- Australië scherpt regels socialemediaverbod voor kinderen aan: boete verdubbeld
De boete voor techbedrijven die te weinig doen om het socialemediaverbod voor kinderen in Australië te handhaven, wordt verdubbeld. Het verbod heeft tot nu toe weinig effect gehad, stelt de Australische regering.
De maximale boete wordt verhoogd van 45,5 miljoen naar 99 miljoen Australische dollar, omgerekend bijna 60 miljoen euro. Ook krijgt de Australische internetwaakhond eSafety Commission meer bevoegdheden.
Zo mag de toezichthouder techbedrijven dwingen om bewijs te leveren van de maatregelen die ze hebben genomen om te voorkomen dat kinderen onder de 16 jaar een account aanmaken.
De Australische regering zegt dat eSafety Commission onderzoekt of Instagram, Facebook, YouTube, Snapchat en TikTok de regels wel of niet naleven.'
Sinds de invoering van het verbod vorig jaar december zijn meer dan vijf miljoen accounts van kinderen verwijderd of beperkt. Toch blijkt uit meerdere onderzoeken dat het socialemediaverbod na zes maanden nog maar weinig invloed heeft.
Zo bleek uit een Australisch onderzoek onder 408 jongeren van 12 tot 15 jaar dat 85 procent drie maanden na de invoering van het verbod nog sociale media had. Zij konden de regels omzeilen doordat ze zelf aangaven ouder dan 16 jaar te zijn. Ook worden kinderen volgens andere studies niet naar hun leeftijd gevraagd of werken gezichtsscans niet altijd goed.
Navolging andere landen
Australië was het eerste ter wereld met een socialemediaverbod voor kinderen. Ook andere landen besloten daarna om het gebruik van sociale media te beperken voor kinderen.
Zo kondigde het Verenigd Koninkrijk vorig week een vergelijkbaar verbod aan dat volgend jaar moet ingaan. Ook onder meer Canada, Indonesië en de Verenigde Arabische Emiraten hebben de regels aangescherpt.
- Systemen Rijkswaterstaat komen weer op gang na landelijke storing
Rijkswaterstaat heeft eind van de middag enige tijd geen toegang gehad tot het internet. Hierdoor waren er problemen met de bediening van bruggen, sluizen, tunnels en rode kruizen boven snelwegen.
Het probleem was ontstaan bij geplande werkzaamheden aan glasvezelkabels. Rond 17.15 uur meldde Rijkswaterstaat dat de internetverbinding was hersteld.
"De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is", schrijft de dienst in een verklaring. "We controleren momenteel stap voor stap of alle systemen weer naar behoren functioneren. Het herstel is nog niet volledig afgerond, maar de ontwikkelingen gaan de goede kant op."
Camerabeelden
Bruggen en sluizen werden tijdens de storing waar mogelijk lokaal bediend. Veel bruggen waren vanwege de hitte uit voorzorg al dicht.
Ook kreeg de verkeerscentrale niet meer alle camerabeelden binnen vanaf de snelwegen. Hierdoor konden mensen met pech minder snel worden gesignaleerd. Daarnaast waren websites van de overheidsdienst niet bereikbaar of konden zolang de storing duurde niet geüpdatet worden.
Code oranje
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat riep met name mensen op het water op om rekening te houden met deze storing. Omdat in Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanavond code oranje geldt vanwege onweer, werden mensen opgeroepen op tijd naar huis te gaan, om te voorkomen dat ze voor een brug of sluis komen te liggen.
- Stralende burgemeester Schouten geeft ja-woord in Rotterdam
De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten is vanochtend getrouwd in haar 'eigen' stadhuis aan de Coolsingel. Ze gaf het ja-woord aan Coert Kleijwegt, die ze in haar tijd als student leerde kennen op de Erasmus Universiteit.
"Het is de man van wie ik het meest houd", aldus Schouten bij omroep Rijnmond.
"Het is een prachtige vrouw, maar ze heeft vooral een prachtig hart", aldus bruidegom Kleijwegt. "Daarom heb ik voor haar gekozen."
Vervoer met tramlijn 1
Schouten (48) maakte in januari bekend dat ze ging trouwen. Ze meldde dat eerst in de gemeenteraad en daarna aan de buitenwereld. Van begin af aan was duidelijk dat ze daarbij veel Rotterdammers wilde betrekken. Leerlingen van kindcentrum Het Oude Westen hielpen bij het ontwerp van haar trouwjurk. Het Rotterdamse vervoerbedrijf RET zorgde voor vervoer naar het stadhuis (met tramlijn 1). De Rotterdamse zanger Lee Towers en zangeres Frédérique Spigt treden op bij het feest.
Schouten vroeg bovendien de Rotterdamse journalist Sander de Kramer om als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) het huwelijk te sluiten.
'In haar uppie'
Hij kent Schouten al een tijdje, vertelde De Kramer onlangs. "Dat is via Rijnmond gegaan. Ik heb haar toen geïnterviewd. Dat was een heel bijzonder gesprek over hoe zij haar zoon in haar uppie had opgevoed."
De Kramer, die naar eigen zeggen een week heeft gedaan over het schrijven van de toespraak van vandaag, was onder de indruk. "Hoe zij het als alleenstaande moeder heeft geschopt tot vicepremier en tot minister, dat is een onwijs bijzonder verhaal."
In coronatijd
Schouten, sinds oktober 2024 burgemeester van Rotterdam, heeft nu zes jaar een relatie met Coert Kleijwegt (53). De twee leerden elkaar meer dan dertig jaar geleden kennen tijdens hun studententijd aan de Erasmus Universiteit, maar de liefde bloeide pas in coronatijd op.
Het échte aanzoek kwam vorig jaar, tijdens een vakantie. "Ik had het wel een beetje door", aldus de burgemeester begin dit jaar. "We hadden ooit al gezegd dat er een moment zou komen waarop we ons leven met elkaar wilden delen. Dan is het heel mooi als dat ook echt gaat gebeuren."
'Even wennen'
Kleijwegt werkte onder meer bij een vermogensbelegger van een aantal pensioenfondsen, en daarvoor bij verzekeraar Achmea. Sinds vorig jaar is hij directeur Asiel en Bescherming bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Hij groeide op in Zwijndrecht. Door de bekendmaking van het huwelijk belandde hij plotseling in de belangstelling. "Hij zei laatst: opeens ben ík nieuws. Dat is toch wel even wennen", aldus Schouten.
Bij het huwelijk waren ook Alexander Pechtold, haar collega uit Delft, en commissaris van de Koning in Zuid-Holland Wouter Kolff te gast.
- Drukke Fernpas in Oostenrijk dicht door demonstratie van omwonenden
In Oostenrijk is de Fernpas vanochtend korte tijd afgesloten geweest vanwege een betoging van omwonenden. De Fernpas is een belangrijke route in de Alpen, ten westen van Innsbruck, die zeker in vakantietijd druk bereden wordt.
Op drukke reisdagen kunnen er wel 32.000 voertuigen op de Fernpass rijden. Juist vanwege die enorme drukte namen zo'n 700 omwonenden deel aan twee demonstraties. Ze liepen twee marsen aan de uiteindes van de Fernpas, de ene bij Reutte-Katzenberg en de andere bij Nassereith-Rastland. Daardoor was de 34 kilometer lange route tussen 10.00 en 12.00 uur volledig afgesloten voor doorgaand verkeer.
Reizigers die op dat moment op die route reden, werden tegengehouden. De Oostenrijkse regionale omroep ORF Tirol sprak meerdere reizigers die klaagden dat ze niet op de hoogte waren gebracht van de afsluiting. De politie verwacht dat de route langs de B179 de hele dag extra druk zal zijn vanwege de betoging.
Vrees voor nieuwe regeringsplannen
De betogers maken zich zorgen over de verkeersplannen van de Tiroolse deelstaatregering. Die wil naar eigen zeggen de veiligheid op de route verbeteren en een vlotte doorstroming van het verkeer garanderen. Daarvoor zou er een nieuwe tunnel op de top moeten komen, net als een tweede tunnelbuis bij de Lermoostunnel en een nieuw tolsysteem. Die werkzaamheden zouden 500 miljoen euro moeten kosten.
Maar delen van de bevolking vrezen dat er door die veranderingen juist meer verkeer naar de Fernpas wordt getrokken, dat ze meer belasting moeten betalen en dat hun levenskwaliteit achteruitgaat. Al decennialang hebben zij te maken met verkeersopstoppingen.
Vorige maand was er een vergelijkbare demonstratie en wegafsluiting bij de Brennerpas, die Oostenrijk met Italië verbindt. Toen werd de weg urenlang afgesloten.
- Auto belandt op kerkhof Gemert, vijf graven beschadigd
Een automobilist is in Gemert uit de bocht gevlogen, door een hek gereden en op een begraafplaats beland. Vijf graven raakten voor een deel zwaar beschadigd. De bestuurder, een 41-jarige Helmonder, was onder invloed en raakte lichtgewond. De politie sluit niet uit dat hij wordt opgepakt.
Het ongeluk op de Komweg in Gemert gebeurde rond 10.30 uur vanochtend. "Ik hoorde een slip en daarna een knal", zegt een getuige bij Omroep Brabant,
Voor het kerkhof zit een bocht en geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Daar schoot de automobilist volgens een politiewoordvoerder "met een behoorlijke snelheid" rechtdoor.
Uit een eerste onderzoek bleek dat de man alcohol had gedronken. De politie onderzoekt nog of hij ook drugs had gebruikt.
Harde knal
Jos Vogels van de parochie Heilige Willibrordus, beheerder van de begraafplaats, reageert geschrokken. Hij woont vlakbij de begraafplaats en hoorde een harde knal. "Ik hoorde de stenen rondvliegen. Ik heb meteen 112 gebeld en ben gaan kijken. Toen zag ik die auto bovenop een graf staan", zegt hij.
"Zeker vijf graven zijn beschadigd", aldus Vogels. "Van een graf is zelfs de marmeren plaat aan stukken. Ik vind het verschrikkelijk."
In overleg
Vogels gaat contact opnemen met de betrokken families en wil in overleg bekijken hoe de schade zo snel mogelijk hersteld kan worden. Hij wil ook een oplossing vinden voor de schade aan de begraafplaats en de monumentale muur. "Hij heeft beslist te hard gereden", zegt Vogels. "De schade schat ik ver over een ton."
- JA21-leider Eerdmans: kabinet moet nu echt gaan kiezen tussen ons en Pro
JA21-leider Joost Eerdmans roept het kabinet richting Prinsjesdag op nu echt een keuze te maken tussen Pro en JA21. "Met beide samenwerken gaat niet", zei hij in zijn speech op het ledencongres in Ede.
"Het kabinet kiest nu voor geitenpaadjes op het ritme van de Snollebollekes, van links naar rechts", vervolgde Eerdmans. "Maar ze zullen toch een keer moeten kiezen: gaan ze over links met Pro, of over rechts met ons?"
Pro-leider Jesse Klaver liet eerder al weten ook niet met JA21 te willen samenwerken. Nu die partijen elkaar definitief uitsluiten, neemt de druk op het minderheidskabinet van D66, VVD en CDA toe.
De keuze tussen deze twee partijen ligt binnen de coalitie gevoelig: D66 werkt liever met Pro samen, terwijl de VVD juist de rechterkant opkijkt. Andere voor de hand liggende opties om een meerderheid in de Tweede Kamer te behalen zijn er niet.
'Graag of niet'
Wat de keuze ook wordt, een aanpassing van het coalitieakkoord lijkt onvermijdelijk. Klaver wil alleen meewerken als de bezuinigingen op de sociale zekerheid worden teruggedraaid. Ook Eerdmans verhoogt vandaag zijn inzet: hij wil alleen instemmen met de financiële plannen van het kabinet als daar lastenverlichtingen in zitten.
"We zijn in de positie dat we kunnen zeggen: graag of niet", lichtte Eerdmans zijn plan toe. "En zo niet, moeten ze een hoge prijs aan Pro betalen, die miljarden gaat kosten."
Premier Jetten en minister Heinen (Financiën) voeren deze weken gesprekken met partijleiders van verschillende partijen om te kijken met wie ze een financiële deal kunnen sluiten. Het zijn volgens Eerdmans "prima" gesprekken, maar "je kan er ook geen peil op trekken".
Zijn inzet is, naast een strenger asielbeleid en meer geld voor veiligheid, vooral: de vrijheidsbijdrage omlaag krijgen. Waarvan JA21 het geld voor de defensie-uitgaven precies wil betalen, is niet helemaal duidelijk. De partij zegt in ieder geval te willen bezuinigen op klimaatuitgaven, ambtenaren en ontwikkelingshulp.
'Beide benen op de grond'
Vanaf de start van het kabinet presenteerde Eerdmans zich als constructieve partner op rechts voor het kabinet. Die rol pakt hij nog nadrukkelijker nu Forum voor Democratie, PVV en Groep Markuszower om uiteenlopende reden geen aantrekkelijke samenwerkingspartners voor het kabinet meer zijn.
"Wij zijn verstandig rechts: stevig op de inhoud, beschaafd in de toon", zei Eerdmans tegen zijn leden. "Niet tegen alles om ertegen te zijn, geen opruiende uitspraken doen, maar met beide benen op de grond."
JA21 kijkt ook naar SGP
Als de coalitiepartijen voor samenwerking met JA21 kiezen, zijn ze er nog niet: er is dan nog een partij nodig voor een meerderheid. "Daarom is het heel belangrijk dat de SGP meedoet", aldus Eerdmans.
Dan is er nog een andere hobbel: de Eerste Kamer, waar volgens Eerdmans een "grillige rechtse meerderheid" zit. Hij kijkt daarom uit naar de Provinciale Statenverkiezingen van maart volgend jaar. Na die verkiezingen wordt ook een nieuwe Eerste Kamer gekozen.
- Utrechts waterschap werkt samen met boeren aan 'snelweg' voor otters
Samen met een aantal boeren legt het Utrechtse waterschap Stichtse Rijnlanden de rode loper uit voor de otter. De oevers van de talloze watergangen en sloten worden groener. De waterkwaliteit wordt verbeterd.
"Als ik hier ooit een otter zie zwemmen, is dat eigenlijk een groot compliment voor ons harde werk", zegt boer Harold Vlooswijk bij RTV Utrecht.
Vlooswijk heeft ruim twintig kilometer aan slootkant in beheer, in de buurt van het dorp Papekop. Ondanks de warmte is hij druk bezig om de oevers van paaltjes te voorzien. Als gevolg daarvan stroomt het water rustiger en krijgt beplanting (weer) een kans om rustig te groeien.
