- Nieuwe noodmaatregel om volle cellen: meer gedetineerden overdag naar buiten
Om iets te doen aan de overvolle gevangenissen worden meer gedetineerden overdag vrijgelaten. Ze mogen dan, onder toezicht van bijvoorbeeld een enkelband, buiten de gevangenismuren werken. In de avond moeten ze dan weer terugkeren om in de cel te slapen. Dat wil staatssecretaris Van Bruggen van Justitie, melden bronnen aan de NOS.
De gevangenissen zitten al langer hartstikke vol en er is een tekort aan personeel. Daarom komt de D66-bewindsvrouw met een 'actieplan' voor het gevangeniswezen. Dat wordt naar verwachting vrijdag in de ministerraad besproken. Ze wil de criteria verruimen zodat meer gevangenen mee mogen doen aan bestaande programma's met buiten werken en binnen slapen.
Een ander belangrijk punt in het actieplan is dat kortgestraften minder begeleiding krijgen bij terugkeer in de samenleving. Dat scheelt personeel, is het idee. En bovendien zou bij deze gedetineerden, die hooguit twaalf weken in de cel zitten, de focus op re-integratie toch minder nodig zijn.
Nog eerder vrijlaten?
Als dit soort maatregelen toch onvoldoende werken om de enorme tekorten op te lossen, denkt het kabinet aan nog meer noodmaatregelen. Nu al worden gevangenen, onder voorwaarden, twee weken eerder vrijgelaten om zo plaats te maken in de cellen. Het kabinet denkt eraan om dat te verlengen en mensen 28 dagen eerder vrij laten. Maar dat is dus alleen een optie als het actieplan onvoldoende werkt.
Nu komen gedetineerden alleen in aanmerking voor eerdere vrijlating als ze een gevangenisstraf van korter dan een jaar hebben gekregen. Als er tekorten blijven bestaan, denkt het kabinet eraan om ook die termijn op te rekken. Gevangenen die een straf hebben tot twee jaar zouden dan eerder vrijgelaten mogen worden. Maar ook dat is alleen een optie voor als het andere niet werkt.
Meer geld
In de minderheidscoalitie is er veel discussie geweest over de maatregelen om 'code zwart' in de gevangenissen te bestrijden. De regeringspartijen zijn er bijvoorbeeld niet over uit hoeveel geld er nodig is om de problemen in het gevangeniswezen op te lossen.
Eerder zei de Dienst Justitiële Inrichtingen, die verantwoordelijk is voor de gevangenissen, dat er naast maatregelen ook honderden miljoenen euro's per jaar nodig zijn om ervoor te zorgen dat iedereen wél helemaal zijn of haar straf kan uitzitten.
Het kabinet heeft daarna wel extra geld uitgetrokken, maar niet meer dan 75 miljoen euro voor volgend jaar.
- Aanvallen gemeld in Libanon, ondanks optimisme over overleg Israël-Hezbollah
Israël zegt een nieuwe aanval te hebben uitgevoerd op Hezbollah in het zuiden van Libanon. Twee gewapende leden van de militante beweging waren doelwit, aldus het Israëlische leger. Dat stelt dat daarmee "een dreiging is afgewend". Volgens de Libanese autoriteiten zijn er twee mensen gedood bij een aanval op een auto.
Eerder meldde Libanon dat Israëlische militairen twee burgervoertuigen hadden beschoten in de buurt van de stad Nabatija. Daarbij zou niemand gewond zijn geraakt. Onderzocht wordt nog of het om hetzelfde incident gaat.
Ook zijn er Israëlische drones gemeld boven de Libanese kustplaats Tyrus. Dat leidt bij de inwoners tot angst voor nieuwe aanvallen.
Training door VS
Ondertussen komen uit Washington, waar vertegenwoordigers van Israël en Libanon praten over een wapenstilstand, berichten dat Israël bereid zou zijn het leger terug te trekken uit een deel van Zuid-Libanon. Dat is nog niet officieel bevestigd, de gesprekken zijn nog bezig en gaan ook morgen door.
Uitgelekt is dat het Libanese leger Hezbollah uit die gebieden in Zuid-Libanon zou moeten weghouden. De militante beweging vormt een bedreiging voor het noorden van Israël. Het Libanese leger zou daarvoor worden getraind door de Verenigde Staten. Ook zouden de Amerikanen militairen gaan screenen op banden met Hezbollah.
Correspondent Israël en de Palestijnse gebieden Lennard Swolfs:
"Hezbollah eist dat het Israëlische leger zich volledig terugtrekt uit Libanon. Pas daarna zal de beweging meewerken met het Libanese leger. Dat laat Hezbollah-leider Naim Qassem vandaag weten. Maar Israël weigert tot nu toe om zich volledig terug te trekken.
Het is onder deze omstandigheden lastig in te schatten hoeveel invloed het Libanese leger kan uitoefenen op Hezbollah. De militante beweging lijkt meer op een goed getraind leger, met jarenlange steun uit Iran. Bovendien is het de vraag hoeveel druk Iran op Hezbollah zal uitoefenen om zijn militaire macht in te perken."
Israël is niet van plan zich helemaal terug te trekken uit Zuid-Libanon. Premier Netanyahu en minister Katz van Defensie roepen momenteel vrijwel dagelijks dat er troepen zullen blijven in het zuiden van Libanon en dat die daar vrij kunnen opereren. Bij de gesprekken in Washington zou het een harde eis van Israël zijn om er te kunnen blijven.
Israëlische militairen in Zuid-Libanon zeggen echter dat hun bewegingsvrijheid in de praktijk wel zeer wordt beperkt. Ze mogen alleen reageren op een rechtstreekse dreiging van Hezbollah en geen preventieve aanvallen meer uitvoeren op bijvoorbeeld raketlanceerinstallaties.
Nieuw staakt-het-vuren
Afgelopen week werden Israël en Hezbollah het eens over een nieuw staakt-het-vuren. Bij de vorige overeenkomst tussen Israël en Libanon, in april, was Hezbollah niet betrokken, waarna de aanvallen gewoon doorgingen.
Ondertussen onderhandelen ook de VS en Iran over het beëindigen van de oorlog in de regio.
Correspondent Israël en de Palestijnse gebieden Lennard Swolfs:
"Een harde eis van Iran is dat de gevechten in Libanon stoppen en dat het Israëlische leger zich uiteindelijk terugtrekt. Aanvallen van Israël in het zuiden van Libanon kunnen daarom een breekpunt zijn in de onderhandelingen tussen de VS en Iran.
Ondanks de Israëlische aanvallen van vandaag lijkt het rustiger in Libanon. We zien niet meer de grootschalige aanvallen van afgelopen weken. De Amerikaanse druk op Israël lijkt hierbij een grote rol te spelen. President Trump is gebrand op een deal met Teheran en zal niet toestaan dat Netanyahu op dezelfde voet doorvecht in Libanon."
- Ministers op bezoek in Syrië: ook werken aan gedwongen terugkeer
Een hoge kabinetsdelegatie heeft vandaag een bezoek gebracht aan Syrië. Vicepremier Van den Brink (minister van Asiel en Migratie) en minister Berendsen (Buitenlandse Zaken) hebben in hoofdstad Damascus gesproken met onder anderen president Sharaa over de wederopbouw van het land na de val van het Assad-regime en het terugnemen van Syriërs die nu nog in Nederland zijn.
Nederland draagt al bij aan de wederopbouw van het land en wil die samenwerking nu verdiepen. Dat is ook in het belang van ons land, zegt het kabinet. Als Syrië weer stabiel wordt, is het ook makkelijker om Syriërs, die gevlucht voor het geweld naar Nederland zijn gekomen, te laten terugkeren.
De hoop is dat ze dat vrijwillig doen, maar Van den Brink en Berendsen hebben met de autoriteiten in Damascus ook gesproken over het mogelijk maken van gedwongen terugkeer. Dat moet dan gaan gelden voor Syriërs die aan het einde van hun asielprocedure te horen hebben gekregen dat ze niet mogen blijven. Het kabinet wil graag dat de Syrische regering die onderdanen terugneemt.
De NOS sprak de ministers na afloop. Van den Brink wijst erop dat er nog veel Syriërs in Nederland in procedure zitten. "Maar nu er een einde is gekomen aan de oorlog leiden die procedures vaak niet meer tot een verblijfsvergunning. Daarom zijn we op zoek naar nieuwe afspraken met Damascus."
'Hoopvolle verhalen'
Volgens de minister hebben de autoriteiten in Syrië er ook behoefte aan dat de mensen terugkeren. Ze kunnen een bijdrage leveren aan de wederopbouw. "Als je mensen spreekt dan hoor je ook hoopvolle verhalen, van mensen die de schouders eronder willen zetten en het land willen ontwikkelen."
De Syrische regering staat open voor gesprekken over het terugnemen van onderdanen die uitgeprocedeerd zijn, stelt Van den Brink. "Maar wel als onderdeel van een breder partnerschap dat ook over economische ontwikkeling en reconstructie van Syrië gaat." Damascus wil bijvoorbeeld graag profiteren van de Nederlandse kennis over landbouw.
Op dit moment verblijven er 150.000 Syriërs in ons land. Sinds de val van het regime van president Assad eind 2024 zijn er 1440 mensen vrijwillig teruggegaan naar hun thuisland. Om terugkeer te stimuleren krijgen volwassenen op dit moment een vergoeding van 3000 euro en kinderen 1800 euro.
Muhamad kreeg 2800 euro om terug te keren, en vertelde eind vorig jaar dat dat voor hem niet genoeg is:
Het gaat langzaam beter met Syrië, maar er moet nog veel gebeuren in het land, constateren de ministers. Ze hebben tijdens hun bezoek de afspraak gemaakt dat er een gezamenlijk comité komt om structureel te kunnen samenwerken op de onderwerpen wederopbouw, economische ontwikkeling en terugkeer. In dat comité komen ambtenaren van beide regeringen.
Minderheden
Minister Berendsen van Buitenlandse Zaken ziet het bezoek van vandaag als "een volgende stap om de diplomatieke banden tussen Syrië en Nederland aan te halen". De betrekkingen stonden lang op een laag pitje. Ook Berendsen ziet dat de overgangsregering van Sharaa voor grote uitdagingen staat. Hij benadrukt dat de rechten van alle minderheden moeten worden gerespecteerd.
Van den Brink en Berendsen hebben daarom vandaag ook gesproken met religieuze leiders uit de christelijke, Koerdische, druzische en alevitische gemeenschap in Syrië.
- Simpeler Europese belastingregels moeten bedrijven 8 miljard euro opleveren
De Europese Commissie presenteert vandaag maatregelen om de belastingregels in de EU te versimpelen en administratieve lasten voor bedrijven te verlagen. Het zou bedrijven in de Europese Unie een besparing opleveren van ongeveer 8 miljard euro.
Met het voorstel wil de Europese Commissie grensoverschrijdend beleggen binnen de Europese Unie stimuleren en daarmee de concurrentiekracht van de hele EU vergroten. De hoop is dat de bedrijven met het geld dat ze overhouden nieuwe investeringen doen.
"Als er een ding glashelder is, dan is het dat we ons ondernemersklimaat moeten bevorderen", zegt Eurocommissaris voor belastingen Wopke Hoekstra bij de presentatie van het plan.
Nu zijn er allerlei belemmeringen waardoor er volgens de Europese Commissie te weinig EU-breed wordt belegd, mede door de kosten die bedrijven maken. De nieuwe regels zouden vanaf 2029 moeten gaan gelden.
Een opvallend onderdeel van het plan is om bedrijven bij beleggingen in andere EU-landen vrij te stellen van dividendbelasting. Dat is de belasting die ze betalen wanneer ze als aandeelhouder van een ander bedrijf een winstuitkering krijgen.
Zorgen over Nederlandse begroting
Fiscaal experts waarschuwden eerder in De Telegraaf dat het plan grote gevolgen kan hebben voor de Nederlandse begroting. Het zou beleggers namelijk stimuleren om hun aandelen belastingtechnisch te verplaatsen, waardoor ze minder belasting hoeven te betalen.
Dat kunnen ze doen door hun aandelen onder te brengen in een bv, zodat ze in belastingbox 2 vallen. Naast het dividend-voordeel hoef je in box 2 namelijk ook minder belasting te betalen over je beleggingswinst, 31 procent tegenover 36 procent. Als meer beleggingen in box 2 vallen, betekent dat minder inkomsten voor de schatkist.
Volgens Hoekstra is die zorg onterecht. Hij verwacht dat kleine beleggers niet massaal bv's zullen oprichten voor een gunstiger belastingtarief. "Als je een bv wil oprichten kost dat je tussen 500 en 1500 euro aan notariskosten. Daarnaast heb je elk jaar een accountantsverklaring nodig. Dus voor relatief kleine beleggingen vraag ik me af of dat werkelijk aantrekkelijk zou zijn." Bovendien kan Nederland zelf het belastingstelsel aanpassen, zegt Hoekstra.
Steun van alle EU-landen nodig
Of het EU-belastingplan doorgaat moet de komende maanden blijken. Er is steun voor nodig van alle 27 EU-landen. Toch denkt Hoekstra dat het plan kan slagen. "We hebben van vrijwel alle lidstaten te horen gekregen dat we het leven voor bedrijven moeten versimpelen, dat we meer moeten investeren in innovatie en onderzoek en ontwikkeling (R&D)." Volgens Hoekstra voldoet het voorstel aan al die eisen. "Ik zou de lidstaten daarom willen vragen: kijk er met openheid naar."
Europarlementariër Lara Wolters (Pro) is kritisch op het voorstel. "Deze versoepeling van de belastingregels zijn een cadeau voor de allergrootste beleggers." Volgens Wolters wordt met de voorstellen passief vermogen beloond. "Wij vinden dat werken moet lonen."
Dirk Gotink (NSC) is blij met de plannen van de Commissie. Hij vindt dat het makkelijker en goedkoper moet worden te investeren in bedrijven binnen de EU. "Zo houden we onze start-ups in Europa en financieren we broodnodige innovatie."
- Ruim 15 jaar cel voor 'koelbloedige executie' in Amersfoort in 1996
Een man die ruim dertig jaar geleden een 26-jarige man in Amersfoort doodschoot, is in hoger beroep veroordeeld tot 15,5 jaar celstraf.
De nu 56-jarige verdachte dwong zijn slachtoffer te knielen en schoot hem daarna meermalen door het hoofd. "Een koelbloedige executie van een jonge man die nog een heel leven voor zich had", aldus het hof.
De zaak draaide om Mike Duif (26), die op 23 februari 1996 in zijn woning in Amersfoort werd doodgeschoten, meldt RTV Utrecht. Wie verantwoordelijk was voor de dood van Duif bleef lang onduidelijk, tot in 2020 een anonieme getuige zich meldde bij het coldcaseteam van de politie. Die tip leidde naar Dave L., van wie al in 1996 duidelijk was dat hij een motief had.
