en sloten. 

    Volgens het Waterschap duurt het ongeveer drie dagen voordat de vervuiling weer weg is. "Het is daarom verstandig om deze dagen niet te gaan zwemmen, tot en met woensdag. Zwemmen is en blijft op eigen risico. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn gezondheid."

    Overigens maakt niet iedereen zich druk om de waterkwaliteit; aan de Borneokade zijn vanmiddag gewoon zwemmers gespot:

  • Bijna alle meldingen door brandweer afgehandeld: zo verliep noodweer in de stad

    Een zeer zware onweersbui is vanavond en vannacht over de stad getrokken. De bliksem sloeg verschillende keren in. Er gold, net als in de rest van het land, code oranje. Lees in dit liveblog terug hoe de avond en het begin van de nacht verliep.

    Volgens de brandweer zijn vrijwel alle meldingen van afgelopen nacht afgehandeld. Door blikseminslagen en hevige regenval kreeg de brandweer 's nachts meer dan 1000 meldingen binnen. Ook vanochtend was de brandweer daardoor drukker dan normaal.

    Deze ochtend moest de brandweer vooral nog wat schadeposten in verband met de enorme regenval oplossen. Zo was een kledingwinkel in de P.C. Hoofstraat ondergelopen met water doordat rioleringen vol waren gelopen. Inmiddels heeft de brandweer weer een normale middagdienst, laat een woordvoerder weten. De exacte schade die het onweer afgelopen nacht aanrichtte, is nog niet bekend. 

    Het KNMI heeft code oranje vanwege onweer beëindigd. De waarschuwing gold sinds gisteravond voor het hele land.

    Wel geldt vandaag nog tot 18.00 uur code geel vanwege hitte in Noord-Holland.

  • Ruim 1.000 meldingen bij brandweer door hevig onweer, geen gewonden

    Op verschillende plekken in de stad is bij het noodweer van gisteravond en vannacht de bliksem ingeslagen, onder meer in De Pijp en Zuidoost en op de Pontsteiger. Ook had de meldkamer de handen vol aan belletjes, over onder meer wateroverlast en stormschade. In totaal zijn ruim duizend meldingen weggewerkt, zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio. "Het was een hele drukke nacht."

    AT5 ontving beelden van blikseminslagen in Zuidoost, op de Pontsteiger en in de Toldwarsstraat in De Pijp. Bij die laatste ontstond vervolgens een brand op een dak. 

    Volgens de brandweer raakte niemand gewond bij de inslagen.

    De meldkamer werd daarnaast volop gebeld over wateroverlast en stormschade in de stad, waardoor er minder tijd was voor spoedmeldingen. De Veiligheidsregio riep daarom op om te bellen als er daadwerkelijk sprake was van een gevaarlijke situatie. 

    Onder meer de Cruquiusweg in Oost liep onder water door de grote hoeveelheid neerslag:

  • Het AT5 Nieuws van zondag 28 juni

    Meerdere blikseminslagen en veel wateroverlast in de stad door zwaar onweer en deze 60 jaar oude iep wordt vanavond gekapt, tot groot verdriet van de buurt. Dat en meer in het AT5 Nieuws van zondag 28 juni, gepresenteerd door Anneloes Mullink.

  • Twee fietsers gewond bij botsing op Prins Hendrikkade

    Twee fietsers zijn gistermiddag gewond geraakt bij een botsing op de Prins Hendrikkade. Beiden zijn naar het ziekenhuis gebracht. 

    Het ongeluk gebeurde rond 16.50 uur ter hoogte van de Oudezijds Kolk. Volgens een tipgever reed iemand op een elektrische fiets met flinke snelheid door een bocht, waarna die tegen een andere fietser, een tegenligger, knalde. De politie bevestigt dat zeker een van de twee op een elektrische fiets reed, maar onderzoekt nog hoe het ongeluk kon gebeuren.

    Op foto's is te zien dat beide slachtoffers op de grond liggen. Hoe ze er nu aan toe zijn, is niet bekend.

  • Protest tegen de kap van 60 jaar oude iep: "Biedt een balans in deze straat"

    Enkele buurtbewoners in de Bilderdijkstraat proberen zich te verzetten tegen de kap van een iep die bij de kruising met de Jacob van Lennepstraat staat. De boom, geplant in 1966, wordt komende nacht geveld. "In deze straat is weinig schaduw en veel uitstoot, deze boom biedt een balans."

    De boom is niet de eerste in de straat die verwijderd wordt. Recent gebeurde dat ook al bij drie bomen aan de overkant. Alleen de stammen van die bomen zijn er nog. 

    De bomen zijn gekapt omdat ze ziek waren. Maar de boom die komende nacht op de nominatie staat, is volgens buurtbewoner Lisette nog kerngezond. En daarom protesteert ze tegen de kap ervan. 'Stop', 'help me' en 'laat me staan', is te lezen op stukjes karton, papier en katoen die om de boom zijn gehangen.

    Volgens de gemeente is de boom inderdaad niet ziek, maar is er wel een probleem met de stam. Die zit niet goed in de grond gefundeerd, waardoor er kans is dat de boom omvalt. Volgens een woordvoerder is er sprake van een 'beperkte veiligheidsmarge' tijdens een storm. "Dit vormt een verhoogd risico voor de omgeving. Duurzaam behoud is niet aan de orde vanwege een gevorderd ent-onderstam probleem."

    Toch vindt Lisette dat de boom moet blijven staan. Volgens haar is de kap van de boom niet rechtmatig, omdat de gemeente in de kapvergunning het verkeerde adres zou hebben gemeld. Maar de gemeente zegt desgevraagd dat een vergunning voor de kap van meerdere bomen in de buurt is aangevraagd. Daarin is onder meer het ID van deze boom vermeld. 

    Volgens Lisette is het belangrijk dat de boom blijft staan: "Er zijn weinig schaduwplekken, er is veel verkeer, veel uitstoot, veel geluidsoverlast. Deze boom biedt daarin een balans."

    De gemeente is verplicht om de boom te herplanten als is nog niet zeker of de nieuwe boom op exact dezelfde plek komt te staan. "Daarnaast is de boom die we terugkrijgen veel kleiner", zegt Lisette. "Sorry, maar tegen de tijd dat 'ie een beetje gegroeid is, zijn wij al dood."