Vergeet-me-nietjes
"Dit is nou netjes begroeid", reageert ecoloog Danneke Verhagen van het waterschap. "Je ziet veel verschillende oeverplanten staan. Van vergeet-me-nietjes tot aan lisdodden. En als ik een blik werp op het water, ziet dat er helder uit. Dat kan je dus bereiken met de paaltjes die Harold plaatst."
Stichtse Rijnlanden is in 2020 begonnen met het project Otterpaden, juist omdat het marterachtige dier nogal kieskeurig is. Het waterroofdier voelt zich alleen thuis in schoon water. "Als de otter aan de deur klopt, weet je dat er veel in orde is. Zoals genoeg vis en een goede waterkwaliteit", zei de ecoloog eerder. "Het zou een mooie beloning zijn om de otter de komende jaren op steeds meer plekken terug te zien."
Obstakels
De otter was ooit alom aanwezig in Nederland, maar stierf in de jaren 80 uit. "Decennia van milieuvervuiling, jacht, toenemend verkeer en steeds meer obstakels in hun leefgebieden zoals waterwerken en gevaarlijke fuiken, was de soort fataal geworden", aldus Natuurmonumenten. In 1988 werd Nederlands laatste otter doodgereden bij Joure.
Niet ver van Joure, in de kop van Overijssel, werd in 2002 weer een populatie (buitenlandse) otters uitgezet. Sindsdien gaat het crescendo, vooral in het noorden en oosten van het land. Maar de otter is ook weer aanwezig in Limburg en zelfs in de stadsgracht van Alkmaar.
Otterpassages
In 2020 werden de eerste ottersporen in het oosten van de provincie Utrecht ontdekt. Sindsdien is het waterschap druk bezig om de otter verder binnen te halen. In 2023 werden in Kockengen en bij Lopik otterpassages aangelegd, zodat otters geen drukke weg meer hoeven over te steken om van de ene kant van de sloot naar de andere kant te komen.
Muskusrattenbeheerders krijgen speciale instructies om te voorkomen dat ze ook otters vangen.
Win-win
Op dit moment draait het vooral om de ongeveer 9000 kilometer aan sloten en andere watergangen in Utrecht. Want, benadrukt ecoloog Verhagen, hoe groener die slootkanten, des te meer biodiversiteit. Vissen, salamanders, kikkers: ze komen allemaal maar wat graag op zulke oevers af. Win-win, zegt ze. "Het waterschap krijgt er schoner water van, en dat trekt dan ook weer dieren als de otter aan."
Het project staat of valt met de medewerking van boeren, want het waterschap heeft lang niet al die 9000 kilometer in beheer. Dus is subsidie beschikbaar gesteld. "Dat is kostendekkend", zegt boer Vlooswijk voorzichtig. "Maar er gaan wel veel manuren in zitten. Als je meer boeren wil motiveren, zal je daar denk ik beter voor moeten betalen."
De hele keten
Of dat gaat gebeuren, hangt mede af van de provincie. Maar dat weerhoudt ecoloog Verhagen er niet van om te dromen van een 'ottersnelweg' tussen de Loosdrechtse plassen op de grens met Noord-Holland en de Biesbosch ten zuiden van Dordrecht.
Zodra de otter genoeg schoon water vindt om zich tussen die twee natuurgebieden te verplaatsen, is het project voor haar geslaagd. "Dan weten we dat de hele keten, van de bijen tot de vissen en de otters, zich fijn voelt in deze provincie."
- Vrachtwagenheffing helpt bij verduurzaming, 'maar de kosten gaan wel omhoog'
Eigenaren van vrachtwagens betalen per 1 juli een bedrag per gereden kilometer op bijna alle Nederlandse snelwegen. De vrachtwagenheffing moet de transportsector verduurzamen, maar de maatregel loopt flink in de papieren. "Voor vrijwel alle vrachtwagens gaan de kosten enkele duizenden euro's per jaar omhoog", zegt Marieke Kuijpers, sectormanager bij Rabobank. Wie betaalt daar de rekening van?
De maatregel geldt voor alle vrachtwagens die inclusief een lading meer dan 3500 kilo wegen. De hoogte van de heffing wordt berekend door een tolkastje in de cabine te plaatsen. Die houdt bij hoeveel kilometers worden afgelegd. "Het is in feite rekeningrijden, maar dan alleen voor vrachtwagens", zegt Kuijpers.
Daarnaast is de motoraandrijving bepalend voor de hoogte van het tarief. Hoe schoner en lichter het voertuig, hoe lager het bedrag. Zo is het tarief voor de meest voorkomende dieselvrachtwagen 20,1 cent per kilometer en voor een elektrische vrachtwagen 3,8 cent. Dit is bedoeld om de transportsector te stimuleren duurzamer en efficiënter te rijden.
Een deel van de opbrengsten van de heffing moet terugvloeien naar de sector via subsidies. Dit moet de aanschaf van elektrische vrachtwagens beter mogelijk maken. Daarnaast worden met het geld oplaadpunten aangelegd.
10.000 euro per vrachtwagen
Door de invoering van de vrachtwagenheffing komt het Eurovignet te vervallen, de belasting voor zware rijtuigen. Ook wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens flink verlaagd. Toch kunnen de kosten flink oplopen voor de meeste vrachtwagens.
Op dit moment rijdt het overgrote deel van de vrachtwagens op diesel. Voor dit type kunnen de kosten het komende jaar gemiddeld 10.000 euro hoger uitvallen dan nu, berekende Kuijpers. "Samen met de hoge brandstofprijzen, de stijgende loonkosten en de druk om te verduurzamen, kunnen transporteurs in financiële problemen terechtkomen."
Doorberekend aan klant
Rico Luman, sectoreconoom bij ING, verwacht dat vrijwel alle transporteurs de kosten zullen doorberekenen aan de opdrachtgever. "De marges zijn heel dun: maximaal 2 of 3 procent." De heffing betekent dat de vervoersprijzen 7 à 8 procent omhooggaan, verwacht hij. "Klanten zullen de transporteurs wel vragen om efficiënter en nog minder 'leeg' te rijden om zo de kosten te drukken", zegt Luman.
Voor Iris Lafeber zit het doorberekenen van de hoge kosten aan de klant niet lekker. Zij is mede-eigenaar van een transportbedrijf dat gespecialiseerd is in industriële verhuizingen. "We hebben onze tarieven met 20 procent moeten verhogen in vergelijking met begin dit jaar." Dat zit hem niet alleen in de heffing, maar ook in de salarisverhoging van de chauffeurs en de hoge brandstofkosten vanwege de oorlog in het Midden-Oosten, somt ze op. "Gelukkig hebben we een dieselclausule, zodat we de brandstofkosten kunnen doorberekenen aan de klant."
'Elektrisch rijden eindelijk interessant'
Luman van ING verwacht dat de heffing de transportsector een impuls geeft om te verduurzamen. "Het verschil in kosten tussen diesel en elektrisch rijden wordt zo steeds kleiner." Met name de supermarktsector investeert nu volop in elektrische wagens, ziet hij.
Ook Cees Heebink heeft daar oren naar. Hij heeft een bedrijf met een wagenpark van zo'n tachtig vrachtwagens, waarvan ongeveer de helft met name in Nederland rijdt. Heebink is voornemens om volgend jaar elektrische wagens aan te schaffen. "Met die heffing wordt elektrisch rijden eindelijk interessant."
Ook is de techniek volgens hem verbeterd. "Nu kun je de hele dag in Nederland blijven rijden zonder tussentijds te moeten opladen." In combinatie met 'thuis' opladen is het iets goedkoper dan diesel op de lange termijn, weet hij. "Want de aanschafprijs is wel een hap uit je portemonnee." Elektrische vrachtwagens kunnen op dit moment bijna 2,5 keer duurder zijn dan een dieselversie, zeggen deskundigen.
In 2028 komt daar nog een Europese brandstofheffing bij, de ETS 2. De vrachtwagenheffing wordt 1 juli ingevoerd, maar tussen 1 september en het einde van het jaar geldt een tijdelijke korting van 22,3 procent vanwege de hoge brandstofprijzen van de afgelopen maanden.
- Nederlands reddingsteam geland in Venezuela, tijd dringt voor overlevenden
Een Nederlands reddingsteam is geland in Venezuela om te helpen bij de zoektocht naar overlevenden van de twee zware aardbevingen. Tienduizenden mensen worden nog vermist. De bevingen waren zo'n 2,5 dag geleden en daarmee begint de tijd te dringen om mensen nog levend onder het puin vandaan te halen.
Het officiële dodental staat op 920 en er zijn zeker 3360 gewonden. Die aantallen zijn naar verwachting een fractie van het werkelijke aantal slachtoffers: ruim 50.000 mensen worden vermist. Ziekenhuizen zijn overbelast en mensen zijn veelal op familie en zichzelf aangewezen voor hulp.
Hier zie je hoe reddingswerkers mensen onder het puin vandaan halen:
Nederland is een van de ongeveer twintig landen die specialistische reddingsteams hebben gestuurd. Team USAR (Urban Search and Rescue) bestaat uit 64 mensen en acht honden. Het team vertrok vanuit Eindhoven en kwam vannacht om 01.30 Nederlandse tijd aan in de Venezolaanse hoofdstad Caracas. De havenstad Macuto wordt de uitvalsbasis van USAR. Deze ligt dicht bij het epicentrum van de natuurramp.
De eerste 72 uur worden beschouwd als cruciaal om bedolven slachtoffers te bereiken. Het doel is mensen zo snel mogelijk uit te graven voor acute medische hulp. De eerstvolgende prioriteit is gewonden voorzien van water en voedsel.
Gebied afgesloten
De Venezolaanse autoriteiten hebben bekendgemaakt dat niemand zonder toestemming nog mag reizen naar de zwaar getroffen havenstad La Guaira. De chaos en verkeersdrukte daar bemoeilijkt de reddingsoperatie. Volgens persbureau AP is er onduidelijkheid over hoe men een vergunning kan krijgen om het gebied te betreden.
Venezuela kampt al jaren met een humanitaire en economische crisis. Miljoenen mensen zijn het land ontvlucht en burgers hebben te kampen met onderdrukking en voedseltekorten.
- Lichaam van meisje (17) in koffer gevonden in Thailand, Australiër opgepakt
In Thailand is een Australische toerist gearresteerd in verband met de vondst van het lichaam van een tienermeisje in een koffer. De man van 45 is opgepakt op de internationale luchthaven van Bangkok en wordt verdacht van moord.
De zaak speelt zich af in Pattaya, een bekende badplaats zo'n 100 kilometer ten zuidoosten van Bangkok. De politie vermoedt dat het meisje van 17 jaar donderdagochtend vroeg op het strand van Pattaya meeging met de man. Gistermiddag gaven haar vrienden haar als vermist op.
Het meisje werd voor het laatst gezien op camerabeelden van een hotel, waar ze samen met de man op te zien is. Op donderdagavond verliet de man het hotel met een zwarte koffer. Het naakte lichaam van het meisje werd in eenzelfde zwarte koffer langs een treinspoor gevonden, op zo'n tien minuten rijden van het hotel. Ze was erin gepropt en haar lichaam vertoonde sporen van geweld.
Veel op camera vastgelegd
De man was niet alleen op camerabeelden van het hotel te zien. Thaise rechercheurs zagen hem vermoedelijk ook wegrijden op een scooter met de koffer achterop. Volgens de politie was te zien dat hij langs het spoor reed en even later terugkeerde naar het hotel.
Twee uur nadat de vermissing was opgegeven op vrijdag, werd de Australiër opgepakt op het vliegveld. Hij stond op het punt om naar Perth te vliegen, in zijn thuisland.
De Thaise politie heeft een video van de arrestatie vrijgegeven. Daarop is te zien dat hij krassen in zijn nek en op zijn arm heeft. Toen hij ernaar gevraagd werd, antwoordde hij: "Ik denk dat het een spin was."
De man wordt onder meer vervolgd voor moord, het laten verdwijnen van een lichaam en het misbruiken van een minderjarige. De 45-jarige Australiër spreekt alle beschuldigingen tegen.
- Brand in parkeergarage Rotterdam is bijna niet uit te krijgen
De Rotterdamse brandweer heeft grote moeite om een brand die vannacht ontstond in een parkeergarage helemaal uit te krijgen.
"De accu van de elektrische auto waarin de brand ontstond, pruttelt nog steeds na", laat een woordvoerder van de veiligheidsregio weten. "We wilden 'm weghalen met een mover en onderdompelen in een groot bad, maar Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente heeft dat verboden omdat onduidelijk is of de constructie van de garage is aangetast. Mogelijk dat trillingen van een zware mover dan problemen kunnen veroorzaken."
De brand in de parkeergarage in Rotterdam-IJsselmonde brak uit rond 04.30 uur, meldt omroep Rijnmond.
Geëvacueerd
Omdat de brandweer weet dat branden in elektrische auto's moeilijk te bestrijden zijn, werden direct tientallen brandweermensen gestuurd. Zo'n 150 mensen die boven de parkeergarage wonen, werden voor de zekerheid geëvacueerd. Twee mensen moesten naar het ziekenhuis omdat ze rook hadden ingeademd.
Bij de brand kwam veel dikke, zwarte rook vrij. Vijf auto's brandden helemaal uit. Rond 08.30 uur konden de bewoners, van wie het grootste deel uren op straat had doorgebracht, terug naar huis.
Een deel van de binnentuin boven de parkeergarage is nog altijd niet toegankelijk, omdat de constructie mogelijk is aangetast door de brand. Bouw- en Woningtoezicht controleert nu of daar instortingsgevaar bestaat.
- Anthropic mag nieuwe AI-tool toch delen met Amerikaanse overheidsinstanties
AI-bedrijf Anthropic mag zijn nieuwste AI-model alsnog beschikbaar stellen aan bepaalde overheidsinstanties. De Amerikaanse regering heeft daar toestemming voor gegeven.
Eerder besloot de regering nog dat Anthropic zijn nieuwste AI-programma Fable niet beschikbaar mocht maken buiten de VS en voor niet-Amerikanen binnen de VS. Omdat Anthropic de nationaliteit van klanten niet altijd weet, besloot het bedrijf daarop om Fable wereldwijd ontoegankelijk te maken.
De vrees bij de regering is dat het AI-model gebruikt wordt tegen de overheid. Fable kan beveiligingslekken in software opsporen, maar de autoriteiten zijn bang dat die lekken tegen hen gebruikt worden.