L. werd aangehouden in april 2022, meldde onder andere het tv-programma Opsporing Verzocht.
Meer bewijs
In het onderzoek dat volgde werd meer bewijs gevonden, omdat L. aan twee undercoveragenten opbiechtte dat hij Duif had doodgeschoten. Daarbij gaf hij ook informatie over het misdrijf die alleen de dader kon weten.
Al in 1996 werd duidelijk dat de verdachte een motief had om Mike Duif dood te schieten, stelt het gerechtshof vandaag. Er zijn meerdere getuigen die zeggen dat de twee voorafgaand aan het schietincident ruzie hadden. Uit het onderzoek bleek dat het slachtoffer en de verdachte geld verdienden met de handel in gestolen computeronderdelen. Vlak voor zijn dood had Duif daarmee een grote som geld verdiend.
Deurwaarder
De verdachte vond dat hij recht had op een deel van dat geld. Ook had hij geld nodig om een deurwaarder te betalen. Nadat Duif dood werd gevonden, miste er 13.000 gulden.
Hoewel het hof spreekt over een 'executie', kon het niet bepalen of de verdachte echt van plan was om Duif te doden. Daarom is er geen sprake van moord, aldus het gerechtshof. L. is nu veroordeeld voor gekwalificeerde doodslag, het opzettelijk doden van iemand om een ander strafbaar feit (diefstal van het geld) mogelijk te maken.
De celstraf van 15,5 jaar in hoger beroep is iets lager dan de 16 jaar die de rechtbank eerder oplegde. Dat heeft te maken met de duur van de gerechtelijke procedure, stelt het hof.
Naast de celstraf moet L. de moeder en zus van Duif een schadevergoeding betalen. Zij hebben zijn lichaam na zijn dood van dichtbij gezien en moesten het huis schoonmaken waar hij om het leven werd gebracht. De moeder en zus hebben daar lang last van gehad, stelt het hof.
- 33 mannen opgepakt in Frankrijk voor downloaden kindermisbruikmateriaal
Verspreid over heel Frankrijk zijn de afgelopen dagen 33 mannen opgepakt tussen de 37 en 79 jaar. Ze worden verdacht van het downloaden van een kinderpornografisch bestand op het internet, dat is gemaakt door de beruchte Australische pedoseksueel Peter Scully.
Op de gedownloade bestanden zijn beelden te zien van de marteling en verkrachting van drie kinderen. Het gaat om twee meisjes van destijds 11 en 12 jaar en een kind van 18 maanden. De beelden werden in 2012 door Scully gemaakt op de Filipijnen. Het materiaal circuleert al 14 jaar rond op het dark web.
De 62-jarige Scully staat bekend als een van de ergste kindermisbruikers van deze tijd. Hij werd in 2015 op de Filipijnen gearresteerd. Hij zit daar een levenslange gevangenisstraf uit voor mensenhandel en de verkrachting van minderjarigen. Daar kwam in 2022 nog 129 jaar gevangenisstraf bovenop. Ook zijn Filipijnse vriendin en twee compagnons werden schuldig bevonden aan kindermisbruik, mensenhandel en verkrachting.
Opsporingsoftware
De downloads in Frankrijk werden gedetecteerd met behulp van Amerikaanse opsporingssoftware, het zogenaamde Child Protection System. De arrestaties vonden plaats in de departementen Rhône, Bouches-du-Rhône, Seine-Maritime, Mayenne, Essonne, Val-d'Oise en rondom Parijs.
Een speciale afdeling van de politie is volgens Franse media weken met de operatie bezig geweest. De verdachten worden vervolgd voor bezit en verspreiding van kindermisbruikmateriaal. Er hangt hen vijf jaar gevangenisstraf en een boete van 75.000 euro boven het hoofd.
- Pauzes, water en goede planning, hoe werkend Nederland zich door de hitte sleept
"Vrijdag wordt het zo warm, daarover heb ik met mijn baas overlegd dat we helemaal niet werken. Dat is niet haalbaar, het is echt te warm", zegt een hovenier in de brandende zon terwijl hij een nieuw plein bij een basisschool aanlegt. Een deel van werkend Nederland zucht onder de hitte vandaag. Dat geldt vooral mensen die buiten werken, maar ook in de kantoortuin met airco is het oppassen.
Werknemers op bouwplaatsen, in de groenvoorziening en in de bezorging ontkomen niet aan de hitte. Hovenier Van Der Heijden is in Bleiswijk bezig met het aanleggen van het schoolplein. Zij nemen veel voorzorgsmaatregelen, waaronder grote flessen water en meer dan genoeg pauzes.
"Je moet goed voor jezelf zorgen", zegt een werknemer op de graafmachine. Zijn collega vult aan: "Het hoort bij het vak. Soms is het doorbuffelen, tanden op elkaar en doorgaan."
Ook op de bouwplaats van een nieuw gebouw van waterbedrijf Vitens in Driel wordt er rekening gehouden met de hoge temperatuur. Waar het gebouw moet komen is nu nog een open veld, er is geen schaduw. De werkdag is op de brandende hitte aangepast, zegt Gerard Roseboom, hoofd uitvoering van Dura Vermeer.
Vanaf 25 graden zijn er voor de werknemers sowieso extra drinkpauzes, in de keet staat een airco om af te koelen en boven de 30 graden worden de werktijden aangepast. Iets vroeger beginnen en stoppen uiterlijk om één uur in de middag, is de komende dagen hun ritme. Roseboom: "Daarna wordt de temperatuur in de bouwput zodanig warm dat het niet verantwoord is om fatsoenlijk te kunnen werken."
Een bouwer staat bovenaan de werkput. "Hier staat nog een beetje een briesje, maar beneden is het andere kost. Daar is het warm ja." Hij kan nog goed tegen de hitte, maar ziet dat collega's het zwaar hebben.
Geen haast
Als er speciale weersomstandigheden zijn kunnen werkgevers bij uitkeringsinstantie UWV een loonvergoeding aanvragen. Dat is een regeling rond 'onwerkbaar weer' en werd aan het begin van dit jaar door veel werkgevers aangevraagd. Toen waren de kou en sneeuwval oorzaak.
Afgelopen week klopten vooral bedrijven in de bouw aan bij het UWV. Sinds 18 juni heeft de instantie van 59 werkgevers verzoeken ontvangen voor 784 werknemers. Het grootste deel daarvan is toegezegd.
Ook bij Picnic worden maatregelen genomen om bezorgers te beschermen in de hitte. Dan gaat het onder andere om extra pauzes, extra tijd voor een bezorging. Bezorgers krijgen een pet, bidon en zonnebrandcrème mee op hun routes. Ook zijn er minder bezorgingen op het heetste moment van de dag.
Een bezorger van Picnic in Gouda ziet vandaag niet op tegen z'n routes. "Je hoeft je niet te haasten, het kan rustig."
Per cao verschilt het waar werkgevers rekening mee moeten houden in de hitte. Zo zijn dakdekkers verplicht hun werknemers UV-werende kleding te geven, zegt Redmer van Wijngaarden, bedrijfsarts en directeur medische zaken bij ArboNed.
De hitte heeft niet alleen op mensen die buiten werken effect, ook als je in een kantoor werkt kan je het warm hebben. Daar is het vaak beter qua temperatuur, maar pas wel op voor uitdroging. "De airco onttrekt vocht en daardoor wordt de lucht droger. Zorg dat je genoeg drinkt en luchtige kleding draagt."
De koelte van kantoor
Bij deelkantoor Mindspace in Utrecht zoekt een thuiswerker de koelte op. "De woonkamer is heel warm vandaag, hier is het lekker fris." Volgens vakbond De Unie, die onder andere personeel van banken en ASML vertegenwoordigt, is het klimaat bij kantoren over het algemeen goed geregeld. Zij krijgen geen klachten binnen van leden die in een te warm kantoor werken.
De hitte kan ervoor zorgen dat mensen tijdens het werk minder scherp zijn, zegt bedrijfsarts Van Wijngaarden: "Doe het rustig aan, neem iets meer tijd en gun jezelf wat ruimte."
- Rechter wil geen verder onderzoek naar politiemensen die in dossier Lisa keken
De rechter vindt dat er genoeg onderzoek is gedaan naar de 1678 politiemensen die na de moord op de 17-jarige Lisa uit Abcoude het dossier raadpleegden. Het moet nu weer over de zaak zélf gaan. Dat bepaalde de rechter vandaag tijdens de vierde pro- formazitting tegen de 23-jarige verdachte.
Net als bij de vorige pro-formazitting ging het ook vandaag weer lange tijd over al die politieagenten die in de interne systemen hadden gekeken, meldt stadszender AT5.
Die langdurige discussie is "tergend" en "onnodig belastend" voor de familie van Lisa, betoogde advocaat Wendy van Egmond bij de rechtbank. "Mijn cliënten lijden hieronder, er wordt een onmenselijke situatie gecreëerd", zei ze.
Snel verdachten opsporen
Begin maart liet de politie weten dat bijna 1700 politiemedewerkers informatie hadden opgezocht in de politiesystemen over de dood van Lisa "terwijl daar waarschijnlijk geen noodzaak toe was". Ze kregen een brief om opheldering te geven.
Al snel bleek dat veel genuanceerder te liggen. De korpsleiding van de politie en toenmalig justitieminister David van Weel boden hun excuses aan en de brief werd ingetrokken.
Privacy verdachte
Maar bij de vorige pro-formazitting eind april vroegen de advocaten van de 23-jarige verdachte toch om nader onderzoek. Zij zeiden te vrezen dat de privacy van de verdachte in gevaar is gebracht.
Twee officieren van justitie deden dat onderzoek en meldden vandaag dat er niets onoorbaars is gebeurd. Dat agenten het interne systeem raadplegen, is heel gebruikelijk, zelfs nodig, betoogden zij. Vooral als een verdachte nog voortvluchtig is, zoals na de moord op Lisa.
App op de telefoon
Alle agenten hebben daarvoor een app op de telefoon en zo'n 1400 agenten logden daar na de moord op 20 augustus vorig jaar op in. Twee dagen na de moord op Lisa was de informatie alleen nog voor betrokkenen bij het rechercheonderzoek te bekijken.
Er zit een verschil tussen de 1400 agenten die de twee officieren nu noemen en het aantal van 1678 die de politie eerder zelf noemde. De twee officieren van justitie stelden dat daar wellicht meer onderzoek naar zou moeten komen.
Maar de rechter had genoeg gehoord. Nader onderzoek hoeft nu niet plaats te vinden.
Half september is er een nieuwe pro-formazitting in de zaak. De afgelopen periode is de verdachte psychologisch onderzocht in het Pieter Baan Centrum. De resultaten van dat onderzoek worden op die volgende zitting besproken. Inhoudelijk wordt de zaak vanaf 22 januari volgend jaar behandeld.
- Rechtse Fujimori stevent af op winst bij presidentsverkiezingen in Peru
Bij de verkiezingen in Peru lijkt de rechtse presidentskandidaat Fujimori voldoende voorsprong te hebben behaald op haar tegenstander Roberto Sánchez. Daarmee lijkt ze zeker te zijn van een overwinning.
Het is de vierde keer dat Fujimori meedoet aan de presidentsverkiezingen. Volgens Peruaanse media zijn na de stembusgang van ruim twee weken geleden meer dan 99 procent van alle stemmen geteld, en is het verschil in de tweede ronde zo'n 43.300 stemmen tussen beide kandidaten.
Er moeten nog ongeveer 40.000 stemmen worden geteld. Daarmee kan Sánchez zijn tegenstander niet meer inhalen. Fujimori staat op 50,1 procent, Sánchez op 49,9 procent.
De Peruaanse kiescommissie roept pas halverwege juli de winnaar uit.
Nek-aan-nekrace
De presidentsverkiezingen waren al op 7 juni maar het duurde lang voordat de honderdduizenden stemmen uit het buitenland binnen waren en geteld. De afgelopen weken liep de strijd uit op een nek-aan-nekrace.
De linkse Sánchez heeft aangegeven de regering van de conservatieve Fujimori niet te zullen erkennen en beschuldigt de Peruaanse autoriteiten van fraude bij het tellen van de stemmen uit het buitenland. Hij wil dat de stemmen ongeldig worden verklaard, maar de kiescommissie weigert dat en ontkent dat er fraude is gepleegd. Sánchez heeft zijn aanhangers opgeroepen om komend weekend de straat op te gaan.
Ruk naar rechts
Fujimori is de dochter van de overleden oud-president Alberto Fujimori, die van 1990 tot 2000 Peru regeerde. Haar vader zat een celstraf uit van 25 jaar voor zijn betrokkenheid bij de moord op 25 Peruanen in de jaren 90. In 2023 kwam hij vervroegd vrij wegens gezondheidsklachten.
Met de overwinning van Fujimori schuift Latijns-Amerika verder op naar rechts. De recente presidentsverkiezingen in Colombia lijken ook gewonnen te zijn door een rechtse kandidaat. De ultrarechtse Abelardo de la Espriella haalde in de beslissende ronde met een kleine voorsprong meer stemmen dan zijn linkse tegenkandidaat.
De 47-jarige De la Espriella wordt gesteund door de Amerikaanse president Trump. Vorig jaar december won in Chili de conservatieve José Antonio Kast de presidentsverkiezingen. Ook Argentinië (Milei) en El Salvador (Bukele) hebben rechtse en Trump-gezinde leiders.
- Podcast De Dag: Hittegolf-consult van dr. Peter Kuipers Munneke
Nederland gaat gebukt onder hitte. Het KNMI heeft code oranje afgegeven en op veel plekken loopt de temperatuur op tot ver boven de 30 graden. Maar wanneer zijn hete dagen eigenlijk een hittegolf? En wat gebeurt er dan met ons land?
In deze podcast vertelt NOS-weerman en klimaatwetenschapper doctor Peter Kuipers Munneke hoe hij een hittegolf ziet aankomen in de weermodellen. Wanneer stelt hij de diagnose hittegolf? En dat het gevaar van de hittegolf niet alleen overdag als de zon schijnt op de loer ligt, maar juist de warme nachten heel belastend zijn voor de maatschappij. "Het betekent dat een arbeidsongeluk sneller op de loer ligt. Dat zijn goed gedocumenteerde gevolgen van langdurige hitte en slechte slaap. Zaak is om rustig aan te doen", aldus Kuipers Munneke.
Luisteren?
Deze aflevering van De Dag kun je beluisteren via NPO Luister en alle andere podcastkanalen. Bevalt het? Vergeet je dan niet te abonneren!
Volgens doctor Peter Kuipers Munneke is er geen medicijn voor de hittegolf, maar moeten we het vooral gaan zien als een chronische ziekte. "We moeten alles op alles zetten om het niet structureel erger te maken".
Reageren? Mail dedag@nos.nl
Presentatie en montage: Bart Tuinman Redactie: Lisa Konings Eindredactie: Rosanne Sies
- Leidenaar krijgt 21 jaar cel voor wurgen ex-partner met metalen ketting
Een man van 39 uit Leiden is veroordeeld voor het wurgen van zijn 30-jarige ex-partner met een metalen ketting. Hij kreeg een celstraf opgelegd van 21 jaar. De twee waren na veertien jaar uit elkaar gegaan en hadden twee kinderen.