  • Concert Lil Kleine afgebroken vanwege noodweer

    Het concert van Lil Kleine in het Olympisch Stadion is voortijdig afgebroken vanwege het noodweer waarvoor het KNMI eerder vanavond code oranje heeft afgegeven. Gisteren was het nog de vraag of het concert überhaupt door zou gaan. 

    Iets na 22.00 uur vertelde de rapper aan zijn publiek dat het concert afgebroken zou worden. Verschillende toeschouwers vertellen aan AT5 dat er daarna paniek uitbrak in het voorste vak. Omdat daar mensen verteld werd dat ze moesten wachten. Een aantal toeschouwers zou vervolgens toch over de dranghekken zijn geklommen in een poging snel het stadion te kunnen verlaten.

    Buiten probeerden veel mensen een schuilplek te zoeken. Dat lukte niet iedereen. In de onderstaande video is te zien hoe een aantal concertbezoekers doorweekt aankwam bij station Zuid.

    Concertorganisator Mitchell Bovenlander van 4PM Entertainment zegt dat hij zich kan voorstellen dat mensen bang zijn geworden van het onweer, maar volgens hem is de uitstroom van het concert goed verlopen. Hij zegt dat niet iedereen tegelijk naar buiten kon omdat er anders op verschillende plekken in het stadion opstoppingen zouden ontstaan.

    "We hebben via schermen en een omroepsysteem gecommuniceerd wanneer mensen naar buiten konden. Uiteindelijk was iedereen snel buiten. Op sommige plekken hebben mensen even moeten wachten, maar dat heeft niet geleid tot grote ongelukken."

    Niet afgelast

    Voorafgaand aan het concert was al de vraag of het door zou gaan vanwege het voorspelde noodweer. Directeur Carla de Groot zei toen tegen het AD dat het concert door kon gaan, omdat het stadion zich niet in de gevarenzone zou bevinden. 

    Bovenlander zegt dat de situatie later veranderde toen tijdens het concert tegen de verwachting in duidelijk werd dat de onweersbui tijdens het concert over Amsterdam heen zou trekken. "We hebben dat continu gemonitord. We zagen dat het vrij abrupt aankwam. Toen hebben we besloten om de show te beëindigen. Dat gebeurde na 1,5 uur, terwijl het concert een uur en drie kwartier zou duren, dus we zijn blij dat we het grotendeels hebben kunnen afmaken."

  • Irene's familie is ongedeerd, maar haar Venezuela ligt in puin: "Deze wedstrijd gaan we niet winnen"

    De Venezolaanse Irene woont op IJburg, maar haar gedachten zijn alleen maar bij haar thuisland. Dat werd woensdag getroffen door de twee zwaarste aardbevingen van de afgelopen honderd jaar. Het dodental staat op dit moment op 1430 en er zijn nog altijd duizenden mensen vermist. Irene heeft veel familie in het land wonen. Zij zijn gelukkig ongedeerd en zijn nu vooral bezig met het helpen van anderen.

    "De plek met de meeste schade ligt eigenlijk hier", vertelt Irene van Carmen terwijl ze op een afbeelding van Caracas wijst, die aan haar muur hangt. "Het appartement van mijn tante is helemaal weg. Ik heb contact met haar, maar ook met mijn moeder. Zij zit ook in Caracas. Ik werd wakker en ze zei: ik heb zeven bejaarde vrouwen in mijn huis. Ze gingen eerst terug naar hun huizen, maar voelden zich daar niet veilig."

    Hulp met zoeken en donaties

    Verschillende landen, waaronder Nederland, hebben inmiddels hulp gestuurd naar het getroffen gebied. Ook wordt er massaal gedoneerd. "En ook qua technologie worden er bepaalde groepen gevormd om kennis te delen. Verder zie je veel mensen ter plekke helpen en dat is wel heel mooi, dat je een maatschappij ziet die samen is", vertel Irene zichtbaar geëmotioneerd.

    Het zoeken naar overlevenden onder het puin is nog altijd volop bezig en dat is niet zonder gevaar. "Het ding is dat de beweging nog niet klaar is. Er kan nog een golf komen en sommige gebouwen zijn niet stabiel. Dit is een wedstrijd die we niet gaan winnen, want de schade gaat voor decennia blijven, maar misschien komt er een betere toekomst", aldus Irene.

  • Waaghalzen bij Pythonbrug maken spectaculaire sprongen met touw

    Het is het bekende beeld op hete dagen bij de Pythonbrug, die Sporenburg en Borneo-eiland met elkaar verbindt. Sommigen gaan nog wat verder dan een simpele sprong naar beneden en gebruiken een touw om eerst flink te slingeren voordat ze op spectaculaire wijze in het water belanden.

    Duco en Oliver hebben hun 'ropeswing' vandaag meegenomen naar de brug. "Wat er mis kan gaan? Als het touw breekt dan ga je goed op je plaat natuurlijk", zegt Duco.

    Maar gelukkig voor de twee vrienden gebeurt dat vandaag niet. Hun sprongen met het touw gaan volgens plan. 

    "Als ik een heel stuk jonger was dan had ik het misschien gedaan", zegt een man die ernaar aan het kijken is. Daarna lachend: "Laat het maar aan die jongeren over om hun leven te riskeren"

  • WK in de stad: de Colombiaanse passie heeft Nashira meegenomen naar Amsterdam

    Hoewel Amsterdam natuurlijk veel Oranjefans telt, zijn er ook behoorlijk wat Amsterdammers die (ook) juichen voor een ander land tijdens het WK. Omdat het WK groter is dan anders, doen er veel landen mee die nog nooit, of niet vaak, op zo’n groot toernooi hebben gespeeld. Vandaag spreken we Nashira Muskaria, die ons vertelt over hoe het is om als Colombiaanse in de stad te wonen.

    "Familie is bij ons niet alleen je gezin, maar het is veel groter dan dat", vertelt Nashira. Op de bank zitten twee jonge meiden. Ze voelen zich duidelijk thuis terwijl ze met hun voeten omhoog zitten en een spelletje via de televisie spelen. Het zijn nichtjes van Nashira, maar ze introduceert ze als zusjes. 

    Ze woont in West samen met haar partner. Ze kennen elkaar via de rondvaartboot waar ze allebei op werken. Terwijl ze over hem vertelt, straalt ze. Liefde is een belangrijk aspect van de Colombiaanse cultuur. Alles wat ze doen is met passie, iets wat in het voetbal ook vaak terug te zien is. 