Veiligheidsregels
Anthropic ging in overleg met de Amerikaanse regering over het verbod. Ze benadrukten dat er veiligheidsregels zijn ingebouwd in de AI-tools, zodat ze niet kunnen worden misbruikt. Hoewel die gesprekken in eerste instantie geen doorbraak opleverde, lijken er nu stappen gezet.
Bepaalde overheidsinstanties krijgen nu toegang tot Mythos, een variant van Fable. De instanties kunnen Mythos gebruiken om hun software te controleren op beveiligingslekken.
Anthropic laat in een statement weten dat het met de overheid "blijft samenwerken" om ervoor te zorgen dat Fable weer voor iedereen toegankelijk wordt.
Ook bij de concurrent van Anthropic, OpenAI, blokkeert de regering de toegang tot het nieuwste AI-programma. GPT-5.6, zoals die tool heet, is net als Fable gespecialiseerd in het zoeken van beveiligingslekken. Volgens meerdere Amerikaanse media gaat de overheid "klant voor klant" beoordelen of die toegang mag krijgen.
- Onderzoek in Frankrijk na meldingen over mogelijke kinderhandel op Vinted
In Frankrijk is justitie een onderzoek begonnen naar meldingen van mogelijke kinderhandel op verkoopplatform Vinted. Het Litouwse bedrijf weerspreekt de beschuldigingen. Politie in Duitsland liet eerder deze week aan journalisten weten dat er geen bewijs was gevonden voor kinderhandel via Vinted.
De meldingen hebben veel stof doen opwaaien op sociale media. Influencers deelden screenshots van verdachte advertenties op het platform, waar met name tweedehandskleding wordt verkocht. Zo schrijft de Duitse omroep WDR over een advertentie waar op de foto een pluche knuffel te zien is, maar in de omschrijving staat "jongen, 10 maanden oud, 70 centimeter". De prijs is vele duizenden euro's.
'IJzingwekkend'
Het Openbaar Ministerie van Nanterre, een voorstad van Parijs, liet gisteren weten dat het een vooronderzoek is gestart om de meldingen tegen Vinted te verifiëren. De Franse Hoge Commissaris voor het Kind Sarah El Haïry zei dat het "ijzingwekkend" zou zijn als de beschuldigingen kloppen, aldus de Franse omroep BFM.
Vooralsnog is vooral het tegendeel gebleken. Ook in Duitsland zijn de aantijgingen onderzocht, maar daar werd geen bewijs gevonden dat er echt kinderen te koop zijn aangeboden op het verkoopplatform.
Franse journalisten hadden contact opgenomen met een verkoper, die een meisje leek aan te bieden. Uiteindelijk bleek die 'verkoper' een 17-jarige scholier. De tiener zei de advertentie te hebben geplaatst om pedoseksuelen op te sporen.
Trolacties
Er is geen enkel hard bewijs gevonden dat de beschuldigingen ondersteunt, zegt Vinted tegen de Litouwse publieke omroep LRT. Het bedrijf verwijst naar bevindingen van de Duitse factcheck-organisatie Mimikama. Die heeft vastgesteld dat in meerdere gevallen sprake lijkt van trollen, oftewel het voor de gek houden van mensen.
Een aantal verkopers is van de site verwijderd. Het Litouwse bedrijf zegt verder dat opvallend hoge vraagprijzen voor speelgoed soms gerechtvaardigd zijn door de daadwerkelijke verzamelwaarde. In andere gevallen zou volgens het bedrijf sprake kunnen zijn van ofwel provocaties ofwel "onderhandelingstactieken".
'Dit komt neer op intimidatie'
Er is een toename van "beledigend taalgebruik gericht aan verkopers van duurdere artikelen, evenals leden die advertenties plaatsen om vermeende overtreders te 'betrappen'", laat het bedrijf weten in een verklaring. "Hoewel we de bezorgdheid hierachter begrijpen, komt dit soort gedrag neer op intimidatie."
Vinted is in Europa een populair verkoopplatform. Het afgelopen jaar behaalde het Litouwse bedrijf een omzet van ruim een miljard euro. In Frankrijk werd eerder een onderzoek naar het bedrijf gestart, omdat er klachten waren binnengekomen dat verkopers mensen doorstuurden naar pornowebsites.
- NASA stuurt reddingsmissie naar langzaam neerstortende ruimtetelescoop
Een ruimtetelescoop van NASA dreigt langzaam terug in de atmosfeer van de aarde te vallen, maar redding is nabij. Komende week moet een ruimtevaartuigje op weg gaan om de telescoop een zetje te geven.
Ruimtetelescoop Swift werd in 2004 gelanceerd om astronomische fenomenen als gammaflitsen vast te leggen, de meest krachtige explosies in het heelal. De Swift-telescoop doet het na 22 jaar nog prima, maar omdat hij in een relatief lage baan om de aarde draait is hij door voortdurende botsingen met rondvliegende deeltjes langzaam gaan dalen, van zo'n 600 kilometer naar zo'n 400 kilometer hoogte. En eenmaal voorbij de 300 kilometer kan het snel gaan.
Zonnestormen
Door verschillende zonnestormen in 2024 is de ruimtetelescoop nog sneller gaan dalen dan verwacht. Het 840 kilo zware gevaarte zou al over enkele maanden kunnen neerstorten. Daarom heeft een team bij NASA in recordtijd een reddingsplan ontwikkeld. NASA huurde daarvoor het Amerikaanse bedrijf Katalyst Space in.
Op eigen kracht kan Swift niet in een hogere baan komen, want het apparaat heeft geen raketmotor. Vandaar het idee om een onbemand ruimtevaartuigje, Link genaamd, naar de telescoop te laten vliegen om als een soort ruimtesleepboot te dienen.
Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Zo'n onbemande reddingsmissie is nog nooit uitgevoerd. Daar komt bij dat de reddingssloep moet aankoppelen bij de telescoop, maar Swift is daar helemaal niet op gebouwd. Link zal zich met drie robotarmen moeten vastklampen aan de telescoop.
In deze video is te zien hoe de telescoop straks, als alles goed gaat, naar een hogere baan wordt geduwd:
Helemaal zonder risico is het dus niet, maar, redeneert NASA, er is toch niks te verliezen. De ruimtevaartorganisatie is al blij dat het is gelukt de missie in zo'n korte tijd op te zetten.
"Eerlijk gezegd moet ik toegeven: niemand had gedacht dat het mogelijk zou zijn", zei NASA-manager Shawn Domagal-Goldman vorige week nog. "Niemand had gedacht dat we zo ver zouden komen als we vandaag al zijn gekomen."
Als alles meezit, kan de reddingsoperatie dinsdag van start gaan. Link gaat niet vanaf een lanceerplatform de ruimte in, maar met een raket die vanonder een vliegtuig wordt gelanceerd, de Pegasus XL. Met zo'n lancering is het wat makkelijker om in de baan van de telescoop te komen.
Wegwerpcultuur
Het ruimtevaartuig heeft er twee weken voor nodig om in de buurt van Swift te komen. Het zal dan eerst foto's maken, zodat NASA kan zien of er schade is aan de telescoop.
Als het vervolgens lukt om Link vast te maken aan de telescoop, kan die weer naar zijn oorspronkelijke baan om de aarde worden gebracht.
Mocht het een succes worden, dan is de hoop dat de operatie de deur opent naar nog meer reddings- en onderhoudsmissies naar satellieten. "We willen een einde maken aan die wegwerpcultuur in de ruimte", aldus Rob Line van Katalyst Space. "We willen satellieten kunnen bijtanken, verplaatsen en repareren. Zelfs als ze daar niet op zijn gebouwd."
- Massaprotest Gaza komt niet van de grond: 'Overleven staat voorop'
Het geplande massaprotest in de Gazastrook van de zelfverklaarde 26 juni-beweging lijkt vrijdag enkele tientallen demonstranten op de been te hebben gebracht. Terughoudendheid, verdeeldheid en dreigementen van Hamas lijken de beweging parten te hebben gespeeld.
- Naomi Sharon voor carrière naar L.A.: 'Krijg in Nederland niet wat ik zoek'
Naomi Sharon woont tegenwoordig in Los Angeles, waar ze haar zangcarrière naar een hoger plan wil tillen. De Rotterdamse zangeres bracht vrijdag haar tweede album No Sleep In Paradise uit. Ze wil een van de grootste internationale artiesten worden.
- Verstappen snapt niks van crash in Oostenrijk: 'Auto voelde heel raar aan'
Max Verstappen kan niet verklaren waardoor hij zaterdag crashte in de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk. De Red Bull-coureur zei na afloop dat zijn auto eerder in de ronde al raar aanvoelde.
- Zoontje van Oranjespeler Cody Gakpo overleden tijdens zwangerschap
Het zoontje van Oranje-international Cody Gakpo en zijn vriendin Noa van der Bij is overleden tijdens de zwangerschap. Van der Bij meldt het tragische nieuws zaterdag op Instagram.
- Verstappen crasht in kwalificatie voor GP Oostenrijk, Russell pakt pole
Max Verstappen is zaterdag gecrasht tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk. De Nederlander had eerder wel een tijd neergezet in Q3, waardoor hij vanaf plek vijf begint aan de race. George Russell profiteerde en pakte pole.
- Landelijke storing bij Rijkswaterstaat, eerste systemen weer in de lucht
De systemen waarmee Rijkswaterstaat onder meer bruggen, sluizen en snelwegborden bedient, zijn zaterdagmiddag ontregeld door een technische storing. Rijkswaterstaat waarschuwt voor vertragingen en stremmingen. Sommige systemen komen na ruim een uur weer langzaam op gang.
- Man onder invloed belandt met auto op kerkhof en vernielt meerdere graven
Een man is zaterdagochtend in Gemert in Noord-Brabant met de auto ingereden op een kerkhof. De man was dronken en uit een speekseltest bleek dat hij ook andere verdovende middelen had gebruikt. Hij werd afgevoerd naar het ziekenhuis met lichte verwondingen.
- Kán alcohol wel minder normaal worden? 'Een cola bestellen vereist al uitleg'
De overheid moet alcoholgebruik minder normaal maken, adviseert de Gezondheidsraad. Maar hoe kansrijk is dat? Niet helemaal onhaalbaar, zeggen wetenschappers tegen NU.nl. Maar dan moet de politiek de alcoholindustrie wel echt buiten de deur houden, en misschien iets doen aan die kinderchampagne.
- Australië verstrengt socialemediaverbod voor kinderen en verdubbelt boetes
De Australische regering gaat het socialemediaverbod voor kinderen strenger handhaven. Een overheidsregulator krijgt meer bevoegdheden om overtredingen te onderzoeken en de boetes voor techbedrijven die de regels niet naleven te verdubbelen.
- Ruimtetelescoop stort langzaamaan ter aarde, NASA start reddingsmissie
Ruimtevaartorganisatie NASA gaat een ruimtetelescoop proberen opnieuw omhoog te tillen. De Swift Observatory is namelijk langzaam aan het neerstorten. De reddingsactie moet ervoor zorgen dat de telescoop weer een aantal jaar meekan.
- Noorse bondscoach zou Haaland de volgende keer weer rust geven: 'No-brainer'
De Noorse bondscoach Stale Solbakken heeft totaal geen spijt dat hij Erling Haaland en bijna alle andere basisspelers vrijdag rust gaf in het duel met Frankrijk op het WK voetbal. De Noren waren met de B-ploeg kansloos tegen de titelfavoriet: 1-4.
- Bachelorette Diva Brons reageert op overlijden Mats Grotenbreg: 'Zo onwerkelijk'
Presentatrice Diva Brons heeft gereageerd op het overlijden van Mats Grotenbreg. De Bachelorette van afgelopen seizoen, waaraan Grotenbreg meedeed, deelt op Instagram een emotioneel bericht. "Ik had je zo veel meer gegund."
- 66 jaar na de 'helse vlucht' gaat Oranje weer naar Mexico: 'Gelukkig leef ik nog'
Voor het eerst in 66 jaar speelt het Nederlands elftal weer een interland in Mexico. De vorige keer ontsnapte de Oranjeselectie aan een vliegtuigramp, met gevolgen die tot op de dag van vandaag voelbaar zijn.
- Giraffe die twee weken geleden wegliep van een ranch in Texas is terecht
Een giraffe die twee weken geleden was weggelopen van een ranch in Texas is terecht. Een helikopter hielp met de zoektocht naar het dier. Giraffe Gracie bleek uiteindelijk enkele kilometers verderop te zijn, in een gebied met een stroompje en veel planten.
- Poging tot overval bij drogisterij Etos
Rond 16.50 uur is er bij drogisterij Etos in Utrecht een poging tot overval gemeld. Dat gebeurde aan de 't Goylaan in de wijk Nieuw Hoograven.
- Baarnse school staat onder water door kapotte brandslang
Bij middelbare school De Waldheim in Baarn is wateroverlast. De school staat onder water door een kapotte brandslang. Daarom blijft de mavoschool op maandag dicht. "Er is geen lokaal zonder water.".
- Conny Vink na carrière van 60 jaar nog altijd razend populair: 'Ze zingen alles woord voor woord mee'
Eigenlijk is de muziek van zangeres Conny Vink uit Soestduinen nooit 'uit' geweest. Met een carrière van meer dan 60 jaar en hits als 'de Toeteraar' en 'Maak je niet dik (dun is de mode)' staat ze in ons collectieve muzikale geheugen gegrift. Maar nu is er een heel nieuwe, jonge groep fans opgestaan. Tijdens piratenfestivals zingen ze haar liedjes woord voor woord mee.
- Drukte bij outlet failliete woonwinkel Fonq: 'Gekkenhuis'
Lange rijen mensen en een overvolle parkeerplaats. Het was vandaag druk bij de outlet van onlinewoonwinkel Fonq. Het Utrechtse bedrijf werd eind maart failliet verklaard. Daarom werden de spullen met hoge korting verkocht.
- Auto in water na botsing
Bij de Blommendaal in Meerkerk is vanochtend een auto in het water beland. Dat gebeurde na een ongeluk met twee auto's, zegt de politie Vijfheerenlanden op Instagram.
- 112-nieuws: Auto op de kop | Mogelijk schietincident
In dit blog houden we je op de hoogte van het laatste 112-nieuws uit de provincie Utrecht op zaterdag 27 en zondag 28 juni. Hier lees je updates over ongelukken, branden, verstoringen en misdrijven, maar ook over files en andere verkeersproblemen.
- Schoten gehoord in woonwijk, politie vindt hulzen op straat
Aan het Ridderplantsoen in Utrecht heeft vanochtend vroeg mogelijk een schietincident plaatsgevonden. Een buurtbewoner zou volgens de politie schoten hebben gehoord. Op straat werden hulzen gevonden.