Ze woonden nog in het ouderlijk huis van de man, waar hij haar op 29 januari 2024 om het leven bracht. Volgens de man ging het om zelfdoding, maar de rechtbank kwam tot de conclusie dat hij een vooropgezet plan had om de moord op zelfdoding te laten lijken.
Leven stond stil
Het slachtoffer maakte in 2023 een einde aan de relatie, na jaren van incidenten. Bij het afhandelen van de scheiding ontstonden veel conflicten. Zo appte de man de vrouw tot wel 600 keer per dag als ze op haar werk was. Ook was hij jaloers en hij was afhankelijk van haar als er dingen geregeld moesten worden.
De man had volgens de rechtbank duidelijk moeite met de breuk en het idee dat hij alleen verder moest. Hij zei tegen haar dat hij zich dood voelde vanbinnen en dat zijn leven stilstond. Hij stond op het punt in een huurwoning te trekken. Hij vond het onverteerbaar dat zijn gezin uit elkaar viel en dat hij weg moest uit zijn ouderlijk huis.
Ketting en hondenriem
Op de dag van de moord belde hij de hulpdiensten en zei dat zijn partner een zelfmoordpoging had gedaan. Agenten vonden haar met een ketting om haar nek waaraan een stuk van een hondenriem zat. Een ander stuk zat om een hoge verwarmingsbuis geknoopt. De vrouw werd naar het ziekenhuis gebracht, waar ze de volgende dag overleed.
Onderzoek leidde tot de conclusie dat zelfdoding onwaarschijnlijk was. De man had op zijn telefoon gezocht naar het knopen van een strop en naar rechterlijke uitspraken over zelfdoding. Ook schafte hij via een webwinkel een hondenriem aan.
Leed voor kinderen
Het Openbaar Ministerie kwam tot het oordeel dat sprake was van doodslag, maar de rechter acht moord bewezen, mede omdat de voorbereidingen over een langere tijd plaatsvonden en de man goed had kunnen nadenken over zijn daad en de gevolgen ervan. Daarnaast heeft hij de kinderen onherstelbaar leed aangedaan door een einde te maken aan het leven van hun moeder.
Volgens de rechtbank zijn uitlatingen die de man in de zaak over zijn ex-partner heeft gedaan bewezen onjuist en beschadigend voor de kinderen en familie van de vrouw. De rechtbank wijst ook op de maatschappelijke aandacht voor femicide.
- Bijna helft Nederlanders heeft geen vertrouwen in besteding defensie-uitgaven
De komende jaren gaat er meer overheidsgeld naar defensie. Bijna de helft van de Nederlanders heeft er geen vertrouwen in dat de overheid dat geld goed zal besteden. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van Instituut Clingendael, dat zich onder andere bezighoudt met internationale betrekkingen en defensie.
"Voor hogere uitgaven aan defensie is veel draagvlak, mensen zien echt de noodzaak", zegt hoofdonderzoeker Bart van den Berg. "Maar mensen vragen zich wel af of het Defensie lukt dat goed uit te geven." Volgens Van den Berg zijn twijfels over of het geld doelmatig wordt besteed legitiem. "Er gaat gewoon heel veel geld heen, dan is het dus een gezonde en reële vraag."
Dit onderzoek is nieuw, maar volgens de onderzoeker komen de resultaten niet helemaal uit de lucht vallen. "Ik vind dat percentage best logisch, het past bijvoorbeeld ook bij wat de Rekenkamer hier recent over schreef."
In mei publiceerde de Rekenkamer een rapport waaruit onder meer bleek dat Defensie de aanbestedingsregels niet altijd goed volgt, het gaat dan om grote bedragen.
Uitdaging
Volgens Van den Berg is het belangrijk dat de politiek met een goed antwoord komt op de vragen over de besteding. "Het is een gesprek over schaarste, het geld moet namelijk ergens anders vandaan komen. Ik denk dat duidelijk communiceren over de uitgaven de grote uitdaging gaat zijn, wil je draagvlak houden. Hier zit een duidelijk signaal in." Hij heeft wel de indruk dat Defensie dat serieus neemt.
Dat de defensie-uitgaven de komende jaren verder zullen stijgen, heeft onder andere te maken met de bestedingsnorm die NAVO-landen vorig jaar met elkaar afspraken tijdens de NAVO-top in Den Haag.
Daar werd besloten dat landen 3,5 procent van het bruto binnenlands product (bbp) moeten besteden aan defensie. Daar komt nog eens 1,5 procent bij voor andere uitgaven waar defensie van profiteert, zoals cyberveiligheid en de verbetering van wegen en bruggen. Samen komt dat dus uit op 5 procent van het bbp.
'Precies goed'
"Mensen vragen zich daarbij af waarom dat percentage niet hoger of lager is", zegt Van den Berg. Uit zijn onderzoek blijkt dat bijna een derde van de Nederlanders de 5 procent te hoog vindt. "Dat is een significante minderheid, vooral aan de flanken van het politieke spectrum. Ook met die mensen moet je in verbinding blijven", zegt hij. "Dat is niet hetzelfde als er naar handelen."
Een klein deel van de Nederlanders vindt de 5 procent juist te laag. "Dat is een redelijk uitzonderlijke positie, het is al erg veel geld." Ruim 40 procent van de Nederlanders vindt de NAVO-bestedingsnorm 'precies goed'.
Gevechtsbereidheid
Volgens de onderzoeker zorgen de investeringen ook niet direct voor een efficiëntere krijgsmacht. "Defensie is een stoomschip, geen sportwagen. Het kost tijd om die industrie nu weer op te bouwen. Hoe harder je gaat opbouwen, hoe meer inefficiëntie je gaat tegenkomen." Toch ziet hij in het totaalbeeld dus duidelijk wel meer draagvlak voor de verhoogde investeringen.
En niet alleen investeringen kunnen op draagvlak rekenen. Een deel van de Nederlanders is bereid zelf te vechten voor de verdediging van ons land. Onder 35- tot 64-jarigen gaat het om de helft. En onder jongeren, van 18 tot 35 jaar, is dat 48 procent. "Het idee dat Nederlanders niet staan voor hun belangen is dus niet waar", zegt Van den Berg. "Hoe dichter het bij huis komt, hoe meer mensen dat gaan voelen."
Toch zijn de Nederlandse percentages nog niet zo hoog als in bijvoorbeeld Finland, waar meer dan 70 procent van de 18- tot 25-jarigen bereid is voor het eigen land te vechten.
- Nederlanders willen label voor AI-muziek: 'Je moet weten waar je naar luistert'
Een groeiend aantal Nederlanders wil dat muziek gegenereerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) op streamingplatforms een label krijgt. Waar twee jaar geleden nog 59 procent verlangde naar een AI-label, wil tegenwoordig ruim driekwart van de Nederlanders dat.
Dat blijkt uit de Muziekmonitor van NVPI, de brancheorganisatie van de film- en muziekindustrie die jaarlijks onderzoek doet naar het muziekgebruik van Nederlanders.
De 2000 respondenten die meededen aan het representatieve onderzoek, vinden het ook steeds belangrijker dat muziek door een echt persoon wordt gemaakt. Dat percentage steeg in twee jaar van 68 naar 78 procent.
Hoe het komt dat men dat belangrijk vindt, is niet onderzocht. Maar op basis van andere onderzoeksresultaten blijkt de behoefte aan authenticiteit sterk aanwezig, zegt Eva de Vroome, woordvoerder van NVPI. "En dat heeft mogelijk weer te maken met de stortvloed van AI-nummers op streamingplatforms."
Recht op eerlijke informatie
Het aantal AI-nummers op muziekstreamingdiensten groeit ieder jaar. Volgens Deezer worden er dagelijks ongeveer 75.000 volledig door AI gegenereerde nummers geüpload naar het Franse streamingplatform. Dat is bijna de helft van alle dagelijkse uploads.
Van Spotify is niet bekend welk percentage van de bibliotheek uit AI-nummers bestaat. Wel heeft de streamingdienst recent een groen vinkje geïntroduceerd om geverifieerde menselijke artiesten beter te onderscheiden van AI-artiesten.
Michiel Laan is commercieel directeur van BumaStemra, de organisatie die de auteursrechten van componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers beheert. Laan noemt de behoefte aan het labelen van AI-muziek een goede ontwikkeling. "Transparantie is belangrijk. Mensen moeten weten waar ze naar luisteren en hebben recht op eerlijke informatie."
Hoe werkt AI?
Met kunstmatige intelligentie (vaak afgekort tot AI van artificial intelligence) 'leert' een computerprogramma om iets te doen of te maken aan de hand van voorbeelden. AI-bedrijven geven het programma voorbeelden, zodat het die kan herkennen. Dit heet het 'trainen' van kunstmatige intelligentie. Zodra dat is gelukt, kan je het AI-programma de opdracht geven om iets te maken dat lijkt op die voorbeelden. In de muziekwereld wordt de AI-app Suno veel gebruikt.
BumaStemra heeft contracten met streamingplatforms die elke twee jaar worden vernieuwd, zodat nieuwe ontwikkelingen worden meegenomen in de afspraken. "Kunstmatige intelligentie is daarin momenteel het belangrijkste thema. Ook in die gesprekken brengen we nadrukkelijk de wens naar voren dat AI-muziek gelabeld moet worden."
Sommige platforms zijn bereid hierin mee te bewegen, terwijl andere terughoudender zijn. Er zijn ook platforms zoals Deezer die AI-muziek al labelen en dit als een belangrijk speerpunt zien. Volgens Laan zou wetgeving kunnen helpen om de positie van echte muziekmakers te verbeteren.
"Europese wetgeving moet zorgen voor transparantie richting consumenten, maar ook richting ons", zegt hij. Volgens hem zouden streamingdiensten en AI-bedrijven verplicht moeten worden om aan te geven waarop hun modellen zijn getraind, zodat er een eerlijk speelveld ontstaat. "Daar bestaat nu nog veel onduidelijkheid over."
Wel ziet Laan ook vooruitgang, vooral Frankrijk loopt binnen Europa voorop als het gaat om maatregelen. Zo werkt BumaStemra samen met het Franse Deezer, waarbij muziekaanmeldingen worden onderzocht om te kijken of er volledig door AI gegenereerde muziek tussen zit. "Wat we terugkrijgen is dat een nummer bijvoorbeeld is gemaakt door Suno, waarna we gesprekken aangaan met degene die het heeft aangemeld."
Verschillen in genres
In de Muziekmonitor van NVPI valt verder op dat er in alle leeftijdsgroepen weerstand bestaat tegen AI-muziek. "Onder jongeren van 13 tot 17 jaar is die weerstand iets minder groot, maar vanaf 18 jaar zijn de verschillen tussen leeftijdsgroepen vrijwel verdwenen", zegt De Vroome van brancheorganisatie NVPI. In alle groepen blijft een meerderheid de voorkeur geven aan menselijke makers.
Er zijn wel verschillen tussen genres. Bij hiphop, R&B, dance en elektronische muziek is het gebruik van computers in de (post)productie het meest gangbaar, waardoor luisteraars er iets minder problemen mee hebben. De grootste weerstand tegen AI ziet NVPI bij luisteraars van jazz en klassieke muziek.
'Iets echt ervaren'
Ook de populariteit van vinyl is opnieuw zichtbaar in de Muziekmonitor. Mensen kopen vooral muziek die ze al kennen, in plaats van recent uitgebrachte muziek, om die opnieuw te beleven. Ongeveer 25 procent van de vinylverkoop verloopt online, maar het grootste deel wordt nog altijd in fysieke winkels gekocht.
Volgens De Vroome wijst deze ontwikkeling opnieuw op de waardering voor echtheid en authenticiteit. Mensen willen zelf kiezen waar ze naar luisteren, in plaats van dat streamingdiensten dit voor hen bepalen, blijkt uit het onderzoek.
"Hoe meer we online leven en AI opkomt, hoe meer we iets echts willen ervaren. Dat is ook positief nieuws voor artiesten. Hoe meer fans ze hebben, hoe meer ze verdienen, in plaats van dat 'nepartiesten' die inkomsten overnemen."
- Zorgen over ontsnapte aap uit Beekse Bergen: warmte geen probleem, eten vinden wel
De aap die ontsnapte uit zijn verblijf in Safaripark Beekse Bergen kan goed tegen de hoge buitentemperaturen, maar toch zal het dier buiten het park niet lang overleven, vreest Stijn Berger, bioloog bij het park. "We maken ons wel zorgen."
Het is voor het eerst dat een van de kuifmangabeys is ontsnapt, zegt de bioloog tegen Omroep Brabant. "De aapjes zitten daar samen met gorilla's. Ze zitten er al jaren en dat ging altijd goed. Maar als ze echt een keer springen en ze zwemmen de gracht over, dan zijn ze los. Ze zwemmen niet graag, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze het niet kunnen."
De aap is inmiddels gezien in Esbeek, een paar kilometer van het dierenpark:
Waarom de aap ervandoor ging, is niet te achterhalen. "Zo'n aapje kan ergens van schrikken, of er kan onrust zijn in de groep, of hij denkt gewoon: ik ga ervoor. Dat kunnen we niet weten."
De kuifmangabeys zitten in een verblijf met een gracht eromheen. "Zonder gracht wordt het al snel een soort kooi. Deze dieren wil je niet in kleine hokjes opsluiten. Dan liever zo", zegt Berger.
De aapjes zijn ongevaarlijk. Bij een ontsnapt dier zoals een hyena had het safaripark heel anders gehandeld, zegt de bioloog van het park. "Dan had het nooit zo lang geduurd natuurlijk. Dit is een aap die niks of niemand kwaad doet."
De aap zat eerst dagenlang in hoge bomen in het park. Het was daardoor moeilijk om het dier te verdoven met een verdovingspistool, zegt de bioloog. Afgelopen weekend besloot de mannelijke kuifmangabey zich buiten het park te wagen.
Voorkomen
"Natuurlijk wil je dat voorkomen, maar ze zijn zo snel en handig. Als zo'n aap via de bomen gaat, is hij makkelijker het park uit dan wij." Het park is sindsdien op zoek naar het dier, maar zonder succes.
De kans dat de aap zelf weer terugkeert naar het park, is klein. "Dat zou wel toevallig zijn. Hij houdt van blaadjes in bomen, dus wat dat betreft heeft dit aapje ons niet nodig nu. Het is ook wel lekker weer voor hem. Hij komt immers uit tropisch Afrika."
Toch kan hij in de gewone bewoonde wereld niet overleven en niet genoeg voedingsstoffen vinden. "Dat gaat dit dier op de lange termijn niet volhouden, dus we maken ons wel zorgen."
- Man opgepakt voor willekeurige mishandelingen van twee vrouwen in Utrecht
De politie heeft woensdag in Venlo een man aangehouden die verdacht wordt van het mishandelen van twee vrouwen in Utrecht. De mishandelingen vonden in de nacht van donderdag op vrijdag plaats. De vrouwen werden van hun fiets getrokken en in een nekklem genomen.