    Passie

    Er is in de Colombiaanse cultuur passie voor heel veel dingen. De huisdieren waar je lief tegen praat of de muziek die er wordt gemaakt. Een hoofdrolspeler hierin is een instrument dat volgens Nashira vooral aan de kust van Colombia wordt gebruikt, en dat is de accordeon.

    "De ritmische tonen klinken als het hart", daarom is deze muziek het voorbeeld als het gaat over liefde en passie uitstralen. Veel mensen weten vaak wel dat er salsa en bachata wordt gedanst in Colombia. Al is deze muziek daar dus niet echt voor bedoeld. 

    "Colombianen komen hier naartoe om kansen te krijgen en weten dan voor zichzelf dat ze met een taal als Engels veel meer kanten op kunnen. Je spreekt overigens tegenwoordig in Amsterdam overal Engels." Toch laat Nashira weten dat zoiets als voetbal een land ook verbindt. "Als ik iemand op straat tegenkom met Colombiaanse roots, dan stop ik wel even om een praatje te maken."

    Colombia speelt vannacht om 01.30 uur de laatste poulewedstrijd tegen Portugal. Ze zijn al verzekerd van een plek in de volgende ronde, het gaat er nu alleen om of ze eerste of tweede in de poule worden.

  • 19-jarige Amsterdammer verdronken in zwembad Volendam

    Een 19-jarige Amsterdammer is gisteravond verdronken in zwembad De Waterdam in Volendam. Het zwembad spreekt van een 'tragisch ongeluk' en blijft het hele weekend gesloten voor publiek.

    De hulpdiensten rukten vrijdagavond rond 20.30 uur uit naar het zwembad, met onder andere een traumahelikopter. Er werd nog geprobeerd om de man te reanimeren, maar dat mocht niet meer baten. 

    De politie spreekt van een ongeluk, maar hoe de man is verdronken wordt nog onderzocht. Dat doet politie aan de hand van camerabeelden en een reconstructie. 

    Op het moment dat de man in het water werd aangetroffen, waren er nog veel mensen in het zwembad. Het buitenbad was namelijk nog open vanwege de Zwemvierdaagse. Volgens de politie zijn daarom veel mensen ooggetuigen geweest van het ongeluk. Voor hen is slachtofferhulp beschikbaar. 

  • Het AT5 Nieuws van zaterdag 27 juni

    Grote zorgen bij Venezolaanse gemeenschap door ramp in thuisland. En voor deze waaghalzen is de Pythonbrug in Oost een van de betere plekken om af te koelen. Dat en meer in het AT5 Nieuws van zaterdag 27 juni, gepresenteerd door Niels van Steijn.

  • Vaker water koken: de oorzaken achter de waarschuwingen van Waternet

    Poepbacteriën of vervuild water. Dit jaar heeft Waternet al meerdere keren een kookadvies afgegeven voor het water, omdat het om een van deze redenen niet veilig zou zijn. Dat kwam nooit zo vaak voor, maar sinds 2025 neemt dat aantal opeens flink toe. Waarom geeft Waternet steeds vaker een kookadvies?

    Werengouw, Holendrechtplein, Zaanstraat, Nicolaas Maesstraat en de Anton Waldorpstraat. Het zijn een aantal voorbeelden waar Waternet dit jaar al een waarschuwing voor heeft afgegeven. Kook het water, zo luidt het advies. 

    Wil je water gebruiken om wat te drinken, om eten klaar te maken, fruit te wassen of je tanden te poetsen? Zorg dan dat je eerst het water drie minuten kookt, anders kan het zo zijn dat het water niet veilig is. 

    Poepbacteriën

    In het verontreinigde water kunnen onder andere de bacteriën E. coli en enterokokken voorkomen. Deze bacteriën komen van nature voor in onze darmen en in de darmen van dieren. Ze helpen bij het verteren van voedsel en beschermen het lichaam tegen andere schadelijke bacteriën. Omdat de bacteriën in de darmen voorkomen, worden ze in de volksmond ook wel poepbacteriën genoemd.

    Maar wat als je een van deze bacteriën binnenkrijgt? Het kan leiden tot diarree, buikpijn, misselijkheid en overgeven. Het RIVM stelt dat als je het binnenkrijgt, de poepbacteriën je altijd ziek maken. Zwangere vrouwen en mensen met een lage weerstand lopen meer risico op klachten. 

    Steeds vaker koken

    Kookadviezen kwamen in de stad nauwelijks voor. Het ging om een enkele keer per jaar. Sinds vorig jaar nam dat aantal behoorlijk toe. In 2025 gaf Waternet twaalf keer een advies. Dit jaar staat de teller al op elf waarschuwingen. 

    Volgens Waternet komt dat niet doordat de waterkwaliteit van de stad achteruit zou zijn gegaan. "Waternet heeft een van de veiligste drinkwatersystemen ter wereld." De toename aan kookadviezen komt door een nieuwe, gevoeligere meetmethode en doordat er meer werkzaamheden aan het drinkwaternet plaatsvinden. "Kookadviezen geven we juist uit voorzorg om dat hoge niveau het drinkwatersysteem te waarborgen."

    Het leidingnetwerk in de stad is namelijk op veel plekken aan vervanging toe. Bij werkzaamheden aan de leidingen of bij scheurtjes in verouderde leidingen kan de poepbacterie in aanraking komen met het schone water. 

    Nieuwe test

    Waternet test al jaren bij werkzaamheden de waterkwaliteit vanwege de mogelijkheid van de poepbacterie; daar is het drinkwaterbedrijf ook wettelijk toe verplicht. Sinds 2024 gebruiken ze daar wel een nieuwe methode voor. Volgens Waternet is die sneller en gevoeliger. "Hierdoor signaleren we mogelijke afwijkingen eerder en vaker."

    Voorheen werd er getest met de zogenoemde kweekmethode. Daarin werd een monster gehaald uit het water en moest dat eerst drie dagen op kweek staan voor er kon worden gezien of er een poepbacterie in het water zat.

    Maar drie dagen wachten is een lange tijd, zeker er daarna pas maatregelen kunnen worden getroffen, zoals chloren of een kookadvies. Daarom werkt Waternet sinds een paar jaar met een PCR-test, een soort coronatest voor water. Als de bacteriën in het water zitten, dan geeft de test dat aan. In plaats van drie dagen op kweek, komt de uitslag al na zeven uur. Daardoor is er veel sneller bekend of het water besmet is. 