- Boer Harold maakt zijn sloten geschikt voor otters: 'Als meer mensen dit doen, vormen we een snelweg'
De duizenden kilometers aan sloten die in de provincie Utrecht liggen, gebruiken otters straks misschien wel als snelweg. Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden verwelkomt het kieskeurige dier graag op meer plekken in Utrecht, want dan betekent het dat het water schoon genoeg is. Een kijkje bij boer Harold in Papekop, die zijn sloten geschikt voor otters maakt.
- Hoe een onderbroek iets kan zeggen over de kwaliteit van de bodem
De leerlingen van groep acht van De Kleine Dichter in Utrecht proberen te ontdekken hoe goed de kwaliteit van de bodem is bij stadsboerderij Eilandsteede. En dat onderzoek doen ze met een onderbroek.
- Hitteblog: Slotdag v.v. Voorwaarts gaat niet door | Verkoeling op de camping
Utrecht heeft gisteren de heetste junidag overleefd sinds het KNMI in De Bilt begon met metingen. Maar dat betekent niet dat vandaag bestaat uit koele briesjes en zachte temperaturen, want ook zaterdag wordt het warm. In dit liveblog houden wij je op de hoogte van het heetste nieuws over de hitte van zaterdag 27 juni.
- Tram rijdt een week niet door werkzaamheden
Mensen die vaak met de tram reizen tussen IJsselstein, Nieuwegein en Utrecht, moeten vanaf vandaag met de bus. Door werkzaamheden aan de trambaan rijdt de tram tot en met 5 juli niet.
- In beeld: Utrecht zucht, zwemt en zweet zich door een bloedhete dag heen
Het is ongelofelijk warm in de provincie Utrecht. Met code rood en een hittegolf is het afzien voor veel mensen. Van ijshalsbanden voor honden tot afkoelen in een opblaaszwembad: kijk hier hoe Utrechters de hitte overleefden.
- 30 dagen zonder auto: hoe Hasan (51) alsnog een fietser werd
Voor veel Nederlanders is fietsen vanzelfsprekend, maar voor Hasan Yildirim (51) uit Utrecht niet. Als kind van Turkse gastarbeiders groeide hij op zonder fietscultuur. In de nieuwe RTV Utrecht-serie 30 dagen zonder laat hij een maand lang zijn auto staan en ontdekt hij wat dagelijks fietsen met hem doet.
- Kabinet presenteert stikstofplannen, onzekerheid blijft bij Utrechtse boerin Linda: 'Ben geschrokken'
Zones rond natuurgebieden, verplaatsen of uitkopen van boerenbedrijven, en een maximum aantal dieren afhankelijk van hoeveel grond een boer heeft. Het zijn drie maatregelen in de nieuwe stikstofaanpak van het kabinet.
- Irene's familie is ongedeerd, maar haar Venezuela ligt in puin: "Deze wedstrijd gaan we niet winnen"
De Venezolaanse Irene woont op IJburg, maar haar gedachten zijn alleen maar bij haar thuisland. Dat werd woensdag getroffen door de twee zwaarste aardbevingen van de afgelopen honderd jaar. Het dodental staat op dit moment op 920 en er zijn nog altijd duizenden mensen vermist. Irene heeft veel familie in het land wonen. Zij zijn gelukkig ongedeerd en zijn nu vooral bezig met het helpen van anderen.
"De plek met de meeste schade ligt eigenlijk hier", vertelt Irene van Carmen terwijl ze op een afbeelding van Caracas wijst, die aan haar muur hangt. "Het appartement van mijn tante is helemaal weg. Ik heb contact met haar, maar ook met mijn moeder. Zij zit ook in Caracas. Ik werd wakker en ze zei: ik heb zeven bejaarde vrouwen in mijn huis. Ze gingen eerst terug naar hun huizen, maar voelden zich daar niet veilig."
Hulp met zoeken en donaties
Verschillende landen, waaronder Nederland, hebben inmiddels hulp gestuurd naar het getroffen gebied. Ook wordt er massaal gedoneerd. "En ook qua technologie worden er bepaalde groepen gevormd om kennis te delen. Verder zie je veel mensen ter plekke helpen en dat is wel heel mooi, dat je een maatschappij ziet die samen is", vertel Irene zichtbaar geëmotioneerd.
Het zoeken naar overlevenden onder het puin is nog altijd volop bezig en dat is niet zonder gevaar. "Het ding is dat de beweging nog niet klaar is. Er kan nog een golf komen en sommige gebouwen zijn niet stabiel. Dit is een wedstrijd die we niet gaan winnen, want de schade gaat voor decennia blijven, maar misschien komt er een betere toekomst", aldus Irene.
- WK in de stad: de Colombiaanse passie heeft Nashira meegenomen naar Amsterdam
Hoewel Amsterdam natuurlijk veel Oranjefans telt, zijn er ook behoorlijk wat Amsterdammers die (ook) juichen voor een ander land tijdens het WK. Omdat het WK groter is dan anders, doen er veel landen mee die nog nooit, of niet vaak, op zo’n groot toernooi hebben gespeeld. Vandaag spreken we Nashira Muskaria, die ons vertelt over hoe het is om als Colombiaanse in de stad te wonen.
"Familie is bij ons niet alleen je gezin, maar het is veel groter dan dat", vertelt Nashira. Op de bank zitten twee jonge meiden. Ze voelen zich duidelijk thuis terwijl ze met hun voeten omhoog zitten en een spelletje via de televisie spelen. Het zijn nichtjes van Nashira, maar ze introduceert ze als zusjes.
Ze woont in West samen met haar partner. Ze kennen elkaar via de rondvaartboot waar ze allebei op werken. Terwijl ze over hem vertelt, straalt ze. Liefde is een belangrijk aspect van de Colombiaanse cultuur. Alles wat ze doen is met passie, iets wat in het voetbal ook vaak terug te zien is.
Passie
Er is in de Colombiaanse cultuur passie voor heel veel dingen. De huisdieren waar je lief tegen praat of de muziek die er wordt gemaakt. Een hoofdrolspeler hierin is een instrument dat volgens Nashira vooral aan de kust van Colombia wordt gebruikt, en dat is de accordeon.
"De ritmische tonen klinken als het hart", daarom is deze muziek het voorbeeld als het gaat over liefde en passie uitstralen. Veel mensen weten vaak wel dat er salsa en bachata wordt gedanst in Colombia. Al is deze muziek daar dus niet echt voor bedoeld.
"Colombianen komen hier naartoe om kansen te krijgen en weten dan voor zichzelf dat ze met een taal als Engels veel meer kanten op kunnen. Je spreekt overigens tegenwoordig in Amsterdam overal Engels." Toch laat Nashira weten dat zoiets als voetbal een land ook verbindt. "Als ik iemand op straat tegenkom met Colombiaanse roots, dan stop ik wel even om een praatje te maken."
Colombia speelt vannacht om 01.30 uur de laatste poulewedstrijd tegen Portugal. Ze zijn al verzekerd van een plek in de volgende ronde, het gaat er nu alleen om of ze eerste of tweede in de poule worden.
- 19-jarige Amsterdammer verdronken in zwembad Volendam
Een 19-jarige Amsterdammer is gisteravond verdronken in zwembad De Waterdam in Volendam. Het zwembad spreekt van een 'tragisch ongeluk' en blijft het hele weekend gesloten voor publiek.
De hulpdiensten rukten vrijdagavond rond 20.30 uur uit naar het zwembad, met onder andere een traumahelikopter. Er werd nog geprobeerd om de man te reanimeren, maar dat mocht niet meer baten.
De politie spreekt van een ongeluk, maar hoe de man is verdronken wordt nog onderzocht. Dat doet politie aan de hand van camerabeelden en een reconstructie.
Op het moment dat de man in het water werd aangetroffen, waren er nog veel mensen in het zwembad. Het buitenbad was namelijk nog open vanwege de Zwemvierdaagse. Volgens de politie zijn daarom veel mensen ooggetuigen geweest van het ongeluk. Voor hen is slachtofferhulp beschikbaar.
- Het AT5 Nieuws van zaterdag 27 juni
Grote zorgen bij Venezolaanse gemeenschap door ramp in thuisland. En voor deze waaghalzen is de Pythonbrug in Oost een van de betere plekken om af te koelen. Dat en meer in het AT5 Nieuws van zaterdag 27 juni, gepresenteerd door Niels van Steijn.
- Vaker water koken: de oorzaken achter de waarschuwingen van Waternet
Poepbacteriën of vervuild water. Dit jaar heeft Waternet al meerdere keren een kookadvies afgegeven voor het water, omdat het om een van deze redenen niet veilig zou zijn. Dat kwam nooit zo vaak voor, maar sinds 2025 neemt dat aantal opeens flink toe. Waarom geeft Waternet steeds vaker een kookadvies?
Werengouw, Holendrechtplein, Zaanstraat, Nicolaas Maesstraat en de Anton Waldorpstraat. Het zijn een aantal voorbeelden waar Waternet dit jaar al een waarschuwing voor heeft afgegeven. Kook het water, zo luidt het advies.
Wil je water gebruiken om wat te drinken, om eten klaar te maken, fruit te wassen of je tanden te poetsen? Zorg dan dat je eerst het water drie minuten kookt, anders kan het zo zijn dat het water niet veilig is.
Poepbacteriën
In het verontreinigde water kunnen onder andere de bacteriën E. coli en enterokokken voorkomen. Deze bacteriën komen van nature voor in onze darmen en in de darmen van dieren. Ze helpen bij het verteren van voedsel en beschermen het lichaam tegen andere schadelijke bacteriën. Omdat de bacteriën in de darmen voorkomen, worden ze in de volksmond ook wel poepbacteriën genoemd.
Maar wat als je een van deze bacteriën binnenkrijgt? Het kan leiden tot diarree, buikpijn, misselijkheid en overgeven. Het RIVM stelt dat als je het binnenkrijgt, de poepbacteriën je altijd ziek maken. Zwangere vrouwen en mensen met een lage weerstand lopen meer risico op klachten.
Steeds vaker koken
Kookadviezen kwamen in de stad nauwelijks voor. Het ging om een enkele keer per jaar. Sinds vorig jaar nam dat aantal behoorlijk toe. In 2025 gaf Waternet twaalf keer een advies. Dit jaar staat de teller al op elf waarschuwingen.
Volgens Waternet komt dat niet doordat de waterkwaliteit van de stad achteruit zou zijn gegaan. "Waternet heeft een van de veiligste drinkwatersystemen ter wereld." De toename aan kookadviezen komt door een nieuwe, gevoeligere meetmethode en doordat er meer werkzaamheden aan het drinkwaternet plaatsvinden. "Kookadviezen geven we juist uit voorzorg om dat hoge niveau het drinkwatersysteem te waarborgen."
Het leidingnetwerk in de stad is namelijk op veel plekken aan vervanging toe. Bij werkzaamheden aan de leidingen of bij scheurtjes in verouderde leidingen kan de poepbacterie in aanraking komen met het schone water.
Nieuwe test
Waternet test al jaren bij werkzaamheden de waterkwaliteit vanwege de mogelijkheid van de poepbacterie; daar is het drinkwaterbedrijf ook wettelijk toe verplicht. Sinds 2024 gebruiken ze daar wel een nieuwe methode voor. Volgens Waternet is die sneller en gevoeliger. "Hierdoor signaleren we mogelijke afwijkingen eerder en vaker."
Voorheen werd er getest met de zogenoemde kweekmethode. Daarin werd een monster gehaald uit het water en moest dat eerst drie dagen op kweek staan voor er kon worden gezien of er een poepbacterie in het water zat.
Maar drie dagen wachten is een lange tijd, zeker er daarna pas maatregelen kunnen worden getroffen, zoals chloren of een kookadvies. Daarom werkt Waternet sinds een paar jaar met een PCR-test, een soort coronatest voor water. Als de bacteriën in het water zitten, dan geeft de test dat aan. In plaats van drie dagen op kweek, komt de uitslag al na zeven uur. Daardoor is er veel sneller bekend of het water besmet is.
Strikte protocollen
Waternet wil benadrukken dat het niet zo is dat bij alle werkzaamheden er ook poepbacteriën in het water terechtkomen. Zo worden de leidingen gedesinfecteerd, gespoeld en wordt er hygiënisch gewerkt.
Als er wel een bacterie wordt aangetroffen, kan Waternet overgaan op een kookadvies voor bewoners die gebruikmaken van de specifieke leiding. In de dagen daarna wordt het water gemonitord en blijft het kookadvies gelden totdat het water weer schoon is.
- Wout Weghorst weg bij Ajax, spits vervolgt carrière bij FC Twente
De tijd van Wout Weghorst bij Ajax zit erop. De spits maakt transfervrij de overstap naar FC Twente. Hij tekent een tweejarig contract bij de club uit Enschede. Het contract van Weghorst liep deze maand af.
Weghorst kwam in de zomer van 2024 naar Ajax. De spits werd overgenomen van het Engelse Burnley en tekende een contract voor twee jaar. Francesco Farioli was als kersverse Ajax-trainer erg blij met de komst van Weghorst. De supporters waren verdeeld over de komst van de aanvaller, die verre van een klassieke Ajax-spits werd gezien. Hij werd wel toegezongen toen hij voor het eerst in het stadion was.
Weghorst was in zijn debuutseizoen een belangrijke speler in het elftal van Farioli. De spits werd dat jaar de topscorer van Ajax met elf doelpunten. Na twee seizoenen staat de teller van Weghorst op 65 officiële duels voor Ajax 1. Daarin maakte hij twintig doelpunten en gaf hij zes assists.
Weghorst trots, maar niet geslaagd
In een interview met Ajax zegt Weghorst dat hij trots is dat hij zichzelf Ajacied heeft mogen noemen. "Dat had ik als kleine jongen nooit verwacht." Toch noemt hij zijn periode bij de Amsterdammers niet geslaagd. "Daar had die kampioensschaal bij gemoeten", doelend op het misgelopen kampioenschap onder Farioli.
Weghorst is de enige Ajacied die meeging met het Nederlands elftal naar het WK in Amerika, Mexico en Canada. Met het vertrek van Weghorst zijn er ook geen Ajacieden meer in de selectie van Ronald Koeman aanwezig, die nog wel gevuld is met heel wat oud-Ajacieden
- Hitte zorgt voor problemen tijdens uitvaart: "Lichaam moeilijker te koelen"
Ook de begraafplaats ontkomt niet aan de hitte in de stad. Het dragen van de kist, het speechen in de volle zon en het koelen van een lichaam lijden onder de tropische temperaturen. Uitvaartondernemer Peter van Schaik raadt voorlopig af om een lichaam langere tijd thuis op te baren.