- Ministers hameren bij bezoek aan Syrië op (gedwongen) terugkeer vluchtelingen
Vicepremier en minister van Asiel en Migratie, Bart van den Brink, en minister Tom Berendsen van Buitenlandse Zaken hebben woensdag in Damascus met de Syrische president Ahmed al-Sharaa gesproken. Naast het aanhalen van de betrekkingen was de terugkeer van Syriërs een belangrijk gespreksonderwerp.
- Europa vestigt nieuwe hitterecords en kan er nóg meer verwachten
Europa zucht ook woensdag onder een intense hittegolf die zorgt voor nieuwe warmterecords, uitvallende elektriciteitsnetwerken, gesloten scholen en geannuleerde evenementen. De temperaturen lopen naar verwachting verder op tegen het einde van de week.
- Veel regen en onweer verwacht in Kansas City op wedstrijddag Oranje
Het Nederlands elftal krijgt rond en tijdens de WK-wedstrijd tegen Tunesië mogelijk te maken met zeer slecht weer. Er is veel regen en ook onweer voorspeld op de wedstrijddag in Kansas City, waar Oranje donderdag om 18.00 uur (lokale tijd) in actie komt.
- De olieprijs zakt gestaag, maar aan de pomp is dat nog niet te merken
Terwijl de prijs van Brentolie woensdag onder de 75 dollar (ruim 66 euro) per vat is gezakt, kruipen de prijzen aan de pomp juist iets omhoog. Dat komt onder meer doordat de dollar hoog staat.
- Trumps vredesplan in Gaza loopt vast: 'Zijn nooit aan tweede fase toegekomen'
Terwijl de ogen in het Midden-Oosten vooral gericht zijn op Iran en Libanon, ligt Gaza nog altijd in puin. Israël doodt regelmatig Palestijnen bij aanvallen. Het vredesplan van de Amerikaanse president Donald Trump lijkt dan ook een stille dood gestorven.
- Marieke Elsinga keert vanaf najaar terug als presentatrice bij RTL Boulevard
Marieke Elsinga keert vanaf dit najaar terug als presentatrice van RTL Boulevard. Dat maakte RTL woensdag bekend, kort nadat duidelijk was geworden dat ze stopt met de ochtendshow op Qmusic.
- Van chocomel tot zweet: hoe goed ken jij je lijf in deze hitte? Doe de quiz
Iedereen weet dat je deze week veel moet drinken en niet in de volle zon moet gaan sporten. Maar weet je ook wat deze warmte precies met je lichaam doet? En hoe je je lijf en leden optimaal koel houdt? Test je kennis met deze tien vragen.
- Twintig jaar cel voor 'koelbloedige liquidatie' in Hilversum in 2024
De rechtbank in Lelystad heeft woensdag de twintigjarige Thommy S. uit Hilversum twintig jaar cel opgelegd voor de moord in 2024 op Ozan Alakus. "Een doelbewuste en koelbloedige liquidatie", zei de rechtbank.
- Antwerpse automobilist gooit zakken met ruim 70.000 euro weg bij politiecontrole
Een automobilist is dinsdag in Antwerpen aangehouden omdat hij bij een politiecontrole twee zakken met contant geld probeerde weg te gooien. De bestuurder bekende dat hij het geld "van de ene naar de andere plaats" moest brengen.
- IOC gaat elke olympische sporter 8.800 euro geven: 'Dit is geen prijzengeld'
Deelnemers aan de Olympische Spelen krijgen voor het eerst directe financiële steun van het internationaal olympisch comité (IOC). De olympische beweging is van plan om elke olympiër 10.000 dollar (zo'n 8.800 euro) te geven.
- Nijmeegse student krijgt zes jaar gevangenisstraf voor meerdere verkrachtingen
Een student uit Nijmegen is door de rechtbank veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes jaar. De 23-jarige Finn P. heeft zich schuldig gemaakt aan vier verkrachtingen. De man nodigde de vrouwelijke slachtoffers uit in zijn studentenkamer en gedroeg zich vervolgens gewelddadig.
- Omwonenden eisen bij rechter meer invloed op miljardensteun aan Tata Steel
Een groep omwonenden van Tata Steel eist meer inspraak op de mogelijke miljardensteun van het kabinet aan de staalfabrikant in IJmuiden. Afspraken daarover mogen niet worden ondertekend totdat er meer duidelijkheid is over de gevolgen voor de gezondheid van omwonenden.
- Dirk Kuijt tekent na bliksemvertrek uit Dordrecht als assistent bij Fenerbahçe
Dirk Kuijt is woensdag definitief teruggekeerd bij Fenerbahçe. De 45-jarige Nederlander tekende in Istanboel een contract als assistent-trainer, nadat hij vorige week plotseling zijn afscheid had aangekondigd bij FC Dordrecht.
- Man opgepakt die vrouwen van fiets trok en mishandelde
De politie heeft vandaag een man opgepakt voor twee mishandelingen van vrouwen in Utrecht. De verdachte trok de slachtoffers van hun fiets en mishandelde ze fors, onder andere door een nekklem te gebruiken.
- Miljoenen voor Overvecht, maar effect van aanpak lastig meetbaar
In Overvecht lopen tientallen projecten om de wijk vooruit te helpen. De gemeente Utrecht investeert miljoenen euro's en krijgt daarbij steun van het Rijk. Maar wat al die projecten precies opleveren voor bewoners, blijft lastig vast te stellen, blijkt uit een voortgangsrapportage.
- Asielzoekers gearriveerd in Wijk bij Duurstede
De noodopvang voor asielzoekers in Wijk bij Duurstede is geopend. De vluchtelingen die de komende tijd in Sportcomplex Mariënhoeve verblijven zijn vandaag aangekomen. Dat meldt de gemeente Wijk bij Duurstede.
- Provincie Utrecht krijgt 27 miljoen euro minder van het Rijk
De provincie Utrecht gaat de komende jaren structureel minder geld krijgen van het Rijk. Per jaar komt er 27 miljoen euro minder uit het provinciefonds naar Utrecht. Dat komt omdat er nieuwe afspraken zijn gemaakt over de verdeling van het geld tussen de verschillende provincies.
- Natuurbrand in Den Treek geblust
In bosgebied Den Treek bij Leusden is vanmiddag een natuurbrand uitgebroken. Inmiddels is het vuur onder controle.
- Minderjarige jongen probeert fatbike af te pakken met mes, lukt niet, wordt wel opgepakt
De politie in Woerden heeft gisteren een minderjarige jongen uit Woerden aangehouden voor een poging tot beroving met een mes en een poging tot diefstal. Beide pogingen mislukten. Door omschrijvingen van slachtoffers kon de politie de jongen op het spoor komen.
- Ravage in tuincentrum nadat automobilist dwars door de planten heenrijdt
Een automobilist is vanochtend een tuincentrum in Mijdrecht binnengereden. Toen hij wegreed vanaf de parkeerplaats van het tuincentrum, reed hij dwars door het buitendeel van het tuincentrum, waar hij meerdere plantenbakken ramde.
- Door staking ligt ov stil: 'Ik viel in slaap in de trein en zit hier nu vast'
Een uitgestorven Utrecht Centraal, enkele reizigers slapend op bankjes en balende blikken richting de perronborden. Daarop is te zien: 'Rijdt niet door staking'. Door een staking in het openbaar vervoer reden er vanochtend geen treinen, bussen en trams van 04.00 uur tot 08.00 uur 's ochtends. Maar niet iedereen was daarvan op de hoogte.
- Discussie over agenten die in dossier Lisa keken voor familie 'tergend'
De advocaten van Chris Jude, verdacht van de moord op Lisa, willen meer weten over de politieagenten die in politiesystemen informatie over de zaak opzochten. De discussie hierover is voor de familie van de vermoorde Lisa "tergend", zegt hun advocaat.
- 7 studenten uit Gaza aangekomen in Utrecht voor studie aan UU
Na maanden van onzekerheid zijn zeven studenten uit Gaza aangekomen in Utrecht. Ze gaan een studie volgen aan de Universiteit Utrecht (UU). De studenten krijgen een studiebeurs en hulp bij bijvoorbeeld huisvesting.
- Gemeente vreest voor te weinig opvangplekken voor mensen bij koud weer
De druk op de winteropvang voor dak- en thuislozen in Utrecht neemt de komende jaren fors toe. De gemeente vreest dat er binnen drie jaar niet genoeg plek meer is om iedereen op te vangen.
- Zo houd jij je huis koeler tijdens de hittegolf
Wie nu nog een vaste airco wil om zijn huis te koelen is al te laat. Hoe houd je dan toch je huis een beetje leefbaar tijdens de hittegolf de komende dagen?.
- 112-nieuws: Minderjarige Woerdenaar opgepakt | Bosbrand in Den Treek
In dit blog houden we je op de hoogte van het laatste 112-nieuws uit de provincie Utrecht van woensdag 24 juni. Hier lees je updates over ongelukken, branden, verstoringen en misdrijven, maar ook over files en andere verkeersproblemen.
- Dierenambulance moet regelmatig uitrukken naar gebied dat niet van hen is: 'Dieren zijn de dupe'
Vind je in Nieuwegein een dier in nood, dan bel je de dierenambulance. Maar omdat Nieuwegein geen eigen dierenambulance heeft, moet die uit Woerden komen, een klein half uur verderop. Dat leidt tot problemen, zegt voorzitter Ko Schoenmakers van de dierenambulance uit het naastgelegen IJsselstein: "De dieren zijn steeds de dupe.".
- Amsterdamse (28) overlijdt op festival in Portugal; crowdfunding gestart voor uitvaart
Een 28-jarige Amsterdamse is maandag plotseling overleden tijdens een vakantie in Portugal. Sartianna Kasno, die in het verleden voor AT5 werkte, werd volgens lokale media onwel tijdens een festival in de plaats Crato. Reanimatie mocht niet meer baten. Een vriend is een crowdfundingactie gestart om haar lichaam naar Nederland te kunnen halen en de uitvaart te bekostigen.
De doodsoorzaak van Sartianna is nog onbekend.
Familie en vrienden zijn 'in diepe rouw', schrijven ze in een verklaring. "Het onverwachte verlies van Sartianna laat een enorme leegte achter." Omdat haar lichaam nog in Portugal is, wordt de familie naar eigen zeggen 'geconfronteerd met complexe administratieve procedures en hoge logistieke kosten'. De inzamelingsactie moet de zorgen daarover wegnemen. Er is inmiddels zo'n 29.000 euro opgehaald.
"Bekend gezicht in culturele sector"
Nabestaanden noemen Sartianna 'een geliefd en bekend gezicht in de Amsterdamse culturele en creatieve sector', onder meer door haar werk als producent bij Pakhuis de Zwijger.
"Ze stond in haar grote netwerk bekend als iemand die de kamer deed oplichten zodra ze binnenkwam. Met haar onuitputtelijke positieve uitstraling, warmte en gulle persoonlijkheid werd ze door velen op handen gedragen", zo staat in de verklaring. "Vrienden en bekenden omschrijven haar als een bron van licht in een wereld die soms zo donker kan zijn."
Sartianna werkte voorheen onder meer voor het AT5-programma Wij Zijn Amsterdam, waarin jonge Amsterdammers laten zien wat hen bezighoudt. In onderstaand item kwam ze aan het woord over verkiezingen, jongeren en sociale media:
- Bikkelen in de hitte: zo komen de portier, de visboer en de stratenmaker de dag door
Het advies om niet te veel in de zon te komen, is helaas niet voor iedereen haalbaar. Veel Amsterdammers moesten gewoon buiten aan het werk. Geen tropische temperaturen of aanstaande hittegolf die dat kon voorkomen. "Het is afzien."
De prijs voor slechtst-geklede-man, wat temperatuur betreft dan, gaat vandaag naar de portier van de Beurs van Berlage. Niet omdat het hem niet staat, maar omdat het niet helemaal toegespitst is op het weer van vandaag. "Deze jas is dezelfde als in de winter. Verder een lange broek en een stropdas. En deze pet ga ik niet afdoen, dan druipt alles zo naar beneden", lacht hij.
Bij de visboer op de Dappermarkt zijn de blokken ijs niet aan te slepen. "We hebben veel extra ijs nodig. Om alles koel te houden, pakken we alle vis helemaal in. Verder moeten wij ook koel blijven. We zweten ons gek." De stratenmakers op de Sarphatistraat stoppen vandaag een uurtje eerder. "Het asfalt is een graad of zestig. Straks gaan we ijs halen, want het is wel een beetje afzien hier."
- Gewonde in bosschages bij Muiderpoortstation blijkt 28-jarige Amsterdamse
De identiteit van de vrouw die gisteravond gewond werd gevonden in de bosschages vlak bij het Muiderpoortstation is bekend. Ze is 28 jaar en komt uit Amsterdam, meldt de politie.
Een voorbijganger trof de vrouw rond 18.00 uur aan in de bosschages langs de Insulindeweg in Oost. Ze was niet aanspreekbaar toen ze naar het ziekenhuis werd gebracht. De politie houdt er rekening mee dat ze mogelijk slachtoffer is geworden van een misdrijf.
Omdat ze geen identiteitsbewijs bij zich had, wist de politie aanvankelijk niet wie ze was. Daarom werd een signalement van de vrouw gedeeld. Inmiddels is haar identiteit dus bekend.
Wat er met de vrouw is gebeurd, wordt nog onderzocht. De politie roept mensen die meer weten op zich te melden.
- Liveblog extreme hitte: Wegdek A10 zo'n 46 graden, verkoeling zoeken in de Amstel
De komende dagen krijgt de stad te maken met een hittegolf. Vanaf woensdag 12 uur heeft het KNMI code oranje afgegeven vanwege de hoge temperaturen. Vrijdag wordt het volgens Weeronline zelfs 37 graden. In dit liveblog volg je alles over de hitte. Heb je een tip of mooie foto of video? Stuur die ons via 0651190938!
De temperatuur van het wegdek op de A10 is rond 18.00 uur opgelopen tot maximaal 46 graden Celsius. Dat blijkt uit gegevens van Rijkswaterstaat.
Toch hoeven we niet te vrezen voor situaties zoals die in Frankrijk, waarbij het asfalt in sommige gebieden smelt door de hoge temperaturen. "In de rijkswegen in Nederland zit veel holle ruimte. Het wegdek hoeft in warme omstandigheden niet gekoeld te worden", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
Wel geldt er vanwege de hitte een zogenoemd hitteprotocol. Daarbij brengt Rijkswaterstaat automobilisten die met pech langs de snelweg staan zo snel mogelijk naar een andere plek, zoals een tankstation.
De thermometer in de stad tikte om 15.30 uur 33,7 graden Celsius aan. Dat blijkt uit het officiële meetstation bij Schiphol, zegt een meteoroloog van Weeronline. Vanwege de hoge luchtvochtigheid voelt het volgens haar aan als 36 graden. "Het kan dat de temperatuur de komende uren nog iets stijgt, maar ik verwacht met maximaal een halve graad."