    Strikte protocollen

    Waternet wil benadrukken dat het niet zo is dat bij alle werkzaamheden er ook poepbacteriën in het water terechtkomen. Zo worden de leidingen gedesinfecteerd, gespoeld en wordt er hygiënisch gewerkt. 

    Als er wel een bacterie wordt aangetroffen, kan Waternet overgaan op een kookadvies voor bewoners die gebruikmaken van de specifieke leiding. In de dagen daarna wordt het water gemonitord en blijft het kookadvies gelden totdat het water weer schoon is. 

X
X
X
  • GameStop blijft eBay-overname najagen ondanks afwijzing
    GameStop is vastberaden om eBay over te nemen, ook nadat het handelsplatform een ongevraagd bod afwees. Hoe het bedrijf dat precies wil bereiken, is niet duidelijk. Het bedrijf deelt later meer informatie.
  • PlayStation 4-emulator shadPS4 krijgt online multiplayer zonder PSN
    PlayStation 4-emulator shadPS4 krijgt ondersteuning voor online multiplayer. De makers werken daarvoor aan een eigen onlinedienst: shadNet. Het team erkent wel dat er nog veel werk aan de winkel is. De dienst is 'klaar om te testen', maar de functionaliteit is nog extreem beperkt.
  • 'Apple stopt 1GB extra werkgeheugen in iPhone 18 en 18e'
    Apple stopt mogelijk 1GB extra geheugen in de iPhone 18 en 18e. Dat zegt de bekende analist Ming-Chi Kuo. Ze moeten daarmee iets meer ruimte krijgen voor AI, zonder dat het al te veel kost. Naar verwachting verschijnen de telefoons begin 2027, enkele maanden na de Pro-modellen.
  • Australië verdubbelt boetes voor techbedrijven bij schending socialemediaverbod
    Australië scherpt zijn socialemediaverbod aan. Het land verdubbelt de maximale boetes die het kan opleggen aan grote techbedrijven als Meta en TikTok. Volgens Australië heeft het verbod tot nu toe te weinig effect gehad.
  • PlayStation haalt gekochte Studio Canal-films ook in VK uit collecties - update
    PlayStation verwijdert op 1 september 'alle' gekochte Studio Canal-films uit de digitale collecties van Britse gebruikers. Het gaat om 551 verschillende titels. Of getroffen gebruikers hun geld terugkrijgen, is niet duidelijk. Eerder werden de films al verwijderd in Duitsland en Oostenrijk.
  • Software-update - UniGetUI 2026.2.2.0
    Versie 2026.2.2 van UniGetUI is uitgekomen. Dit programma wordt tegenwoordig door Devolutions uitgegeven, bekend van onder meer Remote Desktop Manager en diverse andere beveiligingsproducten, en dient als grafische gebruikersinterface voor de bekendste softwarebeheerprogramma's, waaronder Winget, Chocolatey, Scoop, Pip en Npm. Met die packagemanagers kan software vanaf de commandline worden geïnstalleerd, bijgewerkt en verwijderd worden en UniGetUI maakt dat dus eenvoudiger. Het programma is opensource, beschikbaar voor Windows, Linux en macOS, in veel talen te gebruiken waaronder in het Nederlands, heeft een donker thema en geeft notificaties als er nieuwe versies van geïnstalleerde programma's beschikbaar zijn. De changelog voor deze uitgave ziet er als volgt uit: Devolutions UniGetUI 2026.2.2
  • Achtergrond - MG zet kleine stap richting felbegeerde solidstateaccu
    MG brengt later dit jaar een semisolidstateaccu naar Europa. Die helpt vooral bij kou, maar blijft een tussenstap naar echte solidstate.
  • Software-update - XnView MP 1.11.4
    Versie 1.11.4 van XnView MP is uitgekomen. Met dit programma kunnen afbeeldingen worden bekeken en bewerkt. Het is gratis voor persoonlijk gebruik; voor gebruik in een commerciële omgeving wordt wel een vergoeding gevraagd. MP staat voor Multi Platform, wat betekent dat er versies zijn voor Windows, Linux en macOS, met elk aparte downloads voor 32bit- en 64bit-omgevingen. XnView MP gebruikt dezelfde broncode voor Windows, Linux en macOS; functionaliteit en uiterlijk van de afzonderlijke versies zijn dan ook nagenoeg gelijk. Zo is er onder andere ondersteuning voor unicode, afbeeldingen met full bit depth, een eenvoudigere manier voor vertalingen en een betere database. In deze uitgave zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht: Changes in XnView MP 1.11.4
  • Firmware-update - SmartEVSE 3.11.1
    Als je zelf een laadpaal voor de elektrische auto in elkaar wilt knutselen, kun je meestal een hoop geld besparen. In dat geval heb je onder meer een controller nodig, bijvoorbeeld de opensource EVSE van fabrikant Stegen. Een randapparaat voor de SmartEVSE-controller is de Sensorbox: dit is een kastje dat de P1-telegrammen van je elektriciteitsmeter vertaalt naar modbusberichten, op basis waarvan de SmartEVSE zijn laadvermogen regelt. Voor diegenen die geen P1-aansluiting op hun elektriciteitsmeter hebben, zijn er ook aansluitingen voor CT-klemmen aanwezig op de Sensorbox. Door een goede samenwerking tussen community en fabrikant worden de communityversies na verloop van tijd overgenomen door de fabrikant, als de stabiliteit in de community is bewezen. In versie 3.11.1 zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht: WARNING:
  • 'Apple wil geheugenkosten verlagen door chips te kopen van Chinese fabrikant'
    Apple wil volgens The Financial Times geheugenchips kopen van het Chinese CXMT. Het bedrijf zou zo goedkoper aan geheugen willen komen. Apple wil naar verluidt wel de garantie krijgen dat de Amerikaanse overheid het bedrijf niet op de Entity List plaatst.
  • VS geeft goedgekeurde organisaties weer toegang tot Anthropics Mythos 5-model
    Anthropic maakt Mythos 5 weer voor een select aantal organisaties beschikbaar. Eerder deze maand blokkeerde de VS het model vanwege zorgen over cyberveiligheid. De blokkade van het soortgelijke Fable 5 blijft nog wel in stand.
  • Software-update - Media Player Classic - Black Edition 1.9.0
    Media Player Classic is een kleine no-nonsensemediaspeler met het uiterlijk van Windows Media Player 6.4. Nadat Gabest, de originele maker van MPC, de ontwikkeling staakte, zijn verschillende projecten ontstaan op basis van de opensourcecode. Home Cinema en Black Edition zijn daarvan de bekendste. MPC - BE kan overweg met de meestgebruikte mediaformaten, heeft ondersteuning voor hardwareacceleratie en is in meer dan 25 talen te gebruiken. Versie 1.9.0 is uitgekomen en hierin zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht: Splitters
  • 'Apples Vision Pro-chef gaat hardwareproducten ontwerpen bij OpenAI'
    Paul Meade, die bij Apple de ontwikkeling leidde van de Vision Pro-headset en komende slimme bril, gaat bij OpenAI werken. Dat meldt Bloomberg. Daar zou hij samen met diverse andere ex-Apple-werknemers gaan werken aan hardwareproducten.
  • Software-update - Shotcut 26.6
    Shotcut is een opensource en crossplatform videobewerkingsprogramma voor Windows, Linux en macOS met uitgebreide mogelijkheden. Het maakt gebruik van FFmpeg en heeft daardoor ondersteuning voor de gangbaarste formaten audio en video. De bestanden worden niet geïmporteerd, maar worden in hun originele formaat bewerkt. Het kan overweg met verschillende sporen en binnen een project kan er een mix van formaten en resoluties worden gebruikt. In versie 26.6 zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht: External Monitor with a System Display
X
  • Students Around the World are Using AI-Powered Smart Glasses to Cheat on Tests
    Students are using AI-powered smart glasses to cheat on tests, reports CNN. "And in East Asia's test-obsessed societies, where a single exam could impact the trajectory of a student's future career and social status, educators are scrambling to get ahead of the problem." Already, countries are stepping up inspections for test-takers. For China's grueling annual college entrance exam earlier this month — which more than 10 million hopefuls take each year — authorities required screening of all glasses. In the United Kingdom, the head of England's exam watchdog warned earlier this month that AI glasses and smart devices like earpieces could worsen cheating in exams... [T]wo incidents in South Korea were the country's first reported cases of cheating with AI glasses... In Taiwan, the university where a prospective student was caught cheating is now reviewing rules and standard operating procedures for AI eyewears during examinations. But experts worry these individual cases point to a more widespread issue. "If we're seeing a few cases being reported, we're seeing a lot more cases not being reported," said Thomas Corbin, lecturer at Deakin University in Australia, who has conducted research around the usage of AI-powered glasses and other smart devices in academic assessment. With the rapid development of AI technology, however, smart glasses are becoming slimmer, less noticeable, while integrating AI models that can operate independently with connectivity, raising concerns not only about exam integrity, but also about broader privacy risks... "Wearable AI is as much of a challenge to exams as ChatGPT was to essays in 2022 and I just don't think there is any real way that we can reliably have exam practices moving forward," Corbin said.