De koelmachine in het uitvaartcentrum in Nieuw-West wijst -23 graden aan. Uitvaartondernemer Peter van Schaik laat zien hoe die machine - die je onder het bed of kist legt - normaal gesproken zorgt dat het lichaam koel blijft. Met deze temperaturen is dat een stuk lastiger. "Vooral in huizen die heel warm worden, zien we dat de machine het lichaam niet meer koel kan houden. Door de warmte kan het lichaam dan sneller ontbinden", legt hij uit.
Daarom adviseert Van Schaik om een lichaam eerst een paar dagen in een koelruimte te leggen in een uitvaartcentrum. Maar ook op en rondom het graf is het opletten. "Op de begraafplaats staan mensen rond het graf. Zeker bij het laatste woord kan dit lang duren. Ook moet de overledene daar vaak in de volle zon heen gedragen worden. Het is dan belangrijk om voldoende schaduw te pakken en water te drinken", vertelt hij.
- Zo werd ontsnapte rode vari gevangen: "Voor hem is dit vooral heel stressvol"
Een rode vari is vanmiddag ontsnapt uit Artis en belandde hoog in een boom, een paar honderd meter van Artis vandaan. De halfaap hield politie, brandweer en verzorgers in de hitte lang bezig, voordat hij met behulp van verdovingspijlen veilig uit de boom kon worden gehaald.
De aap zat hoog in de boom, goed verstopt. Zo was het ook voor de verzorgers van Artis even zoeken. "We kregen een melding van de politie dat er ergens een aap zat. Dus we zijn meteen op pad gegaan om hem te lokaliseren", vertelt Maartje de Vries, teamleider bij Artis.
Het dier werd rond het middaguur in een boom gevonden, op slechts een paar honderd meter van de dierentuin. Volgens Artis moet de vari na het voeren in de ochtend uit zijn verblijf zijn ontsnapt. Hoe dat precies kon gebeuren is nog onduidelijk.
"We hebben geen idee hoe het dier is ontsnapt, misschien is hij ergens van geschrokken", zegt De Vries. "We hebben ze vanmorgen gewoon gevoerd en toen hebben we ze allemaal gezien. Ergens in de tussentijd is er dus iets gebeurd, maar het blijft speculeren."
Het vangen van de halfaap duurde ruim een uur. Dat kwam volgens Artis doordat er uiterst voorzichtig te werk moest worden gegaan, zeker vanwege de hoge temperaturen. "Het is superheet, zowel voor ons als voor de halfaap. Je wilt niet dat hij zo overstuur raakt en oververhit", legt De Vries uit.
Verdoving
"Je wilt hem verdoven, maar dat moet zorgvuldig gebeuren. Het is bovendien supermoeilijk om een dier op zes meter hoogte te raken. Je wilt hem niet in zijn oog raken, maar het liefst in zijn bilspier." Uiteindelijk werd de rode vari met meerdere verdovingspijlen geraakt. Nadat de verdoving volledig was ingewerkt, haalde de brandweer het dier met een ladderwagen uit de boom.
De rode vari is een halfaap en komt uit een klein gebied in de regenwouden van Madagaskar. Daar leeft hij hoog in de tropische bomen. De soort staat op de Rode Lijst van de IUCN als ernstig bedreigd. Om uitsterven te voorkomen bestaan er natuurreservaten op Madagaskar en nemen dierentuinen, waaronder Artis, deel aan internationale soortbehoudsprogramma's.
Volgens De Vries is de ontsnapping voor het dier allesbehalve een avontuur. "We balen hier enorm van, ook voor het dier. Misschien wilde hij even een kijkje nemen, maar hij wil helemaal Amsterdam niet in. Voor hem is het een heel nieuwe, gekke omgeving en dat levert veel meer stress op dan plezier."
Artis benadrukt dat ontsnappingen zelden voorkomen. "We proberen echt alles te voorkomen zodat dit niet gebeurt. Het gebeurt gelukkig ook heel weinig."
Roes uitslapen
De rode vari is inmiddels teruggebracht naar Artis. Daar wordt hij opnieuw onderzocht door een dierenarts en mag hij in een koele ruimte rustig bijkomen van de verdoving.
"Hij wordt helemaal nagekeken en slaapt zijn roes uit. De komende dagen houden we hem goed in de gaten", zegt De Vries. "Met deze hitte moet hij eigenlijk gewoon lekker ontspannen in een boom liggen. Uiteindelijk heeft hij dat in de stad wel gevonden, alleen de weg ernaartoe is voor hem ontzettend stressvol geweest."
- 44-jarige man rijdt op agent in op Eikenplein, krijgt drie maanden celstraf
Een 44-jarige man heeft vijf maanden celstraf - waarvan twee voorwaardelijk - gekregen voor een poging tot het aanrijden van een politievrouw in Oost. De man had een stopteken gekregen, maar gaf daarop juist vol gas. De agent wist hem op tijd te ontwijken. De rechter veroordeelt de man voor een poging tot zware mishandeling.
De man reed in zijn blauwe BMW al toeterend langs een dienstauto op het Eikenplein. Toen hij tegen het verkeer in een eenrichtingsstraat insloeg, wilden de agenten hem aanspreken op zijn hinderende rijgedrag. De BMW-bestuurder draaide tegelijkertijd vanuit de straat terug het plein op. Daar zag hij dat één van de agenten was uitgestapt op het Eikenplein om hem een stopteken te geven. Op dat moment gaf de man bewust extra gas en reed op de politievrouw in. Zij kon hem ontwijken door snel opzij te stappen.
Later wisten de agenten de man toch aan te houden. Hij gaf aan niet te begrijpen waarom ze hem een stopteken hadden gegeven. Ook ontkende hij bewust te hebben ingereden op de vrouw. De 44-jarige man was al eerder veroordeeld voor meerdere misdrijven, waaronder twee mishandelingen.
De rechter veroordeelt de man voor poging tot zware mishandeling, bedreiging, het te hard rijden op een 'erg drukke dag', tegen het verkeer in sturen en het negeren van een stopteken. Doordat de politievrouw te voet was en de man met een personenauto hard op haar afreed, was er volgens de rechtbank een aanmerkelijke kans dat zij zwaar lichamelijk letsel op zou lopen.
De rechter benadrukt dat agenten op een normale en veilige wijze hun werk moeten kunnen uitvoeren. De gebeurtenis voor de agent is 'erg beangstigend' geweest. De man mag een half jaar niet rijden.
- Liveblog extreme hitte: Schellingwouderbrug kapot door hitte, na 23.00 uur code oranje
De stad zit midden in een hittegolf. Vrijdag wordt het volgens Weeronline zelfs 38 graden en geldt volgens het KNMI code rood. In dit liveblog volg je alles over de hitte.
Stuur die ons via 0651190938
Code rood in Noord-Holland geldt nog tot 23.00 uur, meldt het KNMI. Vanaf dan gaat de waarschuwing over in code oranje, waarna op zondag code geel van kracht is.
Morgen wordt het koeler dan vandaag, maar met maximaal 33 graden nog steeds flink heet. Zondag daalt de temperatuur naar maximaal 27 graden, volgens Weeronline.
Het hardloopevenement de Vechtloop in Weesp gaat zondag gewoon door. Het wordt dan 27 graden in het stadsgebied volgens Weeronline. Sommige deelnemers rennen maar liefst 10 kilometer. Daarbij zet de organisatie zes waterpunten neer. Ook staan er douches en sproeiers langs de route. Daarnaast vervalt het wedstrijdelement en worden er geen prijzen uitgereikt.
Het stadsloket in Zuidoost is gesloten vanwege de hitte. De gemeente roept mensen op te kijken of ze het antwoord op hun vragen online kunnen vinden. Bij het stadsloket kunnen mensen normaal gesproken terecht voor officiële gemeentelijke producten en diensten, zoals het aanvragen of verlengen van een paspoort of het regelen van een verhuizing.
In het verzorgingstehuis aan de Schoenerstraat in Noord waar gisteren massaal hulpdiensten op af zijn gekomen, is de nacht rustig verlopen. Gisteren werd het door een korte stroomstoring na werkzaamheden te warm in het verzorgingstehuis, waardoor de bewoners naar koelere ruimtes verplaatst moesten worden met behulp van de brandweer. Vannacht zijn de bewoners uit voorzorg weer naar een koeler deel van het pand verplaatst, in het geval dat het weer mis zou gaan. Een woordvoerder van het verzorgingstehuis geeft aan dat de koelsystemen vandaag weer goed werken.
Door de hitte wordt het afval dit weekend op andere tijden dan gebruikelijk opgehaald. Vandaag stopt de gemeente om 11.00 uur met afval ophalen. Het afval dat daardoor blijft staan, wordt zoveel mogelijk op de andere weekenddagen opgehaald. Vanmiddag worden de markten wel schoongemaakt door de avondploegen van de reinigingsdienst. Ook zondag gelden er andere tijden, dan wordt het afval vanaf 06.00 uur 's ochtends opgehaald. Rolcontainters mogen de avond van tevoren al naar buiten, vanaf 21.00 uur.
In de stad zijn inmiddels meer dan vijftig koelteplekken beschikbaar waar Amsterdammers tijdens de hete dagen gratis terechtkunnen om af te koelen, water te drinken of naar het toilet te gaan. De koelteplekken zijn onderdeel van het van het hitteplan van de gemeente en zijn te vinden via de Koeltekaart van de GGD Amsterdam. Onder andere hotels, supermarkten, banken, het Stadsarchief en musea openden in de afgelopen dagen ook hun deuren als koelteplek.
De veiligheidsregio doet in haar liveblog een dringende oproep aan organisatoren om evenementen, zoals festivals, niet door te laten gaan. "In verband met de veiligheid van de bezoekers en om de hulpdiensten beschikbaar te houden", schrijft de gemeente in haar liveblog.
De gemeente heeft vanwege code rood een liveblog geopend met nieuws en adviezen over de hitte van morgen. De veiligheidsregio heeft GRIP 2 afgekondigd en is vanavond bijeengekomen om samenwerking goed af te stemmen. Binnen de veiligheidsregio vallen onder meer de gemeente, brandweer, ambulance, politie en het Openbaar Ministerie.
GRIP staat voor Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdingsprocedure. Meestal wordt GRIP afgekondigd bij grote gebeurtenissen of calamiteiten. Zo werd bij de explosie in Osdorp twee weken geleden ook GRIP 2 afgekondigd.
Het zou zomaar kunnen dat morgen de heetste dag ooit in de stad wordt gemeten. Het record in de stad staat nu op 25 juli 2019: toen liepen in Zuidoost de temperaturen op tot 38,4 graden. Ook voor morgen voorspelt Weeronline 38 graden in de stad. Tussen gebouwen kan het volgens meteoroloog Matthijs van der Linden van Weeronline nog warmer worden.
De werkzaamheden die van vrijdag tot maandag gepland stonden aan de Coentunnel, gaan vanwege de hitte niet door. Van vrijdag 23.00 uur tot maandag 05.00 uur zou er gewerkt worden aan het asfalt, maar daarvoor moet het dus eerst wat afkoelen. Er zijn nog geen nieuwe data ingepland voor de werkzaamheden. De weekendafsluiting bij Zuidasdok gaat wel door, daar staan onder meer hijswerkzaamheden gepland.
Morgen en zaterdag wordt de lucht mogelijk "slecht" en is er kans op smog, meldt het RIVM. Vooral mensen met een kwetsbare gezondheid kunnen daar last van hebben. Het RIVM adviseert hen binnen te blijven en zware lichamelijke inspanningen te vermijden. Het advies geldt voornamelijk aan het einde van de middag en in de vroege avond, omdat de lucht dan het meest verontreinigd is.
Vandaag lijken alleen de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg met smog te maken te krijgen. Voor zondag is de situatie nog onzeker, maar de verwachting is dat er een koelere lucht vanuit het westen richting ons land komt waardoor er meer bewolking ontstaat. Hierdoor is de kans op smog kleiner.
De temperatuur van het wegdek op de A10 is rond 18.00 uur opgelopen tot maximaal 46 graden Celsius. Dat blijkt uit gegevens van Rijkswaterstaat.
Toch hoeven we niet te vrezen voor situaties zoals die in Frankrijk, waarbij het asfalt in sommige gebieden smelt door de hoge temperaturen. "In de rijkswegen in Nederland zit veel holle ruimte. Het wegdek hoeft in warme omstandigheden niet gekoeld te worden", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
Wel geldt er vanwege de hitte een zogenoemd hitteprotocol. Daarbij brengt Rijkswaterstaat automobilisten die met pech langs de snelweg staan zo snel mogelijk naar een andere plek, zoals een tankstation.
De thermometer in de stad tikte om 15.30 uur 33,7 graden Celsius aan. Dat blijkt uit het officiële meetstation bij Schiphol, zegt een meteoroloog van Weeronline. Vanwege de hoge luchtvochtigheid voelt het volgens haar aan als 36 graden. "Het kan dat de temperatuur de komende uren nog iets stijgt, maar ik verwacht met maximaal een halve graad."
Vandaag is volgens Weeronline zelfs officieel de warmste 24 juni ooit gemeten. In De Bilt bereikte het kwik om 14.30 uur 32,8 graden, de hoogste temperatuur sinds de metingen begonnen in 1901. Landelijk is het met 35,4 graden nog warmer. Of ook in Amsterdam een officieel record is verbroken, kon Weeronline niet zeggen.
Waternet laat aan AT5 weten dat de geplande werkzaamheden op de Sanderijnstraat in Bos en Lommer zijn verplaatst. Bewoners ontvingen gisteren een brief dat ze het donderdag een groot deel van de dag zouden moeten doen zonder kraanwater. Een woordvoerder van Waternet laat weten dat de werkzaamheden ergens volgende week worden uitgevoerd, wanneer de temperaturen minder hoog zijn.
Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste nacht ooit wordt in Nederland. Het weerinstituut spreekt van een 'zeer uitzonderlijke situatie'.
Stadspashouders kunnen van woensdag tot en met zaterdag zwemmen in de zes buitenbaden van Amsterdam vanwege de extreme hitte. Normaal kost dat met een stadspas een euro, maar tijdens code oranje is dat voor hen gratis. In het Flevoparkbad, het Brediusbad, het De Mirandabad, het Noorderparkbad, het Optisport Sloterparkbad en Sportplaza Mercator kunnen zij kosteloos badderen.