Vandaag is volgens Weeronline zelfs officieel de warmste 24 juni ooit gemeten. In De Bilt bereikte het kwik om 14.30 uur 32,8 graden, de hoogste temperatuur sinds de metingen begonnen in 1901. Landelijk is het met 35,4 graden nog warmer. Of ook in Amsterdam een officieel record is verbroken, kon Weeronline niet zeggen.
Waternet laat aan AT5 weten dat de geplande werkzaamheden op de Sanderijnstraat in Bos en Lommer zijn verplaatst. Bewoners ontvingen gisteren een brief dat ze het donderdag een groot deel van de dag zouden moeten doen zonder kraanwater. Een woordvoerder van Waternet laat weten dat de werkzaamheden ergens volgende week worden uitgevoerd, wanneer de temperaturen minder hoog zijn.
Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste nacht ooit wordt in Nederland. Het weerinstituut spreekt van een 'zeer uitzonderlijke situatie'.
Stadspashouders kunnen van woensdag tot en met zaterdag zwemmen in de zes buitenbaden van Amsterdam vanwege de extreme hitte. Normaal kost dat met een stadspas een euro, maar tijdens code oranje is dat voor hen gratis. In het Flevoparkbad, het Brediusbad, het De Mirandabad, het Noorderparkbad, het Optisport Sloterparkbad en Sportplaza Mercator kunnen zij kosteloos badderen.
''“Het warme weer de komende dagen is een serieus gezondheidsrisico", zegt wethouder Sofyan Mbarki (Sport). "Iedere Amsterdammer verdient verkoeling op warme dagen, je portemonnee mag niet bepalen of je wel of niet verkoeling kunt vinden in een zwembad.'' Vorig jaar waren er ook drie dagen waarop gratis kon worden gezwommen. Daar maakten toen 6600 van de ruim 130.000 stadspashouders van het zwemvoordeel gebruik.
Het RIVM heeft een smogwaarschuwing afgegeven voor woensdag en donderdag. Op sommige plekken in het land kan de luchtkwaliteit 'slecht' worden. In Amsterdam is de verwachting dat de luchtkwaliteit in ieder geval 'onvoldoende' zal zijn.
Mensen die gevoelig zijn voor smog kunnen hier last van hebben. Dat zijn vooral kinderen, ouderen en mensen die last hebben van luchtwegaandoeningen, zoals astma. Zij worden geadviseerd binnen te blijven en zware inspanning te beperken. Irritatie aan ogen, neus en keel kan extra voorkomen.
Op zonnige dagen kan er een ophoping van luchtvervuiling ontstaan, vooral als er weinig wind staat. Vervuilende stoffen zoals stikstofoxiden en organische stoffen worden onder invloed van het zonlicht omgezet in ozon. Die hoge concentratie ozon noem je 'zomersmog'. Ook vrijdag kan die smog mogelijk voorkomen.
De NS rijdt met minder treinen vanwege de extreme hitte de aankomende dagen. Er rijden minder treinen op het traject Amsterdam - Den Haag, maar ook zullen er minder treinen van en naar Schiphol gaan. Morgen zal het openbaar vervoer ook beperkt worden door een landelijke staking. Vanaf 8.00 uur zal het OOV pas rijden en ook later op de dag zullen er vertragingen zijn.
De NS vreest deze week voor oververhitting van de treinen. "Vooral als het 's nachts ook warm blijft en een trein niet kan afkoelen, kunnen storingen optreden", zegt de spoorwegorganisatie. Vooral bij dubbeldekkers kunnen onderdelen verhit raken. Ook wordt reizigers geadviseerd water mee te nemen. "En let een beetje op de mensen om je heen."
Volgens meteoroloog Matthijs van der Linden van Weeronline moeten Amsterdammers zich opmaken voor een paar pittige dagen. "Dit wordt een hele nare", vertelt hij. Vooral 's nachts krijgen we het zwaar, omdat het kwik niet onder de 20 graden komt. "Dan beginnen we de dag eigenlijk al oververhit", aldus Van der Linden. "En daarna krijgen we gedurende de dag te maken met nog hogere temperaturen."
"We moeten erdoorheen", aldus Van der Linden. "Zo simpel is het." Hij geeft alle Amsterdammers mee: "Voorkom inspanning."
- Nieuwe UB geëvacueerd vanwege wateroverlast, sprinklerinstallatie defect
De nieuwe universiteitsbibliotheek van de UvA op het Binnengasthuisterrein is vanmiddag ontruimd vanwege een defect sprinklersysteem, een automatische brandblusinstallatie. Dat bevestigt een woordvoerder van de universiteit.
AT5 kreeg rond 15.15 uur een tip van een student over een 'grote lekkage' in de UB aan de Vendelstraat. Op beelden is te zien dat tientallen mensen voor de deur staan.
Volgens de UvA-woordvoerder is er door het defect veel wateroverlast en was er geen andere optie dan de bibliotheek te evacueren en vervolgens te sluiten. Vandaag gaat de UB niet meer open. Of die morgen wel weer toegankelijk is, is nog onduidelijk.
De UB opende in september na een jarenlange verbouwing. Begin deze maand won het gebouw nog de Amsterdamse Architectuurprijs als 'inspirerend voorbeeld' voor de toekomst van stedelijke ontwikkeling.
De oorzaak van het defect is onbekend.
- Sporters al vroeg actief op Veemkade: "Als je aan einde van de dag gaat eindig je eerder op het terras"
Terwijl veel Amsterdammers om half zeven 's ochtends nog op een oor lagen, waren op de Veemkade de eerste sporters al volop in beweging. Door het warme weer kiezen veel hardlopers en andere sporters ervoor om hun training naar de vroege ochtend te verplaatsen.
AT5 nam in de vroege ochtend een kijkje op de Veemkade en trof daar opvallend veel sporters. "Het is behoorlijk warm, daarom gingen we om 6.45 uur. Dan is het nog niet te heet", vertelt een hardloper.
"Het geeft me energie, even loskomen en lekker wakker worden", zegt een sporter die er dan al bijna een uur hardlopen op heeft zitten. "Als je aan het einde van de dag gaat sporten, eindig je eerder op het terras dan in de sportschool."
Een pilates-instructrice merkt ook verschil: "Gisteren gaf ik ergens anders les en om half zeven zat de les al helemaal vol."
- Rechtbank maakt voorlopig einde aan discussie over privacyrel onderzoek moord Lisa
Tijdens de vierde pro forma zitting in de zaak Lisa ging het vandaag opnieuw over de vraag welke politiemensen in de systemen keken. De advocaten van verdachte Chris Jude wilden meer informatie over welke politiemensen informatie uit de systemen hadden bevraagd, maar volgens hen is de beantwoording van het Openbaar Ministerie niet voldoende. Wendy van Egmond, advocaat van de nabestaanden, noemt de situatie 'onmenselijk voor de nabestaanden in de zaal'.
De advocaten van Chris Jude willen weten waarom 1678 medewerkers van de politie informatie hebben opgevraagd in de systemen van de politie. Zij deden tijdens een vorige zitting het verzoek aan de rechtbank om dat nader onderzoek. Het Openbaar Ministerie kwam daarop met antwoorden, maar volgens de verdediging is maar één vraag 'genoegzaam' beantwoord. De advocaten willen de informatie boven tafel krijgen, zodat ze kunnen onderzoeken of er sprake is geweest van een schending van de rechten van hun client Chris Jude.
Moord op Lisa
Het is een bijzaak in het onderzoek naar de moord op de 17-jarige Lisa door Chris Jude. Vorig jaar augustus bracht hij haar om het leven toen ze na een nachtje stappen op het Leidseplein naar haar huis in Abcoude fietste. Jude wordt daarnaast verdacht van een verkrachting op de Weesperzijde en een poging daartoe.
Het Openbaar Ministerie was het niet eens met de kritiek van de verdediging. De officieren stellen dat er niet op grote schaal functioneel informatie is bevraagd in het onderzoek en hopen dat de zittingen weer kunnen gaan over de strafzaak, zo vertelden ze. De advocaat van de nabestaanden noemde de discussie voor de familie tergend en onnodig belastend. "Mijn cliënten lijden hieronder, er wordt een onmenselijke situatie gecreëerd."
De rechtbank concludeerde aan het einde van de zitting dat zij de informatie die het Openbaar Ministerie heeft aangeleverd, voldoende vindt en dat er geen nader onderzoek plaats hoeft te vinden. Daarmee lijkt er in ieder geval voorlopig een einde te komen aan de discussie.
Half september is een nieuwe pro forma zitting in de zaak. De afgelopen periode is Chris Jude psychologisch onderzocht in het Pieter Baan Centrum. De resultaten van dat onderzoek worden op die volgende zitting besproken. De zaak wordt begin volgend jaar inhoudelijk behandeld.
- Kersverse wethouder Esmah Lahlah zoekt nog een fiets, een huis en een vaste boulderhal
Onderwijswethouder Esmah Lahlah is nieuw in de stad en in de Stopera. Dus hoog tijd om haar iets beter te leren kennen. In de boulderhal horen we dat ze traint voor een marathon en gek is op het levenslied. "Als er ergens Bloed, Zweet en Tranen opkomt, ga ik springen en zing ik heel hard mee."
Vanaf een meter of vier hoog vertelt de 46-jarige Esmah Lahlah dat het boulderen in een onbekende hal wel wat weg heeft van het wethouderschap. "Een nieuwe omgeving, toch vertrouwd en net zo fijn." Lahlah was jarenlang wethouder in Tilburg. Daar had zij net als in Amsterdam de portefeuilles Onderwijs en Jeugd & Kansengelijkheid. Ze zegt er alles aan te willen doen dat alle Amsterdamse kinderen in alle wijken dezelfde kansen kunnen krijgen.
De afgelopen jaren zat zij namens PRO in de Tweede Kamer. Op dit moment woont ze nog in Tilburg. Zodra haar kind op kamers gaat ergens de komende maanden, zal ze de overstap naar Amsterdam maken. Een favoriet stadsdeel heeft ze nog niet. "Misschien dat ik in het begin gewoon ga huren en op die manier Amsterdam tot me neem. Er zijn hele leuke wijken en het is ook moeilijk kiezen. Al is er met de woningnood - zelfs als wethouder - niet altijd iets te kiezen", vertelt ze.
Ze kijkt nu al uit naar het wonen in de stad. "Ik ben nu alle koffiebarretjes aan het afgaan, maar als er nog evenementen, clubjes, of festivals zijn die mensen willen tippen: heel graag. Stuur me vooral een bericht via Instagram. Ik ben de stad dus echt nog aan het ontdekken", vertelt ze.
Dat Lahlah geen binding heeft met de stad zorgde bij haar aanstelling ook voor kritiek. Daarover zegt ze nu: "Ik ga niet doen alsof ik al een Amsterdammer ben. Maar dit is altijd een stad geweest met mensen die hier geboren zijn en met mensen die hier een toekomst hebben gevonden. En ik hoop echt dat ik bij die laatste groep hoor en dat Amsterdammers me gaan omarmen en dat ik een van hen word."
- Gewonde vrouw aangetroffen in bosschages bij Muiderpoortstation, politie op zoek naar identiteit
In de bosschages langs de Insulindeweg in Oost, vlak bij het Muiderpoortstation, is gisteravond een gewonde vrouw gevonden. De politie houdt er ernstig rekening mee dat ze slachtoffer is geworden van een misdrijf en weet nog altijd niet wie ze is.
De vrouw werd rond 18.00 uur gevonden door een voorbijganger. Ze was niet aanspreekbaar en moest vanwege haar verwondingen overgebracht worden naar het ziekenhuis. Ook was ze niet in het bezit van een identiteitsbewijs, waardoor de politie niet kon achterhalen wie ze is.
De politie vraagt getuigen om zich te melden. Ook mensen die denken te weten wie de vrouw is, wordt gevraagd om contact op te nemen. Ze deelden een signalement van de vrouw.
- Kritiek op chaotische benoeming stadsdeelbestuurders: "Kloof bestuur en burger kan niet groter"
De benoemingen van stadsdeelbestuurders voor de komende vier jaar verloopt uitermate chaotisch. Vorige week trok Brahim Abid (beoogd voorzitter Nieuw-West, PRO) zich enkele uren voor zijn hoorzitting terug, omdat hij wethouder in Utrecht mag worden. Gisteravond stemde stadsdeelcommissie Zuidoost tegen de voordracht Vincent de Kom (PRO) en Rosamunde Dors (PRO) tot bestuurders. Vanmorgen vond er debat plaats in de gemeenteraad, waar maar weinig werd opgehelderd en de hete aardappel hoe serieus de Stopera de stadsdelen nu écht neemt, werd vooruitgeschoven.
Na de presentatie van het coalitieakkoord begin deze maand droegen de twee coalitiepartijen PRO Amsterdam en D66 hun beoogd bestuurders voor de stadsdelen voor.
Wat direct opviel: Zuid, Oost, West en Centrum gingen terug van drie naar twee bestuurders (Nieuw-West, Zuidoost en Noord houden er wel drie) en er vond een heuse stoelendans plaats. Zo werd voorgesteld om Emre Ünver van Nieuw-West naar Oost te verhuizen, en Brahim Abid zou van Noord naar Nieuw-West gaan, als het aan de coalitie lag. Lotte Terwel zou ook van Centrum naar Nieuw-West gaan en daar bestuurder worden.
Dat waren althans de plannen. Waar normaal gesproken de hoorzittingen en benoemingen van de beoogd bestuurders een formaliteit zijn, is dat het nu allesbehalve. Daan Wijnants (VVD) herinnerde de gemeenteraad er nog wel aan dat zijn partij vier jaar geleden hetzelfde meemaakte: Stijn Nijssen werd bij wijze van experiment voorgedragen als bestuurder in Zuid, maar kon niet op draagvlak rekenen bij de stadsdeelcommissie. In Zuidoost kwam er wel een bestuurder namens Bij1.
Op laatste moment teruggetrokken
Dan nu de huidige situatie. Abid zou dus voorzitter worden in Nieuw-West, maar hij trok zich vorige week onverwacht terug toen de kans zich voordeed om namens PRO Utrecht toe te treden tot het Utrechtse college. Een kans die hij niet kon laten gaan, zo vindt hijzelf.
De keuze van Abid leidde tot veel frustratie in de politiek. Oppositiefracties van de stadsdeelcommissie noemde het 'onacceptabel' dat Abid zo kort voor de hoorzitting een andere bestuurlijke positie gaat bekleden. In de raad vroegen Denk, Bij1 en Ja21 een spoeddebat aan omdat 'dit raakt aan de bestuurlijke continuïteit in een stadsdeel met grote opgaven.'
"Voorzitter, de vraag 4 jaar te blijven zitten, werden Haagse spelletjes genoemd (rondom komst wethouder Esmah Lahlah, red.). Nou, ik noem dit Amsterdamse spelletjes, gewoon gelijk weggaan", sneerde Sytze Rijpkema (Ja21) naar de coalitiepartijen.