  • 'Supergirl' Movie Criticized for Script, Poor Visual Effects
    The Onion joked the new movie Supergirl is about a hero who must single-handedly save the world "after the catastrophic collapse of interest in the genre." Unfortunately, The Hollywood Reporter says the film's reviews "range from negative to tepid praise (averaging a 58 percent Rotten Tomatoes score)." Many point fingers at the film's script, with Variety's line — "a comic-book movie with the worst script I can remember" — going viral... Not to pile on, but there's another recurring gripe from the reviews that stood out: Critics bashed the film as being murky, dark and gray, with poor VFX: "Muddy CG sludge" wrote one. Another said the film was full of "sludgy browns and grays" and "the visual murkiness of the settings makes it hard to follow the already unintelligible action sequences." A third wrote the "VFX is so rough it makes The Flash look like Avatar." Moviegoers increasingly despise murky, dark visuals (often used to hide weak effects), along with obvious CGI and incoherent action. They've seen it so many times they've become allergic. The Bulwark agreesterribly lit, incoherently staged, and just generally weightless and ugly... [I]t's reminiscent of the disaster that was The Flash: It's just very obvious during certain sequences that everyone was in a big green-screen warehouse and the camera was whipping around with the knowledge that everything would be painted in later, so who really gives a crap how anything looks on the day of." They call the movie "a tremendous slog of a film, a real step backwards for the James Gunn-overseen DC Universe of movies and TV shows" that's "neither fun nor exciting" and "feels empty." The film does have one bright spot: Lobo, who is played by Jason Momoa as something like Michael Keaton's Beetlejuice by way of Jason Momoa's Aquaman. He's blustery and cantankerous and saucy and just a little menacing; it's a perfect piece of casting and a really nice performance. Unfortunately, it's the only spark of life in what is otherwise a deeply dour, deeply boring piece of filmmaking... Supergirl is just a misfire on nearly every level, one that lacks the sincerity and fun of last year's reboot of this universe or the comic pathos present in Gunn's Peacemaker series on HBO Max. Reason calls it "dark, depressive, and dull" and "a downer of a movie in nearly every way." It's not fun. It's barely even righteous. It's just miserable. At one point, Supergirl flat-out murders a guy by pushing a giant sword through his neck. Somehow, I suspect even Zack Snyder would be appalled. Time argued fans of last decade's superhero movies "should be demanding more, not less." Though "Will there be rioting in the streets once audiences get some idea of how lousy Supergirl is? Probably not."

  • Developer AI Token Costs Could Exceed Their Salaries in Two Years
    "Enterprises may soon be paying as much for their developers' AI token usage as they do for their salaries," writes InfoWorld: According to Gartner, these costs will meet, or even exceed, the typical software engineer's monthly salary within the next two years. This is not only because developers are increasingly adopting generative AI and agentic tools, it reflects a trend toward consumption-based licensing models as vendors balance infrastructure investments with profitability... Gartner senior principal analyst Nitish Tyagi explained that it's important to note that Gartner's prediction is based on a global average salary of $2,000 per month; it doesn't mean AI token usage will exceed all salaries. For instance, in the US, yearly pay rates can be six digits or more. However, that kind of spend is not out of the realm of possibility, Tyagi emphasized. "I have heard scary numbers like 'My developer consumed $20K last month,' or 'A business user consumed $32K'." If these amounts sound shocking, that's the point. "The goal is to alarm the industry about the impact of token cost if it is not governed and controlled," he said... AI coding vendors have yet to deliver "mature, built-in cost optimization capabilities," Tyagi said, and prices will likely only continue to rise as vendors further build out their models while at the same time trying to remain profitable. Thus, enterprises struggle to forecast and control costs, and, because AI is moving so fast, many organizations lack the "maturity and frameworks" to determine ROI, he noted. Agent-driven workflows are difficult to govern, context windows become bloated, budgets are wiped out earlier than anticipated, and token spend becomes hard to justify.... "Without a governed engineering operating model, costs can escalate faster than the productivity gains these tools are designed to deliver," Tyagi said.