''“Het warme weer de komende dagen is een serieus gezondheidsrisico", zegt wethouder Sofyan Mbarki (Sport). "Iedere Amsterdammer verdient verkoeling op warme dagen, je portemonnee mag niet bepalen of je wel of niet verkoeling kunt vinden in een zwembad.'' Vorig jaar waren er ook drie dagen waarop gratis kon worden gezwommen. Daar maakten toen 6600 van de ruim 130.000 stadspashouders van het zwemvoordeel gebruik.
Het RIVM heeft een smogwaarschuwing afgegeven voor woensdag en donderdag. Op sommige plekken in het land kan de luchtkwaliteit 'slecht' worden. In Amsterdam is de verwachting dat de luchtkwaliteit in ieder geval 'onvoldoende' zal zijn.
Mensen die gevoelig zijn voor smog kunnen hier last van hebben. Dat zijn vooral kinderen, ouderen en mensen die last hebben van luchtwegaandoeningen, zoals astma. Zij worden geadviseerd binnen te blijven en zware inspanning te beperken. Irritatie aan ogen, neus en keel kan extra voorkomen.
Op zonnige dagen kan er een ophoping van luchtvervuiling ontstaan, vooral als er weinig wind staat. Vervuilende stoffen zoals stikstofoxiden en organische stoffen worden onder invloed van het zonlicht omgezet in ozon. Die hoge concentratie ozon noem je 'zomersmog'. Ook vrijdag kan die smog mogelijk voorkomen.
De NS rijdt met minder treinen vanwege de extreme hitte de aankomende dagen. Er rijden minder treinen op het traject Amsterdam - Den Haag, maar ook zullen er minder treinen van en naar Schiphol gaan. Morgen zal het openbaar vervoer ook beperkt worden door een landelijke staking. Vanaf 8.00 uur zal het OOV pas rijden en ook later op de dag zullen er vertragingen zijn.
De NS vreest deze week voor oververhitting van de treinen. "Vooral als het 's nachts ook warm blijft en een trein niet kan afkoelen, kunnen storingen optreden", zegt de spoorwegorganisatie. Vooral bij dubbeldekkers kunnen onderdelen verhit raken. Ook wordt reizigers geadviseerd water mee te nemen. "En let een beetje op de mensen om je heen."
Volgens meteoroloog Matthijs van der Linden van Weeronline moeten Amsterdammers zich opmaken voor een paar pittige dagen. "Dit wordt een hele nare", vertelt hij. Vooral 's nachts krijgen we het zwaar, omdat het kwik niet onder de 20 graden komt. "Dan beginnen we de dag eigenlijk al oververhit", aldus Van der Linden. "En daarna krijgen we gedurende de dag te maken met nog hogere temperaturen."
"We moeten erdoorheen", aldus Van der Linden. "Zo simpel is het." Hij geeft alle Amsterdammers mee: "Voorkom inspanning."
- Halsema maandag bij parlementaire enquêtecommissie Coronabeleid over avondklok
Burgemeester Femke Halsema wordt maandag verhoord door de parlementaire enquêtecommissie Coronabeleid. Ze zal worden ondervraagd over de invoering van de avondklok in 2021 en de daaropvolgende onrustige periode. Halsema was tegen de invoering van de avondklok door de landelijke overheid bleek later.
Het verhoor zal onder andere gaan over haar beleid als gemeentebestuurder ten opzichte van de rijksoverheid. Halsema zei te hebben getwijfeld of ze de avondklok wel wilde uitvoeren. Ze vond vooral dat jongeren te zeer door maatregelen beperkt werden.
De verwachting is dat Halsema ook zal worden ondervraagd over demonstraties tijdens de coronaperiode. Zo ontbond ze in mei 2020 de drukbezochte Black Lives Matter-demonstratie niet. Wel greep ze in bij meerdere grote demonstraties tegen het coronabeleid.
De parlementaire commissie verhoort negen weken lang beleidsmakers en betrokkenen uit de coronacrisis. De commissie bestaande uit Tweede Kamerleden doet onderzoek naar hoe de volksgezondheid en andere maatschappelijke belangen door de overheid zijn afgewogen tijdens de coronaperiode. Een parlementaire enquête is het zwaarste onderzoeksinstrument van de Tweede Kamer. Ook voormalig premier Mark Rutte, minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge en ic-arts Diederik Gommers moesten langskomen.
In een AT5-reportage vertelde Halsema dat ze de avondklok een onverantwoorde maatregel vond:
- 46 kilo ketamine gevonden, woning aan de Ottho Heldringstraat in Slotervaart gesloten
Burgemeester Halsema heeft een woning aan de Ottho Heldringstraat in Nieuw-West gesloten omdat de politie er 46 kilogram ketamine heeft gevonden. Volgens Halsema was er een handelshoeveelheid drugs in huis. Er lagen ook 10 kilo amfetamine (speed), 13 kilo van de designerdrug 4-CMC, een vel lsd en xtc-pillen. Daarnaast waren er een weegschaal en een geldtelmachine in de woning te vinden.
De politie trof de spullen op 13 mei aan bij een huiszoeking. Hoe de politie de drugs op het spoor was, is niet duidelijk. De woning gaat drie maanden dicht. 'De aanwezigheid van een grote hoeveelheid drugs kan leiden tot onveiligheid voor omwonenden vanwege overlast, brandgevaar, ripdeals, inbraak en de aantrekkingskracht van de woning op criminele activiteiten', schrijft Halsema in het sluitingsbevel.
- Rode vari ontsnapt uit Artis, dier uit boom om de hoek dierentuin gehaald en teruggebracht
Uit Artis is vanmiddag een rode vari ontsnapt. De halfaap, uit de familie de maki's, zat hoog in de boom bij het Johanna ter Meulenplein, vlak bij de dierentuin. Zowel de brandweer als een team van Artis waren ter plaatse om het dier te pakken te krijgen. Hij is inmiddels met een verdovingspijl in zijn buik geraakt en teruggebracht naar zijn verblijf.
Omstanders konden vanmiddag hun ogen niet geloven, toen ze het dier in de boom zagen zitten. De halfaap werd vanmiddag rond 12.30 uur voor het eerst gespot. Een omwonende geeft aan vanmorgen al een opvallend geluid te hebben gehoord. Dat zou best kunnen kloppen, want de rode vari staat bekend als herrieschopper. Ze maken een enorm luid, schreeuwend geluid om hun territorium mee af te bakenen.
Verdovingspijltje
De politie en een team van Artis waren aanwezig om de halfaap uit de boom te krijgen. Het dier werd met een verdovingspijltje geraakt. Het leek een kwestie van tijd voordat hij naar beneden viel, waar de verzorgers van Artis klaarstonden om hem met doeken op te vangen. Omdat het dier alsnog op de tak bleef liggen, moest de brandweer eraan te pas komen om hem met een trap uit de boom te halen.
De rode vari is inmiddels teruggebracht naar zijn verblijf en de rest van de groep. Hij wordt daar langzaam wakker van de verdoving. Een woordvoerder van Artis laat weten dat het goed gaat met de rode vari.
Volgens de woordvoerder waren alle rode vari's vanmorgen met de voederronde nog aanwezig. De dierentuin realiseerde zich pas dat het dier vermist was toen ze een melding kregen van de politie. De woordvoerder benadrukt dat de vari niet gevaarlijk is, en dat hij rustig in de boom zat waardoor hij snel gevonden werd. Hoe het dier heeft kunnen ontsnappen, is nog niet duidelijk.
Eerder werd het verblijf van de ringstaartmaki's in Artis ook al aangepast, omdat er drie bijna ontsnapten. Volgens de Artis-woordvoerder zitten de rode vari's echter niet in hetzelfde verblijf, waardoor deze halfaap via een andere route ontsnapt moet zijn.
- Werkzaamheden Muzenplein bijna afgerond. Wat is het resultaat?
We zijn terug op het Muzenplein en de Apollolaan. De werkzaamheden zijn hier bijna klaar. In Het Verkeer vertelt omgevingsmanager Daniëlle Barbieri ons meer over de laatste afrondende werkzaamheden. En we delen ijs uit voor een beetje verkoeling.
In december vorig jaar ging Het Verkeer al langs bij de werkzaamheden. Toen was het nog een grote bouwput. Nu een paar maanden later is het resultaat van de werkzaamheden goed te zien.
"We hebben de afgelopen tijd meer groen aangebracht, de stoepen en de wegen zijn vernieuwd, ook het fietspad is anders aangelegd om de grotere verkeersstroom aan te kunnen, en op het kruispunt met de Apollolaan en Stadionweg hebben we de oversteekplaatsen anders ingericht", vertelt omgevingsmanager Daniëlle Barbieri.
Reacties uit de buurt
Buurtbewoner en voorbijgangers die we spreken zijn enthousiast. ''Het ziet er goed nieuw uit, dus dat is fijn'', vertelt een dame. ''Het is een goede verbetering voor deze buurt'', zegt een ander. Ze zijn wel blij dat het einde van de werkzaamheden in zicht is. ''We hebben iedere keer een ander pad moeten rijden met de auto'', en ''het duurde wel lang'', horen we terug.
Laatse loodjes
Deze week wordt er nog gewerkt aan het aanleggen van drempels, het terugplaatsen van borden en de markeringen op weg worden nog aangebracht. En dat valt niet mee in de hitte. Daarom deelden de makers van Het Verkeer ijsjes uit. "Het is te doen, het is wel warm natuurlijk, maar je moet je tempo aanpassen. Dat doen we ook, gewoon goed drinken. En we krijgen zo een ijsje natuurlijk. Dat scheelt ook", vertelt één van de werkmannen.
30 juni gaat de rijweg weer open
Waar het verkeer rekening mee moet houden is dat auto's deze week nog niet van de weg gebruik kunnen maken. Fietsers en voetgangers kunnen er wel langs. De werkzaamheden zijn dinsdag 30 juni aan het einde van de middag helemaal afgerond waarna al het verkeer weer van de weg gebruik kan maken.
|
- Today's news in 10 minutes
August 23, 2024
- A mom with a license plate that reads 'PB4WEGO' wins a battle with the state to keep it
If you're a parent, the conversation with the kids as you head out the door for a car ride probably starts like this: "Did you go to the bathroom?"
- CNN Heroes Legal Disclosures 2024
Eligibility: In order to be eligible for the CNN Heroes Awards Program (the "Awards Program"), nominees must be at least thirteen (13) years of age or older as of December 11, 2023.
- 3 alleged gang members and an associate charged in the fatal shooting of an off-duty LAPD officer
Federal prosecutors charged three gang members and one gang associate Thursday in the fatal shooting of off-duty Los Angeles Police Department officer Fernando Arroyos during an attempted robbery.
- What to do if your flight is canceled or delayed
Here are some expert tips about what travelers should do when flights are delayed or canceled.
- US job growth slowed in June, latest employment data shows
Live coverage of the June jobs report has now ended. The US economy added 206,000 jobs in June and the unemployment rate rose to 4.1%, according to the Bureau of Labor Statistics.
- Dare to bare: 24 of the world's best nude beaches
From big-city bays to secluded shores, there are hundreds of beaches where you can legally frolic while naked. If you're so inclined, strip off that bathing suit and enjoy 24 of the best nude beaches around the world.
- Glastonbury Festival fashion history: Remember when Kate Moss wore rain boots?
With Glastonbury back in full swing, we look back at how Kate Moss broke fashion's proverbial fourth wall when she joined the mortals in their muddy squalor.
- Case dismissed against teenage cousin of Uvalde school shooter for allegedly threatening school shooting
The case against Nathan James Cruz was dismissed due to a missing witness, according to court records in Bexar County, Texas.
- The planet is getting hotter fast. This is what happens to your body in extreme heat
Human-caused climate change has already made heat waves around the world more frequent and intense.
- The Juneteenth flag is full of symbols. Here's what they mean
Designing the Juneteenth flag was a deliberate process, says creator Ben Haith, who breaks down what each element of the flag represents.
- June 18 2024: US heat wave news
A dangerous heat wave is scorching parts of the Midwest and Northeast. Record-breaking high temperatures are forecast across dozens of cities where cooling centers have been opened to protect the vulnerable.
- 'I know it happens': Boeing chief admits the company has retaliated against whistleblowers
The outgoing chief of the embattled airplane maker is testifying in the wake of a whistleblower's allegations of safety issues.
- June 17, 2024 - Israel-Gaza news
Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu has disbanded the country's war cabinet, an Israeli official says, just over a week after opposition leader Benny Gantz withdrew from the body.
- A24 Wants You to Be Nice About Its Google AI Deal
The fan-favorite indie studio is on the defense for its expensive, research-heavy teamup with DeepMind.
- It’s Possible to 3D Print an Entire Outfit Now. ‘Should You?’ Is Another Question
One plucky YouTuber explores whether 3D printers might let us wrest back the means of production from Big Fashion.
- The ‘Spider-Man: Brand New Day’ Trailers Keep Getting Views
Audiences love them some Spider-Man, and they looooooove watching trailers for 'Spider-Man: Brand New Day.'
- Every State’s ‘America 250’ Time Capsule Contributions, Ranked
Where did your state rank?
- How Seriously Should We Take The Threat of Mirror Life?
In the not-too-distant future, we might be able to create mirror versions of organic life. But should we?
- Netflix’s ‘The Ribbon Hero’ Anime Looks Wildly Different From Osamu Tezuka’s Classic Manga
Studio OUTLINE’s upcoming 'Princess Knight' reimagining has sparked the usual anime adaptation anxiety, even though Tezuka’s legacy proves modern reinvention is something to celebrate.
- Trump Is Threatening 100% Tariffs Again, This Time as Retaliation for Taxes on Big Tech
It's a compulsion. The man just loves tariffs.
- ‘Project Hail Mary’ Physical Release Arrives Later This Summer
The smash hit Ryan Gosling sci-fi tale arrives on 4K Ultra HD, Blu-ray, and DVD in August, with a SteelBook gift set following in October.
- Pacific Palisades Fire Court Case Ends in Mistrial
Jurors could not reach a verdict in the trial against the man accused of starting the deadly LA wildfire last year.
- The Race to Build the Next Generation of Weight Loss Pills Is Heating Up
Multiple drug companies are developing GLP-1-based drugs that can be easily taken orally.
- Pixar Is Returning to the World of ‘Finding Nemo’
'Loving Dory,' a new theatrical short featuring Ellen DeGeneres, is on the way.
- Mr. Wonderful Admits He Can’t Prove China Is Behind Data Center Protests
But in his heart, it's still true.
- Marine Biologists Discover 31 Potential New Species in Just 2 Weeks at Sea
An advanced research vessel off the coast of Brazil has ID’ed a new cousin to crabs and lobsters, nine new jellyfish, and two gigantic single-celled organisms visible to the naked eye.