Ook Tofik Dibi (Bij1) ging er stevig in. "Als er morgen verkiezingen in Nieuw-West zouden zijn, denk ik dat er nog minder mensen gaan stemmen. Het disrespect richting de bewoners en medewerkers is lelijk. Wat deze stoelendans extra pijnlijk maakt, is dat deze georkestreerd lijkt door meneer Mabrki die zelf het Masterplein onder zijn hoede neemt."
PRO Amsterdam heeft inmiddels nieuwe stadsdeelbestuurders voor Nieuw-West voorgedragen. Lotte Terwel moet nu voorzitter worden en Loubna El Fahim bestuurder. Vraag is of zij voldoende steun gaan krijgen van de stadsdeelcommissie morgenavond bij de hoorzitting.
Süleyman Koyuncu (Denk) vroeg dat zich ook af in het debat in de raad. "Wij hebben een sollicitatieprocedure gevolgd en zijn trots op deze personen", reageerde Yasmine Bentoumya (PRO Amsterdam). Zij vertelde ook het debat 'ingewikkeld' te vinden. "Er is een actualiteit aangekondigd over vertrek van een aangekondigd stadsdeelbestuurder, maar onder dat voorwendsel gaat het nu over allerlei andere zaken", aldus Bentoumya.
Chaos Zuidoost
Daarmee doelde Bentoumya op onder andere het gegeven dat verschillende raadsleden ook de ontstane situatie in Zuidoost aanhaalden. Gisterenavond werd daar de bestuurlijke chaos compleet toen met de kleinst mogelijke meerderheid stadsdeelcommissie Zuidoost tégen de voordracht van beoogd stadsdeelvoorzitter Vincent de Kom en stadsdeelbestuurder Rosamunde Dors stemden.
Dibi: "Mevrouw Dors en meneer De Kom, dit verdienen jullie niet. Ik hoop dat er na de initiële schok dat ruimte ontstaat dat het signaal niet voor hen geldt. Wij geloven dat, er is geen twijfel bij ons, de belangen van Zuidoost in hun hart zit."
Volgens Bij1 kan het signaal uit Zuidoost niet anders geduid worden van een dieper liggende onvrede. "We moeten erkennen dat een bestuurlijk stelsel - wat nabijheid moest creëren - bij elke evaluatie tekortschiet. Gevraagde en ongevraagde adviezen kunnen te makkelijk afgeschoten worden."
Vanwege de vorm van het debat in de gemeenteraad, moest Halsema namens het college antwoord geven. Zij vertelde begrip te hebben voor het feit dat Abid voor de wethoudersfunctie in Utrecht gaat. "Afgelopen zaterdag was het Veteranendag. Abid heeft lang gediend voor Nederland en daarna altijd de publieke zaak heeft gediend. Hij had beter een briefje kunnen sturen, maar er was nog geen hoorzitting geweest of benoeming. Ik denk dat we trots op hem mogen zijn en ik wil hem heel veel succes wensen."
De reactie van Halsema schoot Dibi in het verkeerde keelgat. "De kloof tussen bestuur en burger kon niet groter als ik de burgemeester hoor." Hij vertelde andere verhalen 'op straat' te horen. Halsema op haar beurt: "Ik wist niet dat de heer Dibi voxpopjes zette tegenover democratische regels."
De burgemeester zei wel dat raadsleden haar wakker mogen maken om een debat te voeren over het bestuurlijke stelsel in Amsterdam.
"Debat prematuur"
PRO Amsterdam en D66 hadden in eerste instantie niet het voornemen om überhaupt een inbreng te doen tijdens het debat, maar deden dit na oproep van de oppositie alsnog. "Ik vind dit debat zwaar prematuur. Ik doe een oproep aan iedereen: neem jezelf serieus", zei Rob Hofland (D66). Hij wilde nu eerst de stadsdeelcommissies aan het woord laten, alvorens de raad er over verder spreekt. PRO Amsterdam sloot zich daarbij aan.
Uiteindelijk schoot niemand echt iets op met het gevoerde debat. "Er wordt nu een procedureel debat van gemaakt, terwijl de onderliggende vraag, kijkend naar wat er in Zuidoost en Nieuw-West is gebeurd, gaat over vertrouwen. Het signaal dat zij geven, geven ze niet voor niets. De manier waarop deze bestuurders zijn aangewezen, wat bijna leek op een aantal namen uit een hoge hoed trekken per stadsdeel, draagt daar niet aan bij", besloot Juliet Broersen (Volt).
Morgenavond bespreekt Nieuw-West dus de nieuwe voordrachten van bestuurders. Hoe het nu verder moet in Zuidoost (waar twee bestuurders geen meerderheid kregen van de commissieleden), is nog niet duidelijk. Wanneer de raad de dieperliggende onvrede over de positie van stadsdelen bespreekt, moet nog blijken. Volgende week komt de gemeenteraad weer samen en dan zouden ook de stadsdeelbestuurders officieel geïnstalleerd moeten worden.
- Het AT5 Nieuws van woensdag 24 juni
Sommigen moeten buiten werken in deze hitte, en we maken kennis met de kersverse wethouder Esmah Lahlah. Dat en meer in het AT5 Nieuws van woensdag 24 juni
- Het Weer van 24 juni
Het Weer van woensdag 24 juni 2026.
- Ergernis, maar ook begrip voor ov-staking: "Het tijdstip is wel redelijk"
Door de landelijke staking in het openbaar vervoer gingen treinen, metro's, trams en bussen vandaag pas vanaf om 8.00 uur rijden. Op Amsterdam Centraal stonden enkele tientallen reizigers die gedupeerd waren door de staking, maar naast ergernis was er onder hen ook begrip voor de actie.
Vakbond FNV had de staking aangekondigd, omdat ze willen dat de bezuinigingen op de sociale zekerheid van tafel gaan. Ook medewerkers van het GVB deden mee aan de staking. De pont ging wel gewoon.
De latere start werkt door in de rest van de dienstregeling de gehele dag. Volgens het GVB moeten reizigers rekening houden met een 'afwijkende en minder voorspelbare dienstregeling'. "We doen er alles aan om de dienstregeling zo snel mogelijk en zo stabiel mogelijk op te starten."
Extra nacht geboekt
Een reiziger uit Nijmegen laat op Centraal Station aan AT5 weten dat ze een extra nacht in Amsterdam heeft geboekt, zodat ze haar trein naar Londen kan halen. "Ik heb zes maanden geleden geboekt, maar het is nog niet zeker of het gaat lukken", laat ze weten. Toch heeft ze wel begrip voor de actie. "Ik vind het prima dat ze staken, en ik moet zeggen dat het tijdstip ook wel redelijk is."
- Toeristen opgelicht door Roemeense nepagenten bij station Sloterdijk
Rond station Sloterdijk zijn meerdere keren toeristen opgelicht door nepagenten uit Roemenië. Ze spraken de toeristen aan om hun portemonnees te 'controleren', waarna ze er geld uithaalden. De politie heeft drie mensen kunnen aanhouden.
De eerste melding van de oplichtingstruc kwam uit februari van dit jaar. De oplichters zeiden agenten in burger te zijn en identificeerden zichzelf met een badge. Ze vertelden de toeristen dat er veel vals geld in omloop zou zijn, daarom moesten ze de portemonnee van de slachtoffers inzien. De oplichters konden zo de portemonnee leeghalen.
Uiteindelijk zijn er drie mensen slachtoffer geworden. Na politieonderzoek kon het drietal vorige week worden aangehouden. De verdachten zijn 35, 39 en 54 jaar en komen alle drie uit Roemenië.
Het is niet de eerste keer dat toeristen rond station Sloterdijk slachtoffer zijn van nepagenten. In 2024 werden er ook al drie mensen aangehouden voor soortgelijke oplichting.
|
- Today's news in 10 minutes
August 23, 2024
- A mom with a license plate that reads 'PB4WEGO' wins a battle with the state to keep it
If you're a parent, the conversation with the kids as you head out the door for a car ride probably starts like this: "Did you go to the bathroom?"
- CNN Heroes Legal Disclosures 2024
Eligibility: In order to be eligible for the CNN Heroes Awards Program (the "Awards Program"), nominees must be at least thirteen (13) years of age or older as of December 11, 2023.
- 3 alleged gang members and an associate charged in the fatal shooting of an off-duty LAPD officer
Federal prosecutors charged three gang members and one gang associate Thursday in the fatal shooting of off-duty Los Angeles Police Department officer Fernando Arroyos during an attempted robbery.
- What to do if your flight is canceled or delayed
Here are some expert tips about what travelers should do when flights are delayed or canceled.
- US job growth slowed in June, latest employment data shows
Live coverage of the June jobs report has now ended. The US economy added 206,000 jobs in June and the unemployment rate rose to 4.1%, according to the Bureau of Labor Statistics.
- Dare to bare: 24 of the world's best nude beaches
From big-city bays to secluded shores, there are hundreds of beaches where you can legally frolic while naked. If you're so inclined, strip off that bathing suit and enjoy 24 of the best nude beaches around the world.
- Glastonbury Festival fashion history: Remember when Kate Moss wore rain boots?
With Glastonbury back in full swing, we look back at how Kate Moss broke fashion's proverbial fourth wall when she joined the mortals in their muddy squalor.
- Case dismissed against teenage cousin of Uvalde school shooter for allegedly threatening school shooting
The case against Nathan James Cruz was dismissed due to a missing witness, according to court records in Bexar County, Texas.
- The planet is getting hotter fast. This is what happens to your body in extreme heat
Human-caused climate change has already made heat waves around the world more frequent and intense.
- The Juneteenth flag is full of symbols. Here's what they mean
Designing the Juneteenth flag was a deliberate process, says creator Ben Haith, who breaks down what each element of the flag represents.
- June 18 2024: US heat wave news
A dangerous heat wave is scorching parts of the Midwest and Northeast. Record-breaking high temperatures are forecast across dozens of cities where cooling centers have been opened to protect the vulnerable.
- 'I know it happens': Boeing chief admits the company has retaliated against whistleblowers
The outgoing chief of the embattled airplane maker is testifying in the wake of a whistleblower's allegations of safety issues.
- June 17, 2024 - Israel-Gaza news
Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu has disbanded the country's war cabinet, an Israeli official says, just over a week after opposition leader Benny Gantz withdrew from the body.
|
- Politiediensten halen infostealers offline die miljoenen gegevens stalen
Bij een internationale actie genaamd Operatie Endgame zijn opnieuw twee infostealers offline gehaald. Verschillende politiediensten, waaronder die uit Nederland, namen samen meer dan honderd servers in beslag. Daarop troffen ze miljoenen gestolen inloggegevens aan.
- Valorant- en LoL-spelers hoeven Vanguard-anticheat niet meer continu te draaien
De Vanguard-anticheatsoftware van Riot Games krijgt een 'On-Demand'-modus. De software hoeft daarmee niet meer continu te draaien als je League of Legends of Valorant wil spelen. Daarvoor zijn wel Windows 11 25H2 en compatibele hardware nodig.
- Software-update - eM Client 10.4.5600
Versie 10.4.5600 van eM Client is uitgebracht. Deze e-mailclient is beschikbaar voor Windows, macOS, Android en iOS. Het programma heeft ook een kalender, er kunnen taken en notities worden bijgehouden en er kan worden gechat via Google Talk, Jabber en via het XMPP-protocol. Het programma is gratis voor privégebruik, maar voor extra mogelijkheden of bij gebruik van meer dan twee accounts wordt wel een vergoeding gevraagd. Uitgebreide informatie over versie 10 is op deze pagina te vinden; de changelog sinds versie 10.4.5298 kan hieronder worden gevonden. eM Client 10.4.5600.0
- Netflix kondigt horrorgame Unhinged van Oxenfree-makers aan
Netflix krijgt een nieuwe horrorgame: Unhinged. Gebruikers koppelen daarin hun smartphone aan de streamingdienst om een personage op hun tv te besturen. Het spel wordt gemaakt door Night School Studio, de ontwikkelaar achter Oxenfree, en verschijnt eind deze maand.
- Binance zegt in Europa te blijven ondanks dreigend verlies vergunning
Cryptobeurs Binance is van plan om beschikbaar te blijven in de EU en zet alles op alles om daar toestemming voor te krijgen. Dat zegt een Binance-topvrouw tegen Reuters. De huidige Europese vergunning van Binance verloopt binnenkort en een nieuwe aanvraag werd onlangs afgewezen.
- Video - 100.000 abonnees! Reageren op 15 jaar tech-video's
We hebben de 100.000 abonnees bereikt! Om deze gigantische mijlpaal te vieren, ploffen we met de redactie én een flinke bak popcorn op de bank voor een ultieme trip down memory lane. We reageren op onze állereerste beelden, de pijnlijkste blunders, technische fails en de absolute hoogtepunten van de afgelopen jaren. Soms een beetje, maar vooral heel erg lachen.
- Software-update - fish 4.8.0
Versie 4.8.0 van fish is uitgekomen. Fish, wat staat voor 'friendly interactive shell', is een Unix-shell met een focus op interactiviteit en gebruikersvriendelijkheid. Het kan bijvoorbeeld worden gebruikt als vervanger van Bash. Downloads zijn beschikbaar voor macOS, Linux, BSD en onder Windows is het ook in Windows Subsystem for Linux te gebruiken. De changelog voor deze uitgave kan hieronder worden gevonden. Notable improvements and fixes
- Signify laat nieuwe Philips Hue-lampen tegelijk via Zigbee en Thread werken
Philips Hue-lampen die Matter over Thread ondersteunen, kunnen binnenkort tegelijkertijd met Zigbee en Thread overweg. Gebruikers kunnen hun lampen daardoor direct koppelen aan Apple Home, Google Home of Amazon Alexa, en daarnaast nog steeds een Hue Bridge gebruiken.
- EU keurt overname VodafoneZiggo door Liberty Global goed
De Europese Commissie heeft de VodafoneZiggo-overname door Liberty Global goedgekeurd. De EU ziet geen bezwaren tegen de overname. Het bedrijf kan hiermee verdergaan met de deal, die later dit jaar rond moet zijn.
- Software-update - Ventoy 1.1.14
Versie 1.1.14 van Ventoy is uitgekomen, 1.1.13 is wegens een fout teruggetrokken. Met dit opensourceprogramma kan een zelfstartende USB-stick worden gemaakt. De manier waarop het dat doet, is echter anders dan bij vergelijkbare tools. De USB-stick hoeft slechts eenmaal geprepareerd te worden en daarna kunnen er zoveel isobestanden als de vrije ruimte toelaat op de stick geplaatst worden. Ventoy maakt zelf automatisch een bootmenu aan voor de aanwezige isobestanden. Ondersteuning is aanwezig voor zowel UEFI- als legacyboot en het is getest met 1401 verschillende isobestanden. De changelog voor deze uitgave ziet er als volgt uit: Changes in Ventoy 1.1.14:
- OpenAI's eerste eigen AI-chip heet Jalapeño en 'kan Nvidia Blackwell evenaren'
OpenAI kondigt zijn eerste eigen chip aan: Jalapeño. Het bedrijf maakt die samen met Broadcom en gebruikt hem om llm's te draaien. OpenAI zegt dat hij 'aanzienlijk betere prestaties per watt' haalt dan bestaande AI-chips, maar onderbouwt dat nog niet met concrete cijfers.