  • An Amazon Seller Says They Were Offered a Way to Bribe an Amazon Employee
    Jack Nekhala had a business selling on Amazon — and in December he received an unusual offer, reports Bloomberg. A woman said she could bribe an Amazon employee "to help him retrieve $90,000 in funds that the e-commerce giant had frozen after suspending him over an alleged violation of review policy." Hoping to ingratiate himself with the company and restart his business, Nekhala offered to provide evidence, including recorded conversations and screen shots, that he said proved Amazon personnel were peddling inside information and influence. The smoking gun, Nekhala told the representative: information about his seller account. Only certain Amazon employees are supposed to have access to such details, but Nekhala had received them from the woman on WeChat, the Chinese messaging app. Nekhala's experience, which he documented and shared with Bloomberg, provides a rare glimpse into an international black market that has been a persistent scourge of Amazon's online store. On one side are sellers looking for a variety of favors: a competitive edge over their rivals, information on how to boost sales, a way to get themselves unsuspended. On the other are middlemen who lurk on message apps like Telegram, WeChat and WhatsApp offering access to people inside Amazon who can get things done for a price... It's impossible to determine the scope of the illicit activity, but it's an open secret among Amazon sellers and consultants, who are frequently approached on social-media platforms and messaging apps. "The message is always the same: 'I'm going to show you screenshots to prove I have inside access,'" said Chris McCabe, a former Amazon employee who runs a seller consulting firm... In 2020, federal prosecutors exposed an international bribery scheme involving Amazon sellers and employees. The ring allegedly extracted about $100 million in unfair advantages by bribing Amazon employees in Asia to help them sell more products and sabotage their competitors. Five people in the US were convicted and received jail terms or probation. Last year, law enforcement officials in India began investigating more than 20 former Amazon employees suspected of accepting bribes from trucking companies in exchange for routes, according to The Times of India. After Nekhala reported his own experience to Amazon, the representative committed to "do some digging" and to email him instructions on how his evidence could be shared, according to a recording of the conversation. But Nekhala said he never heard back. The employee who leaked his personal information had already been fired for unrelated misconduct, according to Amazon. Amazon told Bloomberg employee involvement was "very rare," and that "We invest heavily in this area and have dedicated teams and systems in place to prevent all types of fraud, including by our own employees."

  • IBM is Getting Ready to Scale Quantum Computing
    IBM spent a decade "building, testing and improving" quantum computing, reports the Wall Street Journal. "This year, the company is laying the groundwork to turn that technology into a fully-fledged, scalable business from an expensive science project." IBM said last month it plans to form a new independent subsidiary called Anderon, a foundry to produce the silicon wafers needed to make quantum-computing processors. The venture is seeded by a $1 billion investment from the Trump administration and another $1 billion of IBM's own cash. Anderon will give the company a new line of business in selling wafers to other quantum-computing companies. It will also provide a steady stream of wafers to continue developing its own quantum technology, positioning IBM to capture part of what the Boston Consulting Group projects will be a $90 billion to $170 billion market for quantum-computing providers by 2040... The company also plans to spend an additional $9 billion over five years to advance the final stages of its quest to build a quantum-mechanics-powered computer capable and reliable enough for widespread use, a goal known as fault tolerance. That computer, named Starling, is being targeted for 2029. With Anderon, IBM is thinking beyond Starling, or even a more powerful quantum computer planned for 2033.

  • Renewable Energy Just Hit 30% of America's Electricity Generation
    America generated 10.06% more energy with renewables in the first four months of 2026 than it did in the same period the year before. That's according to new figures from America's Energy Information Administration, cited in this report from Electrek: The growth was led by utility-scale solar (+21.3%), hydropower (+15.7%), small-scale solar In April alone, wind and solar each produced more electricity than US coal plants, while the combination of solar and wind produced 57.0% more electricity than nuclear power. The mix of all renewables, including biomass and geothermal, accounted for 30.0% of total US electrical generation during the first third of 2026 — up from 27.8% a year earlier... EIA reported that, in April, utility-scale solar capacity surpassed wind capacity for the first time (160,208.1 MW vs. 160,100.6 MW). Further, utility-scale battery energy storage capacity increased by 17,703.5 MW, or 58.1%. Nuclear added just 18.4 MW. The combined capacity growth of all utility-scale renewable energy sources for the 12-month period (55,980.3 MW) is two-thirds more (i.e., 67.6%) than that added during the previous 12 months (33,392.0 MW). "EIA projects no new nuclear generating capacity and a net decline of 5,200.5 MW in fossil fuel capacity."

  • How a Seemingly Harmless Image Can Jailbreak Vision-Language AI Models
    Slashdot reader BrianFagioli writes: Florida International University researchers have developed a technique called JaiLIP (Jailbreaking with Loss-guided Image Perturbation) that uses subtle image modifications to bypass AI safety guardrails. Unlike traditional jailbreaks that rely on carefully crafted prompts, the attack works through images that appear normal to human viewers. The researchers tested the technique against BLIP-2, a multimodal AI model, and found that manipulated images significantly increased the likelihood of harmful responses. According to the study, the approach outperformed previous image-based jailbreak methods and nearly doubled the number of unsafe outputs generated during testing. The findings highlight a potential security risk for businesses deploying AI systems that process both images and text. While most discussions about AI safety focus on prompts, the research suggests that seemingly harmless images may also serve as an attack vector.