- Xprize Founder Insists All the New Tech That’s Surveilling Humans Makes Us ‘Behave Better’
Who's actually being monitored in a "trillion sensor world"?
|
- Software-update - XnView MP 1.11.4
Versie 1.11.4 van XnView MP is uitgekomen. Met dit programma kunnen afbeeldingen worden bekeken en bewerkt. Het is gratis voor persoonlijk gebruik; voor gebruik in een commerciële omgeving wordt wel een vergoeding gevraagd. MP staat voor Multi Platform, wat betekent dat er versies zijn voor Windows, Linux en macOS, met elk aparte downloads voor 32bit- en 64bit-omgevingen. XnView MP gebruikt dezelfde broncode voor Windows, Linux en macOS; functionaliteit en uiterlijk van de afzonderlijke versies zijn dan ook nagenoeg gelijk. Zo is er onder andere ondersteuning voor unicode, afbeeldingen met full bit depth, een eenvoudigere manier voor vertalingen en een betere database. In deze uitgave zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht: Changes in XnView MP 1.11.4
- Firmware-update - SmartEVSE 3.11.1
Als je zelf een laadpaal voor de elektrische auto in elkaar wilt knutselen, kun je meestal een hoop geld besparen. In dat geval heb je onder meer een controller nodig, bijvoorbeeld de opensource EVSE van fabrikant Stegen. Een randapparaat voor de SmartEVSE-controller is de Sensorbox: dit is een kastje dat de P1-telegrammen van je elektriciteitsmeter vertaalt naar modbusberichten, op basis waarvan de SmartEVSE zijn laadvermogen regelt. Voor diegenen die geen P1-aansluiting op hun elektriciteitsmeter hebben, zijn er ook aansluitingen voor CT-klemmen aanwezig op de Sensorbox. Door een goede samenwerking tussen community en fabrikant worden de communityversies na verloop van tijd overgenomen door de fabrikant, als de stabiliteit in de community is bewezen. In versie 3.11.1 zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht: WARNING:
- 'Apple wil geheugenkosten verlagen door chips te kopen van Chinese fabrikant'
Apple wil volgens The Financial Times geheugenchips kopen van het Chinese CXMT. Het bedrijf zou zo goedkoper aan geheugen willen komen. Apple wil naar verluidt wel de garantie krijgen dat de Amerikaanse overheid het bedrijf niet op de Entity List plaatst.
- VS geeft goedgekeurde organisaties weer toegang tot Anthropics Mythos 5-model
Anthropic maakt Mythos 5 weer voor een select aantal organisaties beschikbaar. Eerder deze maand blokkeerde de VS het model vanwege zorgen over cyberveiligheid. De blokkade van het soortgelijke Fable 5 blijft nog wel in stand.
- Software-update - Media Player Classic - Black Edition 1.9.0
Media Player Classic is een kleine no-nonsensemediaspeler met het uiterlijk van Windows Media Player 6.4. Nadat Gabest, de originele maker van MPC, de ontwikkeling staakte, zijn verschillende projecten ontstaan op basis van de opensourcecode. Home Cinema en Black Edition zijn daarvan de bekendste. MPC - BE kan overweg met de meestgebruikte mediaformaten, heeft ondersteuning voor hardwareacceleratie en is in meer dan 25 talen te gebruiken. Versie 1.9.0 is uitgekomen en hierin zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht: Splitters
- 'Apples Vision Pro-chef gaat hardwareproducten ontwerpen bij OpenAI'
Paul Meade, die bij Apple de ontwikkeling leidde van de Vision Pro-headset en komende slimme bril, gaat bij OpenAI werken. Dat meldt Bloomberg. Daar zou hij samen met diverse andere ex-Apple-werknemers gaan werken aan hardwareproducten.
- Software-update - Shotcut 26.6
Shotcut is een opensource en crossplatform videobewerkingsprogramma voor Windows, Linux en macOS met uitgebreide mogelijkheden. Het maakt gebruik van FFmpeg en heeft daardoor ondersteuning voor de gangbaarste formaten audio en video. De bestanden worden niet geïmporteerd, maar worden in hun originele formaat bewerkt. Het kan overweg met verschillende sporen en binnen een project kan er een mix van formaten en resoluties worden gebruikt. In versie 26.6 zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht: External Monitor with a System Display
- OpenAI toont GPT-5.6: kan goed lekken vinden, maar VS beperkt voorlopig toegang
OpenAI heeft GPT-5.6 aangekondigd. Het bedrijf beweert dat dit model bijna net zo goed is in het opsporen van kwetsbaarheden als Mythos van Anthropic. GPT-5.6 is in eerste instantie maar voor een klein groepje klanten beschikbaar, op verzoek van de Amerikaanse regering.
- Software-update - Data Crow 5.1.4
Data Crow is een catalogusprogramma dat orde kan scheppen in de chaos van zo'n beetje elke verzameling, of het nu om boeken, cd's, dvd's, software, foto's of mediabestanden gaat. Waar mogelijk wordt allerlei relevante en aanvullende informatie van internet gehaald. Het programma is in Java geschreven en wordt als open source aangeboden. Het is beschikbaar als een zelfstandige applicatie of een serverversie die via een webbrowser kan worden benaderd. Daarnaast zijn er versies voor Android en sinds kort iOS. Versie 5.1.4 is onlangs uitgekomen en de releasenotes daarvan kunnen hieronder worden gevonden. Data Crow 5.1.4 is uitgebracht
- Review - Samsung S99H-oled-tv Review - Een oled-tv om in te lijsten
De Samsung S99H belooft een helderder beeld, verbeterd mat scherm én een schilderijachtige lijst. Is de opvolger van de S95F ook echt een kunststukje?
- Gerucht: Intel Nova Lake-topmodellen verstoken tijdens boosten maximaal 474W
Intels volgende cpu-serie, Nova Lake, heeft mogelijk een fors hogere PL2-limiet. Dat wil zeggen dat bepaalde processors in die serie heel even 474W mogen verstoken. Bij de huidige Arrow Lake-generatie lag die limiet standaard op maximaal 250W.
- Adobe koopt Topaz Labs en gaat zijn AI-tools in Creative Cloud-apps stoppen
Adobe neemt Topaz Labs over, een bedrijf dat tools maakt voor het verbeteren van foto- en videokwaliteit met AI. Het bedrijf gaat die technieken in zijn eigen diensten inbouwen, hoewel de software van Topaz ook los beschikbaar blijft.
- Bloomberg: MacBook Ultra met touchscreen krijgt bij release oudere M5-chips
De MacBook Ultra, de eerste Apple-laptop met een touchscreen, krijgt mogelijk chips uit de huidige M5-generatie. Hij zou dus geen M6 krijgen, die rond de releaseperiode wordt verwacht in andere MacBooks. De laptop moet eind dit jaar of begin 2027 uitkomen.
- Software-update - AIMP 5.40 build 2721
Er is een nieuwe versie van AIMP uitgekomen. Deze gratis, lichtgewicht mediaspeler van Russische makelij heeft ondersteuning voor de populairste muziekformaten. Het uiterlijk heeft wat weg van het bekende Winamp en is door middel van skins aan te passen. AIMP heeft een 18-kanaalsequalizer aan boord en ondersteunt plug-ins. Verder kan het programma cd's rippen, muziekbestanden converteren en tags bewerken. Hieronder is de changelog voor deze uitgave te vinden. New:
- FSF 'LibreLocal' Organized From Prison by Iranian Man Jailed for 'Cyber-Crimes' After Promoting Free Software
Thursday the Free Software Foundation blogged about this year's 47 'LibreLocal 2026' meetups, highlighting 10 that took place in Australia, Mexico, the United States, New Zealand, Cameroon, Switzerland, Spain, Argentina, China, and Iran. "Far from each other in many parts of the world, they came together around one unifying belief: free software."
We envisioned LibreLocal as a collage of in-person community meetups that would bring people together to swap ideas, learn from each other, and celebrate free software. When we asked the free software community to organize LibreLocals last year, the response was very inspirational: 29 different meetups were hosted. After we made the global call this year, we were greeted with an even more enthusiastic response... Organizers hosted LibreLocals in cafes, bars, restaurants, libraries, universities, a computer repair shop, and even as part of a field trip to the System Source Museum, a museum dedicated to the history of computing in Hunt Valley, Maryland, USA.
We also learned that a LibreLocal was organized inside Vakil Abad Prison in Mashhad, Iran by a free software supporter. Originally planned to be held in Shiraz, we were informed of this change in location on the LibreLocal wiki page set up for listing all LibreLocals. The updated entry, by another free software supporter in Iran, reads:
"This year, one of our dedicated activists organized a LibrePlanet event from within prison in Iran. Currently serving a sentence for "cyber-crimes" related to his promotion of free software, he continues to introduce the principles of software freedom to his fellow inmates. We have placed this banner to honor his resilience and the community of individuals in prison who continue to stand for technological freedom. His identity will be revealed when it is safe to do so."
Advocating for user freedom should never result in a prison sentence. We especially admire and respect the bravery and strength of those who fight for software freedom in the most dangerous and oppressive of environments.
50 people attended the LibreLocal meetup in Switzerland, according to one of the organizers, "forging connections between several local free software stakeholders and strengthening their cohesion." But the FSF's blog post stresses these are "ten stories among many more of free software supporters from across the globe... We also thank you our donors and associate members for the support that makes such meetups possible."
The GNU Press Shop is now open through July 19 for their biannual fundraiser, offering a variety of freedom-respecting novelties including an FSF-branded antisurveillance webcam guard and both technical and philosophical books, like Richard Stallman's Free as in Freedom (which allegedly has turned up in Anthropic's training data). Other items include a slick new FSF logo sticker, a brass and zinc GNU "emblem" pin with real gold plating, and a cheeky sticker reminding everyone that "There is no cloud." And there's even a plush GNU toy.
- Forget Prompt Engineering: 'Loop Engineering' Is All the Rage Now
An anonymous reader quotes a report from Business Insider: For the most powerful voices in AI, it's all about being in the loop. Claude Code creator Boris Cherny recently said he doesn't write his own AI prompts much anymore. Thanks to loops, he doesn't have to. "It's an agent that prompts Claude," Cherny recently told CNBC, adding, "I don't write the prompt anymore. Claude writes the prompt, and now I'm talking to that new Claude that is kind of coordinating." In the same interview, Cherny said that loops and a similar feature were examples of the kind of work he would be proudest of in a decade.
Cherny isn't the only one embracing "loop engineering." OpenAI engineer Peter Steinberger, the creator of the viral OpenClaw project, wrote a public reminder to users who are still writing out prompts for AI agents. "Here's your monthly reminder that you shouldn't be prompting coding agents anymore," Steinberger wrote recently on X. "You should be designing loops that prompt your agents." [...] Steinberger shared an example of a loop he uses: "Tell codex to maintain your repos, wake up every 5 minutes and direct work to threads. That makes it easy to parallelize+steer work as needed." Claire Vo, founder of ChatPRD and host of the "How I AI," said, "it's really just reminding people that you don't have to use your human fingers to type in a prompt in order for your agent to do work on your behalf."
The days of directly prompting generative AI coding tools are "kind of over, or at least some think it's going to be," Addy Osmani, director of Google Cloud, wrote in his post explaining the concept.
- SpaceX Plans To Build 'Starpipe' Natural Gas Pipeline To Fuel Starship Rockets
SpaceX plans to begin building an eight-mile natural gas pipeline called "Starpipe" next month to supply its Starbase launch site with fuel for a much higher cadence of Starship launches. The pipeline is expected to enter service in January 2027. Reuters reports: The pipeline plan, previously reported by Rio Grande Valley Business Journal, signals Musk's intent to accelerate Starship's development and lay the groundwork for a faster flight rate. The 40-story rocket is central to SpaceX's push to expand its Starlink broadband network, deploy orbital AI data center satellites, and eventually carry astronauts to the moon and Mars.
Designed to be fully reusable, Starship uses about 630,000 gallons (2.4 million liters) of liquid methane per launch, currently delivered by hundreds of tanker trucks in an hours-long process incompatible with Musk's expansion plans. Starship has completed 12 test launches since 2023, but Musk aims to ramp up to dozens, hundreds and eventually thousands of launches a year.
Though it is unusual for a space company to build its own natural gas pipeline for launchpad fuel, Starpipe might only be an initial step in a longer-term plan for SpaceX, which has spent years exploring its own drilling operations near Starbase and throughout Texas, according to a Reuters review of Cameron County land records. SpaceX President Gwynne Shotwell told CNBC on June 12, when the company went public, that the company planned to build pipelines and process its own propellant, and was looking into drilling its own natural gas.
- Bitcoin Drops Again. Skeptical Investment Strategist Calls It 'Useless'
Friday Bitcoin closed at just $59,948 — dropping 19% just for June and more than 50% lower than its record high in October of $124,310.
To commemorate the occasion CNBC interviewed long-time bitcoin skeptic Jeremy Grantham, reporting that the 87-year-old cofounder/chief investment strategist of the massive asset-management firm GMO is "predicting it will gradually fade into irrelevance over decades."
[The] longtime market commentator known for his calls on asset bubbles said bitcoin is a "useless, speculative" asset without intrinsic value, speaking on CNBC's "Squawk Box" Friday. He also said bitcoin hasn't outperformed during a bull market and questioned its practical use. "[Over] years and years, decades and decades, it will dwindle away, I suspect — not with a bang, but a whimper," he said. "It's not a stable form of value — it just halved ... for no particular reason in a strong economy, so you can't depend on it in that way."
He added that gold has still delivered solid gains over the same period, even after pulling back from its highs. Bitcoin not only hasn't proved itself as a useful asset to speculate on, it doesn't provide any real world utility either, Grantham argued. "People don't use it to make serious trades, they don't use it to buy their dinner and pay at the supermarket. ... What it does is allows crooks to move money around," he said.
Bitcoin has become notorious over the years for its dramatic bear market crashes, which has taken it down at least 70% from its peak in every cycle.
The article adds that "many investors believe the current price slump could drag on for several more months."
- Astronomers Find Biggest Super-Puff Planets Yet That Are Lighter Than Cotton Candy
Astronomers have discovered two Jupiter-sized exoplanets with densities lower than cotton candy, making them the lightest known worlds of their size. The rare "super-puffs," located about 1,110 light-years away, are likely composed mostly of hydrogen and helium, with follow-up observations by the James Webb Space Telescope expected to probe their atmospheres. The Associated Press reports: [University of Oxford's George Dransfield] suspects these fluffy, wispy worlds are probably white or blue, depending on whether the skies there are cloudy -- no shades of cotton-candy pink. The planets are probably mostly hydrogen and helium, although it will take follow-up observations by NASA's Webb Space Telescope to confirm their chemical makeup.