- Chinese supercomputer LineShine is de snelste ter wereld in nieuwe TOP500-lijst
China heeft nu de snelste supercomputer ter wereld. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de TOP500-lijst. Het Chinese systeem LineShine haalt ruim twee exaflops aan rekenkracht. Daarmee is de supercomputer ruim 20 procent sneller dan de vorige koploper, El Capitan uit de VS.
- Let's Encrypt herstelt vergeten sanctie-uitzonderingen in voorwaarden
Let's Encrypt publiceert versie 1.8 van zijn gebruiksvoorwaarden met daarin de belangrijke uitzonderingen op geopolitiek gebied die het recent in versie 1.7 was vergeten. Certificaatgebruik in landen onder Amerikaanse sancties leek uitgesloten, maar dat was 'een vergissing'.
- Europese Commissie wil Europol-cloud voor samenwerking politiediensten
De Europese Commissie wil dat Europol een gedeelde cloud opzet waarin nationale politiediensten kunnen samenwerken. Dat is een van de voorstellen van de EC om de dienst te versterken.
- Bob Iger's Disney Wanted Apple, Twitter, and 007
In an exit interview with The Financial Times (paywalled), former Disney CEO Bob Iger says the company seriously considered buying Twitter, explored a potential merger with Apple, and pursued the James Bond franchise during his tenure. The Verge reports: According to Iger, Disney came close to buying Twitter from co-founder Jack Dorsey "at a very attractive price," sometime prior to Elon Musk buying the social media platform in 2022 and changing its name to X. Iger had plans to turn Twitter into a global distribution platform for Disney, but walked away on the morning of the deal over concerns that it would be "a horrible distraction."
Disney was also at one point involved in early conversations regarding a potential merger with Apple, something Iger thinks would have been "truly transformational." In the end, Iger says these conversations "never went anywhere," and that "Apple didn't show that much interest." The two companies have a mixed history -- Iger was an Apple board member from 2011 to 2019, and notably a driving force behind Disney acquiring Pixar in 2006, which was led by Apple co-founder Steve Jobs at the time. According to Iger, his first call with Jobs resulted in an almost immediate deal to put Disney content on the first video iPod. "All of a sudden, I'm now someone Steve likes and respects," Iger told The Financial Times. "The old Disney that he knew was lumbering in terms of bureaucracy. And so he thought, this is a new day."
The Pixar acquisition spurred Iger to find more companies to bring under Disney's wing, though not every attempt was successful. "We felt unstoppable. We put together a list of acquisition targets," said Iger. "Marvel was one, Star Wars was another, James Bond was one. We had a list and I figured let's just tick them off and buy them all." Iger provides no details about Disney's attempt to buy the James Bond franchise, but we know it obviously failed -- Amazon bought the 007 distribution rights when it acquired MGM in 2022, and later paid more than $1 billion to take full creative control of the franchise in February 2025.
- Boffin Claims Microsoft's 'Quantum Leap' Is Invalid Due To 'Basic Python Errors'
A peer-reviewed Nature critique argues that Microsoft's 2025 Majorana quantum-computing breakthrough -- and its claim that it could enable "a truly meaningful quantum computer not in decades, as some have predicted, but in years" -- is fundamentally flawed. According to Dr Henry Legg, a lecturer at the University of St Andrews, the claims were undermined by omitted data, selective plotting, and basic Python errors that concealed alternative results. Microsoft, for its part, says the bugs were minor and stands by its findings and roadmap. The Register reports: "Last year they claimed to be years, not decades from a 'topological quantum supercomputer,'" Legg told The Register in an email. "My feeling is that they are centuries, not decades away. If it works at all -- and, based on what I have seen, the most likely scenario is that it doesn't work." Based on his analysis of the research Microsoft published in 2025, Legg argues that the company's claims about finding and being able to control the elusive Majorana particle to build a topological superconductor do not withstand scrutiny.
"I demonstrate that Microsoft's tune-up software is flawed and that coding errors resulted in incorrect statements to peer reviewers," said Legg. "Raw data, which was omitted from the original paper, also appears to indicate Microsoft's devices contain considerable disorder and are not compatible with the existence of a topological gap. In other words, the prerequisites for Microsoft's claims do not appear to be met, but this was obscured because this data did not appear in the original publication."
Essentially, Microsoft has proposed a Topological Gap Protocol (TGP) that can be used to detect the phase transition deemed to be a prerequisite for conducting quantum calculations using Majorana particles. Legg argues that based on his analysis of underlying transport data (measurements of particle change) -- omitted from the original publication -- Microsoft chose to focus on results that supported its thesis and ignored data that could be interpreted as a negative result. As he notes in his critique: "The TGP plotting code was set to highlight only the largest purportedly topological region."
"The primary consequence was the omission of other regions that passed their tune-up protocol (the TGP)," said Legg. "When peer reviewers asked if other regions existed, Microsoft inaccurately stated that they had investigated the only region passing the protocol within the explored range. This was not correct." Legg also argues that Microsoft mishandled its code. "The code antisymmetrized bias voltage based on array index rather than physical value," his analysis says.
In other words, Microsoft's researchers made a basic programming mistake by evaluating the array index -- the number identifying a value's position in an array -- instead of the value to which the index refers. "There were two pretty basic Python programming errors that hid these alternative regions," Legg explained. "Their plotting software was hardcoded with a filter (zbp_cluster_numbers=[1]) that forced it to display only the single largest region, concealing other successful results from their phase maps. Changing this to zbp_cluster_numbers=[1,2] shows already a second region." Legg added: "The TGP software transformed the data by simply reversing a Python array (x[::-1]) based on its index position, ignoring the actual physical bias voltages."
- Trump Admin Announces $17.5 Billion In Loans For 10 New Large Nuclear Reactors
An anonymous reader quotes a report from the Associated Press: The Trump administration is providing $17.5 billion to speed the development of 10 new large nuclear reactors to meet the skyrocketing power demand from massive data centers. Energy Secretary Chris Wright cited "tremendous interest" among developers of data centers that would buy the power, as well as utilities and energy companies. The nuclear plants could begin construction by 2030 and become operational in the mid-2030s, Wright and other officials said Tuesday. "This is the start," Wright said on a call with reporters. "We're going to move with the players that are ready to stand up and move quickly. Once that supply chain is up and running, do we think there will be dozens of these built going forward? I'd be very surprised if there were not."
Most U.S. nuclear power plants were built between 1970 and 1990. Only two new large reactors have been built from scratch in the United States in recent decades. Those two reactors, at Georgia Power Co.'s Plant Vogtle, were completed years late and billions of dollars over budget. The 10 new reactors will use the same design, Westinghouse's AP1000. Wright said the Plant Vogtle project struggled because of bad planning, supply chain problems and the COVID-19 pandemic. But, he said, the reactor design is "robust and sound."
- A 25-Year-Old Blog Looks Back At 40 Years of Computing
Ancient Slashdot reader Mark Round writes: Longtime reader here (since mid-1999 -- Hot Grits! Oog the Caveman! Beowulf clusters!), and I can still remember posting back on Slashdot's own 5th anniversary. Time's rolled on: my own blog just turned 25, and it's now roughly 40 years since I first sat down at a computer. So I went digging through archive.org, old backups, and a box of ZIP disks, and wrote up a long look back at four decades of computing through the one website that's been my online home along the way. It runs from my first 8-bit micro and a 1,200-baud modem through discovering the actual Internet at university (and burning far too many hours on Slashdot and sister sites like freshmeat.net), past gloriously pimped-out Enlightenment Linux desktops, all the way to the modern cloud-native world. Plenty of dodgy screenshots, terrible code, and fond memories of long-gone haunts like kuro5hin.org and Linux Coffee Talk along the way.
- Mushroom Behind 'Tiny Human' Visions Lacks Genes For Known Psychedelics
alternative_right shares a report from ScienceAlert: If you consumed a wild mushroom and suddenly started seeing tiny people around you, you might reasonably assume it contained a familiar psychedelic. But that does not appear to be the case with Lanmaoa asiatica, known locally as jian shou qing, a mushroom species sold in markets in Yunnan, southwestern China. When eaten undercooked, the mushroom can produce vivid visions of miniature people -- not unlike Gulliver on his travels to Lilliput. To try and find out the root cause, University of Utah mycologists Colin Domnauer and Bryn Dentinger sequenced the genomes of 53 mushroom samples from across the wider Lanmaoa genus. And despite the reported hallucinations, they found no close matches to genes associated with psilocybin or ibotenic acid, two well-known mushroom hallucinogens whose biosynthetic pathways were specifically examined in the study.
"Biosynthetic gene mining of the L. asiatica genome found no close hits with any genes known in the production of mushroom psychoactive compounds," write the researchers in their published paper. "This supports our hypothesis of the presence of a novel unidentified metabolite responsible for the unique hallucinogenic properties of L. asiatica." [...] Whatever chemical pathways are causing these effects in the brain, the responsible compound appears to be something scientists have not yet identified. [...] By identifying 1,515 corresponding genes across the selected specimens, the researchers obtained a clearer answer to the question of what defines a mushroom species as part of the genus Lanmaoa. There are now 17 recognized species in the genus, including four that haven't been identified before, two of which the researchers specifically named here: Lanmaoa fallax and Lanmaoa carbonilivor. The researchers say the Lanmaoa family and evolutionary tree can now be more fully mapped out, and some existing specimens may need to be reclassified.
- Europe: The World's Fastest-Warming Continent
fjo3 shares a report from the AFP: The latest heatwave sweeping across Europe is a stark reminder that it is the world's fastest-warming continent, stretching into an Arctic that is heating at an even greater pace. Britain, France, Italy and Spain have issued red alerts and health warnings for much of their territory this week as the region endures its second heat episode since May.
Here is a look at why Europe is warming faster than elsewhere: The planet as a whole is around 1.4C warmer than in preindustrial times, defined as 1850-1900. By comparison, Europe is around 2.4C hotter than the preindustrial era, according to the EU's Copernicus Climate Change Service. The long-term rise in global average temperatures is mainly due to greenhouse gas emissions from burning oil, gas and coal, but it varies by regions due to a combination of factors. Land warms faster than the ocean as water can absorb more heat and cool through evaporation.
Shifts in atmospheric circulation have driven more frequent and more intense heatwaves in the European summer, according to Copernicus. High-pressure systems, which bring settled weather and higher temperatures, have become more common in Europe, Copernicus director Carlo Buontempo said. [...] Another major reason is geography as Europe is connected to the Arctic, which is 3.2C warmer than in preindustrial times. The region's rising temperatures are partly due to a process known as the albedo feedback. Bright snow and ice reflect much of the sun's heat back into space, but as they melt they reveal darker, heat-absorbing surfaces such as land and the ocean.
In other parts of Europe, areas where snow was very frequent in winter have seen this coverage shrink, exposing dark land. Stricter air quality regulations have reduced aerosol emissions since the 1980s. But tackling the pollutant had the side effect of contributing to global warming, as these tiny airborne particles have a cooling effect by reflecting sunlight and making clouds more reflective.
- US AI Stock Sell-Off Shakes Markets From Wall Street To Asia
An anonymous reader quotes a report from The Guardian: A tech sell-off shook global markets on Tuesday as attention turned away from developments in the US war with Iran and toward the future of AI companies and chipmakers that have driven stock markets to record highs. The tech-heavy Nasdaq index closed 2.2% lower on Tuesday. The S&P 500 was also down by Tuesday afternoon, dropping 1.43% while the Dow remained steady. All three major US indices have hit record highs this year, riding off a rush of funding to support AI technology and infrastructure. Nasdaq is up 10% for the year, while the Dow jumped 6% so far this year, breaching past 51,000 points, and the S&P 500 is up 7.3%.
But some economists have warned that the influx of AI spending is a bubble reminiscent of the dot-com bubble that burst in the early 2000s. Seven tech companies make up 30% of the S&P 500's value. The heavy reliance on a single industry and a few key companies has some investors wondering if it's a matter of when, not if, there will be a burst. Those concerns have been heightened by signals from the Federal Reserve last week that it may increase interest rates, and therefore the cost of borrowing, in order to tackle rising inflation. Alphabet fell 5% on Monday. SpaceX plunged 16%. The selloff also spread to Asia, with South Korea's benchmark dropping 10% as SK Hynix and Samsung Electronics each lost more than 12%, while Japan's Nikkei 225 declined 3.5%.
- 29-Year-Old Squid Proxy Bug 'Squidbleed' Can Leak Cleartext HTTP Requests
A 29-year-old bug in the Squid web proxy, dubbed Squidbleed and tracked as CVE-2026-47729, can let an authorized proxy user retrieve fragments of another user's cleartext HTTP requests, including credentials and session tokens. The security researcher who reported the flaw credited Anthropic's Claude Mythos Preview for the discovery. The Hacker News reports: Squid describes this as an attack by a trusted client: someone already permitted to use the proxy, not any random host on the internet. That matches Squid's usual home, shared networks like schools, offices, and public Wi-Fi. In those setups, the attacker is just another user of the same proxy. The leak also only reaches traffic that Squid can read. Normal HTTPS rides an opaque CONNECT tunnel, so Squid never sees inside it; the exposed traffic is cleartext HTTP, plus TLS-terminating setups where Squid decrypts and inspects. The attacker also needs the proxy to reach an FTP server they control on port 21. Both FTP and that port are on by default.
[...] If you patch, verify the fix, not just the version. Confirm the guard is in FtpGateway.cc, or check your distribution's backport, since distros ship their own builds (Debian packages Squid 5.7). The public thread is still inconsistent: maintainer Amos Jeffries first said Squid 7.6 carried the fix, then corrected that to 7.7, and on June 22 Debian's Salvatore Bonaccorso noted the referenced commit looks like it is already in 7.6. The fix is small, a null-terminator check before the vulnerable strchr calls, merged to the development branch in April and v7 in May. Squid 7.6 does separately patch CVE-2026-50012, an unrelated cache_digest heap overflow.
The cleaner move is the one the researchers recommend anyway: turn FTP off. Chromium dropped FTP years ago, and most networks carry almost none of it, so disabling it removes this attack surface for free, whatever build you run. The risk is real but bounded. SUSE rates it moderate, CVSS 6.5, and the vector explains the score: the attacker needs proxy access (low privileges), and the only impact is confidentiality, nothing on integrity or availability.
- China Reclaims Fastest Supercomputer At 2 Exaflops
Longtime Slashdot reader hackingbear shares a report from TOP500: The 67th edition of the TOP500 list of the world's most powerful supercomputers was announced today at the ISC 2026 conference in Hamburg, Germany. LineShine, a previously unlisted system installed in China, debuts at No. 1, displacing El Capitan as the world's most powerful supercomputer as measured by the High Performance Linpack (HPL) benchmark. LineShine achieved 2.198 Exaflop/s on HPL -- about 80 percent of its 2.736 Exaflop/s theoretical peak -- making it the first system on the TOP500 to exceed two exaflops of sustained double-precision performance using CPUs only.