  • France's Heat This Week Was Worse Than a Dire Scenario Imagined For 2050
    There's a deadly, record-breaking heat wave spreading east across Europe, reports the Washington Post — and it's even worse than a dire earlier forecast: The forecast was recorded in 2014 as part of a campaign coordinated by the World Meteorological Organization (WMO) that invited about 60 presenters worldwide to imagine a weather report from the year 2050. In one clip, Ãvelyne Dhéliat from French television network TF1 presented a hypothetical scenario of high temperatures 36 years into the future — during a heat wave in a warmer climate in 2050... One of the maps that Dhéliat shared was lit up in shades of orange, filled with temperature predictions of 40 degrees Celsius (104 degrees Fahrenheit), reaching as high as 43 degrees Celsius (109.4 degrees Fahrenheit). But it turns out, it didn't take 36 years for those imagined temperatures to be reached — and even exceeded. The heat on Wednesday alone, when the temperature soared as high as 112.3 degrees Fahrenheit (44.3 degrees Celsius), exceeded the 2050 projections in 19 out of 34 locations across mainland France — far sooner than some may have expected. Some places surpassed those hypothetical future temperatures by more than 20 degrees Fahrenheit. It's part of a dramatic shift in heat wave frequency across the country. Half of the heat waves observed since 1947 have occurred since 2010. "By 2100, heat waves could last up to two months continuously," the country's weather agency, Météo-France, said this week. It was hotter in France on Wednesday than in Las Vegas and Phoenix and just two degrees Fahrenheit shy of what was observed in Death Valley, California. An estimated less than one percent of the planet was hotter than France's hottest place... [T]he heat dome, which will linger into early next week, is only part of the story. This type of extreme heat is becoming more common as the planet warms, especially in Europe. Climate scientist Robert Rohde said in a post explaining the heat wave's causes that France and Western Europe should expect many more heat waves like this over the coming decades. "This isn't a fluke, but simply part of the new normal," he said. Thanks to Slashdot reader fjo3 for sharing the news.

  • Max Planck Slapped With Two Paper Retractions By Suspected Rogue Algorithm
    Max Planck won 1918's Nobel Prize for physics. Yet two of his papers were retracted — a move now being criticized by Yves Gingras, a historian of physics at the University of Quebec and Mahdi Khelfaoui, a fellow historian of science at UQ Trois-Rivières. Science reports: The papers, both quietly retracted in 2011, originally appeared in the early 1940s in Naturwissenschaften, a German journal now owned by publishing giant Springer Nature. After some sleuthing, Khelfaoui determined one of the Planck pieces, a philosophical essay from 1942 titled "Sinn und Grenzen der exakten Wissenschaft" ("Meaning and Limits of Exact Science"), about how to achieve certainty in scientific knowledge, had also appeared in two other journals and been reprinted twice in books. Repackaging the same work multiple times is considered "self-plagiarism" and frowned upon today — the practice produces copyright conflicts and inflates scholars' publication records. The Naturwissenschaften site gives "copyright violation" as the reason for the retraction. Yet publishing identical material in multiple journals was widespread before the internet. "Science was more fragmented" then, Khelfaoui says. "You wanted different audiences ... to have access to your work." The practice was especially common for luminaries like Planck. Albert Einstein did the same (but escaped retractions). Springer Nature's "anachronistic" application of modern standards to a 1942 paper "distort[s] the historical record," Gingras and Khelfaoui argue in a preprint posted last month on arXiv. Any concerns about copyright violations are largely moot anyway: Because Planck died in 1947, his works are in the public domain in most countries. Gingras was especially incensed that Springer Nature deviated from the normal practice of merely slapping the word RETRACTED across the digital version of the paper while still allowing scholars to read the text. Instead, the publisher posted a blank white page with the cryptic phrase, "This article has been withdrawn due to article violation." Springer Nature is nevertheless still selling the empty PDF for $39.95. Suzanne Scarlata, a chemist and biochemist at the Worcester Polytechnic Institute and editor-in-chief of The Science of Nature, as Naturwissenschaften is now known, had not heard about the retractions before being contacted for this story... Scarlata suspects Springer Nature's internal policing software removed the paper and posted the retraction notice unilaterally, without human supervision: "I think it just happened with their algorithm," she says. "It's a mistake they should probably rectify." A second Planck paper was apparently removed because its response to a 1940 paper had used an identical title. Thanks to our long-time Slashdot reader He Who Has No Name for sharing the article.

  • Scroll Burned in 79 AD Volcanic Eruption Finally Deciphered Using AI
    When Mt. Vesuvius erupted in 79 A.D., it buried hundreds of papyrus scrolls. They were rediscovered in the mid-1700s, remembers Smithsonian magazine, "the only surviving collection of its kind from the Greco-Roman world..." "But when scholars tried to unroll them, the carbonized manuscripts crumbled to dust." Every generation that followed faced the same dilemma: They could wait for technology to advance, abandoning hope of reading the ancient texts in their own lifetime. Or they could try to open the scrolls themselves — and risk destroying them. In recent years, researchers have settled on a third option. Using advanced imaging and artificial intelligence, they're deciphering the scrolls without needing to unroll them at all. The Vesuvius Challenge has accelerated the process by turning it into a public competition, complete with cash prizes. In 2023, a student won $40,000 for deciphering a single word — "purple" — from an unopened scroll. Later, contestants would identify 2,000 Greek characters from one scroll ($700,000) and the title of another ($60,000). Now, for the very first time, researchers have recovered all surviving text from a single scroll. The nearly five-foot-long segment includes roughly 20 columns of ancient Greek philosophy, accessible for the first time in nearly 2,000 years. "The tech actually does look like magic, but it's not," Brent Seales, a computer scientist at the University of Kentucky, said at a press conference. (The article points out that Seales partnered with two Silicon Valley investors in 2023 to launch the Vesuvius Challenge, and is now hailing "the restoration of lost voices from the ancient world." Seales has been working on virtually unwrapping the scrolls since the early 2000s. The process involved imaging the bundles of papyrus using technology similar to CT scanners, isolating thin layers and then stitching them together.... "We've developed a systematic and a repeatable approach," Seales told the audience. "Now it's only a matter of time until we read all of the scrolls."

  • California Sheriff Says Their Drone Disarmed a Suspect, Shares Video on Instagram
    The Los Angeles Police Department says about 1,500 police agencies across America have drone programs, reports SFGate, and 58 of those drone-using police agencies are in California. The Sacramento County sheriff's office recently posted drone footage on Instagram set to theme from "Mission: Impossible," claiming "a nationwide first" where their drone successfully disarmed a felon "seen earlier with a firearm" (though now not moving, but holding a knife while lying face down in a garage). In the video the "not responding" suspect continues not moving as the drone dangles a magnet which catches on the knife. The drone then pulls multiple times until it comes out of the unmoving suspect's hand. The sheriff's office says their footage shows their drone "disarm an armed suspect, helping bring the incident to a safe resolution," in their post on Instagram, "rather than rush into a potentially deadly encounter..." Was he pretending to be dead or simply lying in wait for deputies to approach...? It's also worth noting that our drones are labeled as "military equipment" (even though anyone can purchase them at their local Walmart), but are really just another piece of technology helping deputies resolve dangerous situations safely. Their use protects both law enforcement personnel and suspects. SFGate offers more reports from around California: In Yucaipa, officials launched a Drone as First Responder (DFR) pilot program on May 28, the San Bernardino County Sheriff's Department announced this month. According to the release, drones have already been used to respond to over 100 calls for service, arriving before deputies for 71% of them. "The drones also contributed to 12 arrests, assisted in locating persons of interest on 37 occasions, and provided aerial overwatch during 44 incidents," it continues, though details on how they assisted the police are unclear. The drones, manufactured by Skydio, were also used to locate a young person experiencing a mental health crisis and another person launching illegal fireworks.