Detected by NASA's Tess satellite over the past decade, these two especially puffy-puffs orbit a star in the southern constellation Volans, known as the flying fish. The researchers studied the planets' orbits using telescopes on Earth to determine their density, from 1,110 light-years away. A light-year is nearly 6 trillion miles (9.7 trillion kilometers). Jupiter, by comparison, is as much as 35 times denser than these two lightweights.
Considered rare in the cosmos, super-puffs are thought to form around the disk of gas and dust around a newborn star where there is more gas than dust. They shed much of the material over time, stripping down even more. NASA's tally of worlds outside our solar system currently stands at nearly 6,300 confirmed. Fewer than 40 are super-puffs, according to Dransfield. The findings have been published in the journal Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.
- US Government Allows Anthropic Limited Release of 'Mythos' AI Model, Saying 'Appropriate Safeguards are in Place"
"The US government has allowed Anthropic to release its powerful Mythos AI model to select companies and organizations," reports CNN, "revising license requirements after ordering an export block earlier this month in the wake of national security fears."
Since the export ban earlier in June, "Anthropic has worked with the US government to address risks associated with the Covered Models," Commerce Secretary Howard Lutnick wrote to the company in a letter dated Friday. In light of progress in that work, Lutnick wrote, "I have determined that appropriate safeguards are in place to permit certain trusted partners to access the Claude Mythos 5 Model."
The letter does not include permission for Anthropic to release Fable, a less powerful version of Mythos. "We received notice from the US government that Mythos 5, our strongest cybersecurity model, can be redeployed to a small group of cyber defenders and infrastructure providers," Anthropic said in a statement...
Conversations between Anthropic and the government are expected to continue into the weekend, with an eye to restoring access to Fable, as well, a source familiar with the discussions told CNN.
- Microsoft Adds Another Year To Windows 10 Extended Update Program
Microsoft has quietly extended free Windows 10 security updates for consumers by another year, pushing the Extended Security Updates (ESU) program's end date from October 12, 2026, to October 12, 2027. "The ESU support page was updated with that date, and Microsoft's blog post on the program has a new editor's note confirming the change," reports Ars Technica. From the report: The prevalence of Windows across so many devices and form factors has given Microsoft a massive customer base for decades, but it has also stymied the company's efforts to roll out new operating systems. Microsoft famously extended the support window for Windows XP numerous times throughout the 2010s as it became apparent that millions of PCs would never be updated. Windows 10 isn't quite as entrenched as XP was, but it has still been a slog getting people to upgrade to Windows 11 even nearly five years after release.
Unlike many past Windows updates, Windows 11 required some users to buy new PCs with specific CPU technologies and a Trusted Platform Module (TPM). Microsoft was widely criticized for excluding perfectly serviceable PCs, and that's turning into a problem in 2026. The AI-driven shortage of storage and memory has made system upgrades vastly more expensive, potentially slowing upgrades. Some have also avoided Windows 11 due to Microsoft's intense focus on AI features.
The result is that Windows 10 remains stubbornly popular. According to StatCounter data, Windows 10 is still running on about 26 percent of PCs, while Windows 11 sits at 72 percent. That means there are still hundreds of millions of active Windows 10 installs, but those machines will be up to date for at least an additional year.
- Airbus Is Ordered To Inspect 16 Jets After Cracks Are Found In Wings
schwit1 shares a report from The Wall Street Journal: The European Union Aviation Safety Agency has ordered (PDF) urgent inspections of 16 Airbus A380 planes operated by Emirates and Qantas, after cracks were found in a wing component on some aircraft (source paywalled; alternative source).. Cracks were found during earlier inspections of the wing spars structure, a key component of the wing, EASA said in a directive effective Wednesday. EASA determined that they "could reduce the structural integrity of the wing."
"To address this potential unsafe condition, Airbus determined that an additional special detailed inspection has to be accomplished," EASA said. The first group of five aircraft, operated by Emirates, need to be inspected immediately, while the second group of 11 aircraft can be inspected later but within 25 flight cycles, EASA said in a separate statement. From the second group, 10 are operated by Emirates and one by Qantas, the aviation safety agency said.
- Notion Mail Is Shutting Down
Notion announced that it will shut down its email client on September 22. The company says more than half of users already manage email through Notion's AI agents without opening their inbox, so it is shifting its focus from a traditional email client to agent-run workflows. Engadget reports: It has published an FAQ for users to make sure that they don't lose any messages or data in the transition. Most emails will still exist in a Gmail inbox, but customers will need to manually export their drafts, scheduled emails, snippets and auto label instructions. Notion first began offering Notion Mail after acquiring startup Skiff in 2024.
- 'Fingerprints' of Black Hole's Event Horizon Detected For First Time
Researchers say they detected the first gravitational-wave "fingerprints" of a black hole's event horizon by analyzing the final moments of the powerful GW250114 merger. The findings support Einstein's general relativity and may eventually help probe frame dragging and quantum fluctuations near black holes. Phys.org reports: For the new research published in Nature, an international team of researchers analyzed data from the strongest gravitational wave ever recorded, known as GW250114, detected by the LIGO observatory in January 2025. By isolating the last burst of waves -- known as "direct waves" -- from this black hole merger, the scientists said they were able to extract information from closer to an event horizon than ever before. "This black hole horizon concept normally appears in science fiction," lead study author Sizheng Ma of the Perimeter Institute for Theoretical Physics in Canada told AFP. "But now we are really able to touch the region around the horizon with gravitational data," he added. "Sometimes I cannot believe this is really happening."
The last stage of two black holes merging is like a spoon stirring a glass of water, Ma explained. The resulting swirl in space creates the ripple of gravitational waves that travel at the speed of light in all directions. If the metaphorical spoon is stirring close enough to the black hole's event horizon, "this offers us a chance to decode the physics around that region," Ma said. By supporting the theory of general relativity, the results "proved that Einstein was correct again," he added.
The scientists emphasized that more research was needed to decipher what can be gleaned about event horizons using this method. But they did detect information about how black holes twist space around themselves as they rotate -- a phenomenon known as "frame dragging." "This is similar to pushing a glass into a table and twisting it, so that the tablecloth winds up around it," Maximiliano Isi, a gravitational wave astrophysicist at Columbia University, told AFP. In the future, the scientists hope to find signs of tiny changes known as quantum fluctuations. "In this way, we can really probe this near-horizon region to look for new physics," including searching for a deviation from general relativity, Ma said.
- Spain To Require Carriers To Keep Mobile Networks Live During Power Outages
An anonymous reader quotes a report from Reuters: Spain will require mobile networks to have backup systems that maintain connectivity when power outages occur. Per a royal decree that will be approved by the end of 2026, mobile network operators (MNOs) and infrastructure companies will need to install batteries or other backups to keep service active for at least four hours during a blackout.
The mobile network rules will apply to businesses that serve at least 500,000 users or generate upwards of 50 million euros ($56.9 million) in annual revenue. The decree will stipulate that half of the population will need to be covered by this failsafe within the first year, then 65 percent in the second year and three quarters in the third.
[...] The decree will require other key infrastructure elements to remain up and running for a certain period after a power outage. For instance, control centers that could impact all of Spain if they were to go offline will need to remain in service for at least 24 hours. Emergency call centers will also need to have plans in place to maintain operations, as Reuters notes. The move is in response to the widespread blackout across the Iberian peninsula in 2025, which left more than 50 million people without power. Experts called it "the most severe and unprecedented blackout that had occurred in Europe in the past 20 years."
- Polestar Banned From Selling Cars In US From Model Year 2027
Longtime Slashdot reader schwit1 shares a report from autoevolution: The U.S. Department of Commerce's Bureau of Industry and Security denied Polestar an authorization under the Connected Vehicle Rule. Polestar will continue to sell its existing inventory of Polestar 3 and 4 crossovers in the United States and will continue to offer support to customers and access to its service network. But no new 2027 models will set wheels on American soil.
The Connected Vehicle Rule is a regulation that restricts the import and sale of vehicles equipped with Vehicle Connectivity Systems (VCS) and Automated Driving Systems (ADS) tied to foreign adversaries, primarily from China and Russia. Polestar is owned by Chinese auto giant Geely, which has also been the parent company of Swedish brand Volvo since 2010. However, Volvo has recently been granted authorization to sell connected vehicles in the United States.
The rule, set out by the Bureau of Industry and Security (BIS), classifies modern vehicles as mobile data centers and is designed to protect national security by keeping sensitive driver data and vehicle control systems out of the hands of foreign governments. Michael Lohscheller, Polestar CEO, confirms that the company is well aware that the automotive industry is entering a new phase, based on regional dynamics. So, Polestar will shift its strategy to its biggest market as it is preparing its exit from the U.S. market. The report notes that Polestar sold 5,384 cars in the U.S. in 2025, with 60,119 units sold globally.
- Trump Administration Asks OpenAI To Stagger Release of New Model
The Trump administration has reportedly asked OpenAI to stagger the release of GPT-5.6 over security concerns. The model will initially be offered to a small group of partners, with the government "approving access customer by customer during this preview period," reports The Information. The request came from conversations with the Office of the National Cyber Director and the Office of Science and Technology Policy, the report said.
- Linux Foundation Launches Akrites To Coordinate AI-Driven Open Source Security
BrianFagioli writes: The Linux Foundation has announced Akrites, a new initiative to coordinate vulnerability disclosure and remediation for critical open source software as AI dramatically speeds up vulnerability discovery. Founding members include AWS, Google, Microsoft, OpenAI, Red Hat, NVIDIA, IBM, Cisco, JPMorganChase, and others. Akrites will provide a shared Security Incident Response Team (SIRT), a standardized coordinated vulnerability disclosure process, and act as a "maintainer of last resort" for abandoned but widely used packages.
The goal is to reduce duplicate reports, avoid conflicting patches, and help upstream maintainers address vulnerabilities before they can be exploited. As AI makes it easier to find security flaws, can a coordinated industry effort help protect open source, or does it risk giving large corporations too much influence over the ecosystem? "Akrites is the largest coordinated effort in history to create systems and deploy tooling that leverages the collective power of the community to make everyone safer," the Linux Foundation said in an open letter. "Akrites participants will contribute engineering resources; work to build and ship fixes; or fund the engineers who do. Some companies have contributed mightily already. The reality is, collectively, we need to contribute more."
- Reserved THP Feature Proposed For Linux To Combine The Best Of HugeTLB & THP
Linux kernel developer and Bytedance engineer Qi Zheng sent out a request for comments (RFC) patch series on a new feature called Reserved THP to combine the best of HugeTLB and THP kernel functionality...
- Linux MD RAID5 Seeing Scalability Improvements Up To 17%
Posted to the Linux kernel mailing list this week was a new patch series working on scalability enhancements to the MD RAID5 software RAID code. Up to a 10~17% improvement was observed in some configurations with these RAID5 scalability patches...
- GNOME AI Assistant Adds Image Generation Support
In development over the past three years has been Newelle as a GNOME-aligned AI virtual assistant. Out this week is Newelle 1.4.5 and it now adds AI image generation support and a redesigned chat interface...
- KDE Plasma 6.7.2 To Fix KWin's Most Common Crash, Plasma 6.8 To Not Crash When Ejecting CDs
While Plasma 6.7.1 was just released this week following the recent stable debut of Plasma 6.7, there are already a number of fixes piling up for Plasma 6.7.2 due out in July. Plus more feature work and fixes for Plasma 6.8 as the next desktop version going Wayland-only...
- COSMIC's New System Monitor Is Looking Very Slick
Not only is GNOME 51 working to replace GNOME System Monitor with its new replacement, but over in System76's COSMIC space they have been baking their own new system monitor too...
- Shotcut 26.6 Released With HDR Improvements, Vulkan Display On Linux
Shotcut 26.6 is out today as the newest major feature release for this popular cross-platform, open-source video editing solution...
- New Intel Linux Driver Patches Enable HDR Over DP MST Connections
One of the limitations of the Intel Linux driver's high dynamic range (HDR) display support is that it currently doesn't work for any DisplayPort Multi-Stream Transport "DP MST" connections, such as for daisy chaining monitors or multi-monitor docking stations. But the good news is patches are being worked on to address this Intel Linux kernel display driver shortcoming...
- How NVIDIA GB10 CPU Performance Compares To Vera
Since delivering NVIDIA Vera CPU benchmarks one month ago and follow-ups like how the ARM Linux server performance has evolved in 8 years or how Vera compares to Ampere Altra that is still quite common in the marketplace, another frequent discussion point and inquiry is about the performance of NVIDIA Vera relative to NVIDIA's GB10 chip. For those curious about the per-core performance and the like, here are some benchmarks of the GB10 up against those initial Vera results.
- More AMD Zen 6 Prepping, Many ASUS / Lenovo / HP Laptop Improvements For Linux 7.2
The many x86 platform driver changes have now been merged for the in-development Linux 7.2 kernel. As usual it's mostly made up of driver enhancements for benefiting modern AMD Ryzen (AI) and Intel Core (Ultra) laptops...
- Experimental Code Enables Per-Monitor Backgrounds For GNOME Shell
One of the limitations of GNOME's current multi-monitor handling is that the same background is used across the displays. For those that want to enjoy per-monitor background selection, some experimental / proof-of-concept code is now working to allow such per-monitor backgrounds to work with the modern GNOME desktop...
- Intel ANV Vulkan Driver Now Enables Descriptor Heaps By Default
Back in early May was the experimental enabling of Vulkan descriptor heaps for the Intel ANV open-source driver. After nearly two months of continued testing and improvements, the VK_EXT_descriptor_heap support for Intel graphics on Linux is now enabled by default...
- Linux 7.2 Fixes Where PCIe Devices Could Be Inadvertently Restricted To 2.5 GT/s
The PCI/PCIe subsystem changes have been merged this week as we approach the end of the Linux 7.2 merge window...
- Intel ISPC 1.31 Brings New Targets For Nova Lake, Experimental PowerPC 64-bit
Intel engineers on Thursday released the newest version of the Intel Implicit SPMD Program Compiler, ISPC. The ISPC 1.31 supports their variant of the C programming language with extensions for Single Program, Multiple Data programming for leveraging their range of CPU and GPU hardware...
- Linux 7.2 Adds New Driver For Wacom W9000 Pen-Enabled Touchscreens
The input subsystem changes were merged this week for Linux 7.2, which is seeing its merge window wrap up on Sunday. Most notable with the input updates is the introduction of the "wacom_w9000" for supporting newer, pen-enabled touchscreens...
|