Installed at the National Supercomputing Centre in Shenzhen (NSCS) and built by the Shenzhen Cloud Computing Center, the system is based on a custom Chinese processor and the "LingKun" platform: 13.79 million cores across 304-core LX2 processors running at 1.55 GHz, linked by the proprietary LingQi interconnect and running Kylin OS. LineShine draws approximately 42.2 megawatts of power, for an efficiency of 52.07 Gigaflops/Watt. Its debut marks the first time since 2017 that a Chinese system has led the TOP500, and it also takes over the No. 1 position on the HPCG ranking with 22.00 HPCG-Petaflop/s. On the HPL-MxP mixed-precision benchmark, LineShine reached 7.92 Exaflop/s for fourth place, a comparatively modest 3.6x speedup over its HPL score that points to a CPU-only design without dedicated low-precision accelerators. While impressive, "the results may say more about Beijing's desire to show self-sufficiency in computing systems than its standing in the global AI race," reports Reuters.
Reuters interviewed tech and policy experts who said that the results "do not mean that China has the world's fastest computer for AI work because of changes in the computing industry in recent years and the methods used to compile the list." The reports notes that LineShine "ranked fourth on a benchmark test designed to simulate computing work that is more similar to AI."
Jimmy Goodrich, a senior fellow at the University of California's Institute for Global Conflict and Cooperation, said: "If the hyperscalers submitted their systems, this 'world's fastest' would not crack the top five." Addison Snell, CEO of Intersect360 Research, a firm that focuses on supercomputers, added: "I'm not surprised it's the number one system. What I'm surprised by is that they submitted it and want recognition for it."
- Wikipedia Cofounder Larry Sanger Banned From Site for 'Canvassing'
Wikipedia cofounder Larry Sanger has been indefinitely banned from editing the site after editors concluded that he violated its canvassing rules, "or in other words, calling on his followers off platform in order to influence Wikipedia's content," reports 404 Media. Sanger says the ban proves Wikipedia suppresses ideological diversity, while editors argue he was trying to mobilize an outside audience to influence internal decisions and had ignored an earlier warning. From the report: The discussion that led to the decision to ban Sanger concluded with what an editor called a "clear consensus" to ban Sanger. "There is general agreement among participants that he has engaged in off-wiki canvassing and is not here to constructively build the encyclopedia," the editor said in a note closing the discussion. "There is also a significant concern shared by many editors that his actions constitute calls for outing."
While Sanger has been railing about bias on Wikipedia for years, the specific issue here is around his WikiProject Intellectual Diversity. WikiProjects are group efforts among Wikipedia volunteers to deal with certain issues on the site. [...] Sanger's WikiProject Intellectual Diversity, as its name implies, aims to bring more intellectual diversity to the site, mostly meaning more right-leaning perspectives. Sanger's WikiProject Intellectual Diversity and its goals alone do not merit a ban according to Wikipedia's policies. The problem, according to Wikipedia editors, is that during the discussion about whether to allow WikiProject Intellectual Diversity to become an official WikiProject, Sanger invited his 91,000 followers on X to influence that discussion.
Discussions about potential bans are supposed to remain open for at least 72 hours. While consensus that Sanger had violated Wikipedia policies was clear, Sanger was banned at some point before that deadline. He was then briefly unbanned, and then again indefinitely banned once 72 hours had elapsed and the discussion about the ban closed. "Wikipedia has become more of a mob-rule anarchy than ever," Sanger said in a statement sent to me by a spokesperson. "In the kangaroo court in which a mob ousted me, Wikipedia's administrators showed that they don't appear to value details like formal charges, a designated prosecutor, basic decorum, distinction between prosecution and judge, dispassionate adjudication, and so forth. They have no proper system other than triggering a mob to selectively enforce their hodgepodge of vague rules."
"Now that same mob has blocked me for trying to bring an intellectually diverse group of thinkers and editors to the site," Sanger continued. "Subscribing to their groupthink is now an official requirement of being a member in good standing. Something must change, and now. I only wonder if the system as it currently stands can even allow the discourse necessary to fix the system."
- Walmart, In Biggest Deal In Two Years, Buys Advertising Tech Firm Vibe.co
Walmart is acquiring self-serve connected-TV ad platform Vibe.co for a reported $1.4 billion, adding it to an advertising ecosystem that already includes smart-TV maker Vizio. AdExchanger reports: On Tuesday, Walmart announced that it is buying Vibe.co, the French self-serve ad platform that specializes in helping small brands buy streaming commercials with similar ease and precision as they get from search and social. Vibe has been vying for a bigger share of the ad dollars moving to connected TV, especially in the US, as evidenced by the company's ubiquitous billboards in major cities including New York and San Francisco. Now, Vibe joins Walmart Connect's commerce ecosystem alongside the smart TV maker Vizio. And Vibe's tech is poised to help unify Walmart's growing CTV footprint with the closed-loop attribution provided by its retail sales data.
[...] Together, Walmart and Vibe.co strive to "build the best ecosystem for the performance TV market," Vibe CEO and Co-Founder Arthur Querou told AdExchanger. Performance CTV has a high ceiling for growth. The performance budgets dedicated for streaming platforms are still small potatoes compared to search and social, Querou said. Only one-quarter of CTV ad campaigns have lower-funnel objectives, and that number has been static for years, according to data from Advertiser Perceptions. Now that Walmart owns both Vibe and Vizio, advertisers should have an easier time tying streaming campaigns to shopper data. That promise stands to win Walmart more marketing dollars earmarked for retail media and streaming behemoths -- including Amazon.
Walmart is especially interested in attracting more small- and medium-sized businesses (SMBs) who lack the tools, budgets or teams to invest in streaming TV, a Walmart spokesperson told AdExchanger. Other ad platforms, including MNTN and Magnite, have likewise targeted SMB advertisers as a source for continued growth in the CTV market. By adding Vibe.co, Walmart can court SMBs with the pitch that its new self-serve tools will make it easier for them to execute CTV campaigns. Plus, SMBs tend to prioritize performance campaigns, since they are under more pressure to justify tighter ad budgets and thus have to be more selective about which platforms they advertise on. And Walmart is better positioned than most platforms to prove its ads drove performance thanks to its retail data foundation.
- Mark Zuckerberg Directed Meta To Create a Prediction Markets App
An anonymous reader quotes a report from the New York Times: Mr. Zuckerberg, the chief executive of Meta, recently dispatched a small team at his company to create a smartphone app similar to Polymarket and Kalshi, two employees with knowledge of the matter said. Users would not wager money, and the app would probably rely on a video game-like points system instead, one person said, though the company had not ruled out the eventual use of real money betting. The app is internally referred to as "Arena" and would function independently from Meta's social networking apps, which include Facebook, Instagram, WhatsApp and Messenger, said the employees, who spoke on the condition of anonymity to discuss confidential plans. Meta aims to grow the app by leveraging its large social networking audiences and directing them toward using it, they said.
The effort, which insiders characterized as experimental but a top priority, is part of a broader push by Mr. Zuckerberg to create new types of apps based on emerging social behavior online. More than 3.56 billion people visit one or more of Meta's apps every day, an amount that has raised questions about whether those platforms have reached a saturation point. Arena is one of a handful of apps that Meta is trying out. Others include one called Meta Photos, another stand-alone app which would create new types of media using artificial intelligence, the employees said. [...] Meta insiders have cautioned that Arena remains in development and may not be released. But as executives search for ways to keep the world's largest social media sites thriving, Mr. Zuckerberg appears to be relying on his well-worn product development strategy: Follow the users.
- Digital Euro Expected To Launch By 2029 After EU Backing
The European Parliament's economic committee has backed a digital euro designed to reduce Europe's dependence on US-controlled payment networks such as Visa and Mastercard. The ECB-backed currency is targeted for launch by 2029 after a full parliamentary vote and negotiations with EU member states. Euronews reports: Under the proposal, consumers would be able to hold digital euros in a dedicated wallet, subject to a holding limit that has yet to be determined. The system would support both online and offline payments and is intended to offer a high degree of privacy, with the ECB unable to directly identify users from their payment data.
The ECB would provide the underlying infrastructure, while commercial banks and payment service providers would offer digital euro services to customers. Financial institutions are expected to be compensated for their participation in the scheme, while merchants will pay fees that are expected to be lower than those associated with current card transactions.
How that compensation should be structured remains one of the most contentious issues ahead of negotiations with EU member states, according to three sources familiar with the discussions. [...] The European Parliament is expected to formalise the committee's position during a plenary vote in Strasbourg in early July. Negotiations with the EU's 27 member states would then begin, with lawmakers aiming to reach a final agreement before the end of the year.
- Meta Launches Cheaper Smart Glasses Without Ray-Ban
Meta has launched its first smart glasses without Ray-Ban branding. Starting at $299, they're cheaper than the Ray-Ban Meta Gen 2 while retaining EssilorLuxottica as a design and manufacturing partner. The Verge reports: As far as style and specs, the Meta Glasses aren't that different from Ray-Bans. The internal specs are the same as the recently released Ray-Ban Meta Optics Styles, with slightly longer battery life. The Adventurer models have thinner rims, while the Fury models hew a bit closer to the Meta Ray-Ban Display with a bolder, chunkier frame. You could describe the Adventurer as square, and the Fury as even more square. The Kylie glasses sport a more unique design with a distinct Y2K flavor that I'm told is meant to be worn lower on your nose. [...] While playing around with the Meta Glasses, it was hard not to notice that the camera appears smaller than in previous Ray-Ban glasses. Technically, Himel tells me, that's not new to these Meta Glasses. It was actually introduced back in March with the prescription-optimized Optics Styles.
[...] Meta is quadrupling down on AI. The new Meta Glasses will all launch with Muse Spark, the first model out of Meta's Superintelligence Labs. (It'll also be arriving on older Ray-Ban and Oakley glasses in the US and Canada via a software update.) Supposedly, that means more helpful glasses. At my hands-on, I was told that Meta AI would now be less stiff. I'd be able to talk to it more naturally and get smarter responses. The AI now supports 14 more languages, including Arabic, Japanese, Mandarin, Hindi, and Korean. Pedestrian turn-by-turn navigation is also coming to Meta's displayless glasses. Later this month, there'll be a new "dynamic photo" feature that automatically takes multiple frames and then recommends the best one.
- NTFS3 Driver Sees Bug Fixes & Minor Improvements With Linux 7.2
While the new NTFS file-system driver merged for Linux 7.1 and has seen more improvements for Linux 7.2, for now at least the NTFS3 kernel driver continues to be maintained with new fixes and improvements. NTFS3 is the driver that was upstreamed to the Linux kernel a few years ago back during the pandemic by Paragon Software...
- F2FS Integrates FSERROR Reporting, Reduces Memory Footprint In Linux 7.2
The Flash-Friendly File-System (F2FS) changes have landed for Linux 7.2...
- SilverStone RM32 3U Server Chassis + 1000W Extreme 1000Rz Platinum PSU
For those with limited rack space and wanting to assemble a high-end server/workstation, the SilverStone RM32 provides a lot of opportunities in being a 3U rackmount chassis that can accommodate an E-ATX or SSI-EEB motherboard, up to a 360mm liquid cooling radiator, and up to four full-size expansion cards all within 3U height requirements. Paired with the SilverStone Extreme 1000Rz Platinum 1000W PSU, you can patch a lot into 5.25 inches.
- New AMD Linux Patches Expose Gamma 2.4 + Gamma 2.6 Curves
In addition to AMD engineers being busy rolling out HDMI 2.1 for their open-source Linux driver at long last, another notable display-related improvement on the way to their AMDGPU kernel graphics driver is exposing the Gamma 2.4 and Gamma 2.6 curves support...
- "So Many AI-Fueled Fixes" Means No New ARM64 KVM Features For Linux 7.2
The KVM virtualization-related changes were merged a few days ago for the ongoing Linux 7.2 kernel merge window. While there are a number of features/improvements for AMD and Intel virtualization as well as the likes of s390 and RISC-V, there aren't any new features on ARM64. The lack of ARM64 feature work this cycle is being attributed to "so many AI-fueled fixes" swamping the ARM Linux developers...
- One Line x86 Change To GCC Compiler Nets +12% Benchmark Win For Modern Intel/AMD CPUs
A one line code change to the GNU Compiler Collection (GCC) for its generic x86 tuning is benefiting modern Intel and AMD processors...
- Linux 7.2 Protects Against Crafted Perf Data From Going Rogue
With the help of Claude Opus 4.6, the Linux 7.2 kernel added protections to fend off specially crafted or corrupted perf data for the perf tool that could cause a number of issues for the running system...
- QSOE v0.1 Released As A QNX-Inspired RISC-V OS
QSOE 0.1 has made its debut as a QNX-inspired, dual kernel architecture open-source operating system just targeting RISC-V...
- Linux 7.2 Ready With IMA and EVM Post-Quantum ML-DSA Signature Support
The integrity subsystem changes merged last week for the Linux 7.2 kernel include support now for IMA and EVM post-quantum ML-DSA signature support...
- "Disgusting" Linux sched_ext Source Code Restructured Following Complaint By Linus Torvalds
Last week the main set of sched_ext changes were merged for Linux 7.2 that included continued work on sub-scheduler support. While Linus Torvalds didn't object to any of the features being worked on for this extensible scheduler framework that relies on user-space BPF programs, he was frustrated by the layout of the new C source files and remarked, "please don't do this disgusting thing...proper hierarchical filesystems have been available since 1965."..
- COSMIC Epoch 1.1 Released With COSMIC-Monitor, Compositor Improvements
System76 today released COSMIC Epoch 1.1 as the newest feature release as well as being their first time bumping the minor version number since the December release of COSMIC 1.0...
- BASIC09 Programming Language Front-End Developed For LLVM
The 46-year-old BASIC09 programming language has new compiler support with a front-end having been developed for the LLVM compiler stack. BASIC09 was developed in 1980 for the Motorola 6809 CPU running with the OS-9 operating system. With this LLVM compiler front-end, you can write BASIC09 code for modern software and hardware...
- Linux 7.2 Showing Some Unexpected & Nice Performance Gains On AMD EPYC Sorano
While the Linux 7.2 merge window doesn't wrap up until this weekend as the feature cut-off for new material, I have already begun some early benchmarks of the code currently staged for this next version of the Linux kernel. Linux 7.2 already was looking quite exciting with cache aware scheduling and other exciting new features while an unexpected surprise in my early testing this week was seeing some local network/socket performance improvements...
- DeviceTree-ACPI Hybrid Mode Proposed For Improving Linux Support On Snapdragon Laptops
Over the years while working at Red Hat, Hans de Goede was known for driving many wonderful Linux laptop improvements benefiting AMD/Intel x86_64 hardware. Hans left Red Hat last year and ended up joining Qualcomm to advance their open-source/Linux support. Today he is out with a significant new patch series for consideration that has the potential of significantly improving the Qualcomm Snapdragon X Series laptop Linux support and also important indicators for better Snapdragon laptop support on Linux moving forward...
|