  • Non-Invasive Stimulation of the Brain Ended Opioid Addiction, Cigarette Craving
    The Jerusalem Post reports that doctors at Haifa's Rambam Health Care Campus "have successfully treated their first Israeli opioid addiction patient using an experimental noninvasive brain technology, easing him through withdrawal in just 20 minutes..." [T]he team of specialists at the Haifa medical center intervened in the electrical activity of an area of the patient's brain called the nucleus accumbens, the core of the brain system responsible for feelings of satisfaction, pleasure, and reward. The treatment, based on technology from the Israeli company Insightec, is similar to the one used to treat symptoms of essential tremor and Parkinsonian tremor, under MRI control. In this case, the treatment was carried out with the help of a new technology that performs noninvasive neuromodulation, without heating or burning tissue, and allows stimulation in the same area of the brain to increase or suppress activity... "Tests carried out a week later produced negative results for opioids and other substances," [said Dr. Lior Lev-Tov, director of the functional neurosurgery unit in Rambam's neurosurgery division and the one leading the new study at the medical center.] "The patient himself reported a craving score of zero out of 10 for using the drug, and even another side effect, a drastic drop in the desire for cigarettes, from three packs a day to just a few cigarettes, and with no urge to use alcohol. In other words, in a treatment that lasted about 20 minutes net, our patient was completely freed from an extreme dependence that had accompanied him every day for years. This is nothing less than a medical and therapeutic revolution." Dr. Lev-Tov added that "This experience opens doors for us to treat a wide range of very serious illnesses such as PTSD, OCD, eating disorders, other addictions, severe depression, severe pain disorders, and I hope we will also be able to reach cognitive areas and treat attention deficit disorders, Alzheimer's, Parkinson's, and more." Thanks to Slashdot reader Bruce66423 for sharing the article.

  • FSF 'LibreLocal' Organized From Prison by Iranian Man Jailed for 'Cyber-Crimes' After Promoting Free Software
    Thursday the Free Software Foundation blogged about this year's 47 'LibreLocal 2026' meetups, highlighting 10 that took place in Australia, Mexico, the United States, New Zealand, Cameroon, Switzerland, Spain, Argentina, China, and Iran. "Far from each other in many parts of the world, they came together around one unifying belief: free software." We envisioned LibreLocal as a collage of in-person community meetups that would bring people together to swap ideas, learn from each other, and celebrate free software. When we asked the free software community to organize LibreLocals last year, the response was very inspirational: 29 different meetups were hosted. After we made the global call this year, we were greeted with an even more enthusiastic response... Organizers hosted LibreLocals in cafes, bars, restaurants, libraries, universities, a computer repair shop, and even as part of a field trip to the System Source Museum, a museum dedicated to the history of computing in Hunt Valley, Maryland, USA. We also learned that a LibreLocal was organized inside Vakil Abad Prison in Mashhad, Iran by a free software supporter. Originally planned to be held in Shiraz, we were informed of this change in location on the LibreLocal wiki page set up for listing all LibreLocals. The updated entry, by another free software supporter in Iran, reads: "This year, one of our dedicated activists organized a LibrePlanet event from within prison in Iran. Currently serving a sentence for "cyber-crimes" related to his promotion of free software, he continues to introduce the principles of software freedom to his fellow inmates. We have placed this banner to honor his resilience and the community of individuals in prison who continue to stand for technological freedom. His identity will be revealed when it is safe to do so." Advocating for user freedom should never result in a prison sentence. We especially admire and respect the bravery and strength of those who fight for software freedom in the most dangerous and oppressive of environments. 50 people attended the LibreLocal meetup in Switzerland, according to one of the organizers, "forging connections between several local free software stakeholders and strengthening their cohesion." But the FSF's blog post stresses these are "ten stories among many more of free software supporters from across the globe... We also thank you our donors and associate members for the support that makes such meetups possible." The GNU Press Shop is now open through July 19 for their biannual fundraiser, offering a variety of freedom-respecting novelties including an FSF-branded antisurveillance webcam guard and both technical and philosophical books, like Richard Stallman's Free as in Freedom (which allegedly has turned up in Anthropic's training data). Other items include a slick new FSF logo sticker, a brass and zinc GNU "emblem" pin with real gold plating, and a cheeky sticker reminding everyone that "There is no cloud." And there's even a plush GNU toy.

  • Forget Prompt Engineering: 'Loop Engineering' Is All the Rage Now
    An anonymous reader quotes a report from Business Insider: For the most powerful voices in AI, it's all about being in the loop. Claude Code creator Boris Cherny recently said he doesn't write his own AI prompts much anymore. Thanks to loops, he doesn't have to. "It's an agent that prompts Claude," Cherny recently told CNBC, adding, "I don't write the prompt anymore. Claude writes the prompt, and now I'm talking to that new Claude that is kind of coordinating." In the same interview, Cherny said that loops and a similar feature were examples of the kind of work he would be proudest of in a decade. Cherny isn't the only one embracing "loop engineering." OpenAI engineer Peter Steinberger, the creator of the viral OpenClaw project, wrote a public reminder to users who are still writing out prompts for AI agents. "Here's your monthly reminder that you shouldn't be prompting coding agents anymore," Steinberger wrote recently on X. "You should be designing loops that prompt your agents." [...] Steinberger shared an example of a loop he uses: "Tell codex to maintain your repos, wake up every 5 minutes and direct work to threads. That makes it easy to parallelize+steer work as needed." Claire Vo, founder of ChatPRD and host of the "How I AI," said, "it's really just reminding people that you don't have to use your human fingers to type in a prompt in order for your agent to do work on your behalf." The days of directly prompting generative AI coding tools are "kind of over, or at least some think it's going to be," Addy Osmani, director of Google Cloud, wrote in his post explaining the concept.

X
Loading preferences...